Lymfeklieren voelen?

Kun je je lymfeklieren altijd voelen? Of alleen als ze opgezet zijn? Ik voel allemaal ‘bobbeltjes’ in me nek. Echt al heeeeel lang. Moet ik me daarom zorgen maken?

Volgens mij is dat normaal. :slightly_smiling_face: Tenzij je echt heel harde of pijnlijke knobbels krijgt of blijvende hele dikke dan zou ik me wel zorgen maken een keer.

Ik heb dat in m’n lies, bij mij doet het ook zeer (maar ik ben verkouden/grieperig)

Ik kan die van mij eigenlijk altijd wel voelen ja, maar volgens mij zwellen die van mij ook wel sneller dan gemiddeld op.

Ik had dit ook. Ik kan mijn lymfeklieren super goed voelen, en ben daarvoor naar de huisarts gegaan. Ik heb een echo laten maken etc, en daaruit bleek dat ze gewoon heel dicht op de huid liggen.

Zolang het geen pijn doet, hoef je je geen zorgen te maken :slightly_smiling_face:

Ik heb werkelijk dus geen idee waar/hoe die lymfeklieren voelen :’)

Ik kan ze ook voelen. Als ik ziek ben worden ze gewoon dikker of pijnlijker. Maar misschien kan ik ze voelen, omdat ik weet waar ze zitten.
Ik denk dat het best normaal is als je ze kan voelen, bij de een zitten ze gewoon dieper dan bij de ander.

Is niks ergs, tenzij je pijn hebt of dat het zulke joekels zijn dat ze zichtbaar worden.

Meestal komt een opgezette lymfeklier doordat je grieperig of verkouden bent. Dat is het teken dat je lichaam aan het genezen is. Zoals anderen al zeiden wanneer het pijn doet even heen gaan, of als je ook knobbeltjes op je borst voelt zou ik wel heen gaan. Ik weet niet hoe oud je bent maar bij jonge meiden komt borstkanker eigenlijk niet voor.

Soms kan het ook zijn dat voelbare lymfeklieren geen pijn hoeven doen wilt het iets ernstigs zijn, dit heb ik mij laten vertellen door een huisarts ooit. Iets ernstigs hoeft geen pijn te doen, maar dan zijn het waarschijnlijk wel harde beweegbare knobbels.

Maar toch zou ik even naar de dokter gaan puur ter geruststelling als ik jou was TS. :slightly_smiling_face: