luzac of vavo?

heeheehee,
Ik zit nu in havo 4 en de kans dat ik het ga halen is erg klein, ik doe wel heel erg mijn best om alles nog op te halen en om over te gaan. ik kan helaas niet blijven zitten omdat ik vorig jaar VMBO-TL heb gehaald. Uhm ik doe er echt alles voor om toch op de een of andere manier de havo te halen.
en ik zit dus na te denken over luzac of vavo. ik weet dat luzac heel duur is, mijn ouders weten niet of ze het kunen betalen maar ze zijn wel bereid om het te doen als het lukt. Heeft iemand ervaring met luzac? wat voor soort mensen zitten erop? heel veel kakkers? zelf heb ik niks tegen kakkers.
En vavo? heeft iemand aar ervaring me? is het waar dat je vaak in de klas zit met 30 jarige ?

alvast bedankt
x

Ik doe zelf vavo vwo en iedereen is van mijn leeftijd, er zijn helemaal geen mensen die er echt bovenuit steken qua leeftijd. Maar misschien is dat op havo wel anders, omdat er daar meer mensen zitten die bijv. geen studie hebben gedaan en nu weer beslissen om tóch door te studeren na het vmbo (dus nadat ze er een paar jaar uit zijn geweest). Ik zie bij mijn vavo wel dat er meer ‘ouderen’ zitten op het havo dan op het vwo. De meesten komen óf rechtstreeks van de havo of zijn vorig jaar gezakt namelijk. Hier zijn er mensen die havo doen, maar die eerst bijv. paar jaar hebben gewerkt of een mbo-opleiding hebben gedaan en die dus al wat ouder zijn.

Als je specifieke vragen hebt, kan je me altijd noten.

Ik zou niet naar het Luzac gaan, maar naar een gewone VAVO.

Sorry maar Luzac lijkt me echt verschrikkelijk wat daar allemaal rondloopt en het is nog eens pokke duur.

+ dat het slecht, heel slecht bekend staat. Je krijgt daar je diploma bij een pakje boter

Ik heb op het luzac gezeten voor 5 en 6vwo in 1 jaar. ik heb erg hard moeten werken en ik kan je verzekeren dat het zeker niet zo is dat je je diploma ‘koopt’ zoals de meesten denken! Je krijgt heel veel begeleiding, je doet al je huiswerk op school. Je maakt lange dagen, soms wel van 9 tot 6, je hebt dan les en studie uren, tijdens die studie uren moet je in de studiezaal je huiswerk maken etc.

Verder waren er hele gezellige mensen! Ik was bang voor veel kakkers maar dat viel reuze mee en heb het er erg gezellig gehad.

Misschien scheelt het wel per plek, ik heb in utrecht op het luzac gezeten en dat was een goede school.]Ik hoorde van verschillende docenten dat vestiging hilversum bijv. heel slecht is.
Het was wel een zwaar jaar, je hebt niet veel vrije tijd.

Mijn ervaring was goed, maar kan natuurlijk per persoon verschillen.

Luzac is zonde van het geld. De vavo is net zo goed volgens mij. Ik doe zelf vavo en al mijn klasgenoten zijn tussen de 16 en 21. Je wordt bij deze school heel goed begeleid maar je moet natuurlijk wel zelf voor je diploma werken door aanwezig te zijn en goed de stof te leren. Ik heb geen ervaring met luzac maar naar mijn idee is het weggegooid geld wanneer je net zo goed vavo kunt doen. Al mijn docenten willen zich graag extra inzetten wanneer je om hulp vraagt dus de begeleiding is in ieder geval goed. Maar dat kan misschien ook per school veel verschillen.

Op het luzac zitten bij ons wel veel kinderen van extreem rijke ouders. Het is inderdaad zo dat je hele lange, intensieve dagen hebt, maar het werkt denk ik wel…

Ik zou gewoon naar VAVO gaan

Hier advies van een meisje die ook op het luzac heeft gezeten :slightly_smiling_face:

zelf ben ik in het eindexamenjaar van vwo gezakt en heb ik vervolgens gekozen om naar het luzac in zwolle te gaan. Dit vond ik achteraf een geweldige keuze. ik kan alleen maar positieve verhalen vertellen over het luzac. je maakt er lange dagen en het is hard werken maar ze bieden je daar alle hulp en steun die je graag wilt hebben. verhalen over heel veel kakkers en dat je je diploma zou ‘kopen’ is naar mijn mening allemaal onzin. bij mij zaten er helemaal niet zoveel kakkers en mijn schoolexamencijfers waren allemaal lager dan mijn centraal examen cijfers wat dus eigenlijk zou betekenen dat ze het mij juist moeilijker hebben gemaakt :stuck_out_tongue:. wat ik wel heb gezien is dat het luzac voor iedereen anders is. je moet wel voor jezelf een knop omzetten: als je er een jaar helemaal voor gaat en geen excuusjes verzint dan kan het luzac je heel veel bieden maar ik heb ook mensen gezien die de hulp van het luzac iets te veel afwezen omdat ze vonden dat ze al hard genoeg werkten omdat ze zulke lange dagen maakten en verder niet veel extra’s wilden doen maarja dat ligt dus een beetje aan de houding die je aanneemt. Zelf heb ik ook getwijfeld over vavo maar heb dit uiteindelijk niet gedaan omdat het mij heel moeilijk leek om een jaar lang zoveel zelfstandig te moeten werken. ook leek het me nogal ongezellig. maar dat is natuurlijk iets heel persoonlijks. sommige mensen vinden het juist fijn om zoveel zelfstandigheid te hebben. van de vavo ken ik ook een aantal mensen die het met succes hebben afgerond.
als je nog vragen hebt moet je het maar zeggen :slightly_smiling_face:

superdankje! maar heb je op luzac nog tijd voor vrije tijd en om nieuwe mensen te leren kenne? want dat vind ik namelijk ook erg belangrijk dat je nieuwe mensen leert kennen en nniet alleen zit te leren op school enzo? haahh

jaa oke, maar niet op alle vavo’s word je goed begeleidt vlgsm…
en is dat overdag of savonds?

Op de vavo waar ik zat waren de meeste lessen gewoon overdag. Alleen wiskunde was 's avonds.

ooh okee, en welke vavo zat jij? …

Bij mij waren de lessen ook gewoon overdag, alleen natuurkunde vwo en scheikunde havo was 's avonds haha.

Vriend van me heeft op het Luzac zijn 4+5 havo in 1 jaar gedaan en hij vertelde een keer dat er een klasgenoot met een Rolce Royce werd opgehaald en dat hij zo stond van: :flushed:

Verder tja, hij heeft t wel gehaald in dat jaar dus geen idee ligt eraan of je tussen zulke mensen wilt zitten (al is dit wel erg bevooroordeeld van me om dit te zeggen)

Ik lees dat het luzac heel duur is… Ik zal dan naar her Vavo gaan. Heb ik ook gedaan. Het enige is dat je echt je diploma moet willen halen en bereid bent je best ervoor te doen. Maarja, ik ging ook naar school om mijn diploma te halen. Ik wilde echt geen jaar weggooien. Het enige was dat de leraren zich er niet mee bemoeien als je je best niet doet. Maar als je denkt dat je het niveau wel aankan en je doet je best. Zal ik zeggen vavo

Vavo is veel fijner, daar heb ik ook op gezeten. Toen heb ik ook nog een baantje erbij kunnen krijgen, dus dat was wel fijn.

Ik zit zelf op een vavo en raad dat zeker aan! Het is niet al te duur, ik heb goede docenten en leuke klasgenoten. Er wordt van je verwacht dat je thuis ook aan school werkt, en dit is zeker haalbaar. Ik heb 1 dag in de week standaard vrij en een relaxt rooster. Het luzac kost ontzettend veel geld, en uiteindelijk ben je zelf degene die dat diploma moet halen!

Bij luzac heb ik altijd een beetje het idee dat je betaalt voor je diploma. Ja natuurlijk doe je het uiteindelijk wel zelf, maar je krijgt zo enorm veel ondersteuning, begeleiding en gepush… dat zul je in je latere studie dus echt niet krijgen en misschien wen je daar dan aan…

Vavo dus. Ik sta momenteel ook op zakken en als ik het niet haal ga ik ook vavo doen.