M&O Examen

Hoi, hoi. Ik denk dat hier op het forum meer meiden zitten die examen M&O doen. VWO doet dat komende dinsdag. Het leek me een goed idee om een apart topic voor M&O te maken, omdat het best wel veel is en voor veel meiden heel ingewikkeld. Dus, hierbij een apart topic! Als je dingen niet snapt kan je hier vragen stellen of als je dingen zijn opgevallen die wij misschien nog niet weten, meld het graag!

Ook kunnen we hier eventueel filmpjes met elkaar delen met goede uitleg en bepaalde examensommen elkaar aanraden…

Dit topic mag eventueel na de examens weer verwijderd worden.

Thanks!

Je had net iets gepost over quick ratio, hoe zat dat ook alweer met die debiteurenkern en ijzeren voorraad? Want die moeten er toch weer vanaf?

Ja klopt die moeten eraf!

Ik heb net vijf uur besteed aan die stomme interest berekeningen door filmpjes bekijken en uit examen bundel.oefenen. begrijp ik her nog steeds nier, terwijl ik aan het begin van het jaar wel begreep

Kwam ik net lekker achter dat ik veel beter de opgave uit het boek kon maken om het te begrijpen -,-

Ik heb de tijd hard nodig voor andere vakken, maar nu ben ik er wel klaar mee… Ik lees maandagavond wel verder

Ja ik had het uit dit filmpje! Hij heeft overigens wel goede filmpjes!

Ook over de verschillen tussen de liquiditeitsbegroting en de resultatenbegroting(gewoon winst-en-verlies) heeft ie goede filmpjes!

Oh en ook belangrijk: het verschil tussen een schuld en voorziening. Daar kwam ik vanmiddag ook achter.
Schuld: grootte en data van betalen bekend.
Voorziening: grootte van schuld en datum van betalen niet bekend.

Ik had zijn filmpje idd wel eens gezien van staat van baten en lasten, maar ik vind zijn stem echt heel naar haha.

So hey hij praat saai

Is er een overzicht van welke posten kvv/evv/lvv en vaste/vlottende/liquide activa zijn?

handig topic! weet iemand wanneer je de formule voor de contante waarde moet gebruiken en wanneer je die van de eindwaarde moet gebruiken?

Ja inderdaad dat wel, dat merkten m’n zus en moeder ook op. Maar als je goed oplet, dan kan je er best wel veel uit leren!

Als er ook maar iets met het woord cashflow en berekening van de NCW —> contante waarde formule.
Als een bedrag voor een bepaalde tijd op een lening staat, tegen een bepaald interest percentage(samengesteld bijv.) dan gebruik je de formule van eindwaarde.

Staat heel duidelijk in samengevat!

Ik heb het even overgetypt:
Vl. activa: debiteuren, voorraden, vooruitbetaalde bedragen en te ontv. bedragen
Kort vreemd vermogen: alle kredietvormen, te betalen bedragen, crediteuren en vooruitontv. bedragen.
Langlopende schulden: hypothec. lening, obligatielening, o/hlening
Voorzieningen behoren niet tot lang vreemd vermogen en niet tot kort vreemd vermogen.
Liquide middelen: kas en banktegoeden.
Vaste activa → gebouwen, inventaris, transportmiddelen, over het algemeen kan hierop worden afgeschreven. Op grond wordt als enige meestal niet afgeschreven! dit zal overigens dan ook in een opgave verwerkt staan.

Zetten jullie trouwens alle formules(of degene die je mogelijk vergeet) in je rekenmachine?

Oja, ik heb gisteren het hoofdstuk van baten&lasten(staat van baten&lasten) en liquide middelen doorgewerkt(ontvangsten-uitgaven). Het saldo van baten-lasten heeft invloed op het eigen vermogen en het saldo van ontvangsten - uitgaven heeft invloed op de liquide middelen. Dat is ook nog belangrijk om te weten!

Heel erg bedankt!

Ja anders komt het helemaal niet goed.

Nog een goede site! ook met tips e.d.!

dankje!
maar in sommige examens bijv 2013 II gebruiken ze ook de contante waarde wanneer ze lease bedragen berekenen, maar ik snap dat echt niet?