Luizen, help!

Heeeii allemaal!

Sorry dat ik jullie zo bruut lastigval (xD), maar ik heb echt een heel erg groot probleem.
Nou zoals jullie misschien al in de titel kunnen lezen: LUIZEN!!!
Ik heb zelf ontdekt dat ik luizen heb. Ik had al een tijdje jeuk op mijn hoofd, maar ik heb ook heel erg last van roos. Dus dacht ik dat dat het was. Tot ik vaochtend wakker werd en er in mijn bed een heel klein beestje liep: een luis. Ik heb foto’s opgezocht op internet van luizen en hij zag er precies zo uit. Nu zit ik met twee problemen:

1. Mijn ouders weten hier nog helemaal niks van!!! Hoe vertel ik dit ze? (hoe begin ik erover etc.)

2. Ik schaam me kapot met die *******beesten op mijn hoofd. Ik heb het gevoel alsof ik een vieze holbewoner ben die al 10 jaar niet heeft gedouchet!!!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik zit er echt heel erg mee. Ik heb al 1x eerder neten gehad, maar toen konden ze gek genoeg geen luizen vinden. Maar die neten hebben we toen verwijderd en we hebben de weker erna nog 2x per dag gekamt en 1x per dag gechekt. Maar wat moet ik nu doen? Ik heb het gevoel als ik het mijn ouders vertel, ze alleen maar denken dat ik 1 bonk problemen ben ofzo. Ik hoop echt dat jullie me willen helpen!

groetjes,

een hopeloos meisje

Zeg gewoon ‘mam/pap volgens mij heb ik luizen’ en dan zullen ze een luizenkam voor je kopen en elke dag 2 keer een half uur kammen. Je kan ook gif kopen en je haar dat erin doen, maar dan moet je OOK kammen.

Ik zou het maar raar vinden dat je ouders je lastig gaan vinden omdat je luizen hebt, daar kan je toch niks aan doen? Ik zou zo snel mogelijk gewoon zeggen ‘Ik denk dat ik luizen heb.’

En luizen gaan alleen op schoon haar zitten. Panikeer eens niet zo over luizen, er zijn echt veel en veel ergere dingen in de wereld dan luizen.

Anders zeg je tegen je ouders ‘Ma/Pa, ik heb echt last van kriebel op mijn hoofd, en ik geloof dat het iets anders is dan mijn roos.’

Ik dacht trouwens dat je luizen niet kon zien, maar dat weet ik niet zeker. Verder, de mensen met het schoonste haar krijgen luizen, dat komt omdat luizen zich niet kunnen vast grijpen in vethaar. Mijn moeder is luizenmoeder geweest dus zij wist rpecies hoe te handelen.

Qua het weghalen betreft, dat is een behoorlijk gedoe. Elke dag stofzuigen, je haar moet je wassen met een speciale luizenshampoo (kan je geloof ik in een drogisterij halen), je moet met een luizenkam, kammen. Je knuffels en andere dingen zoals kussens enzo moeten geloof ik in een vuilniszak en in de vriezer.

Loop er niet te lang mee rond, want straks heeft iedereen luizen in je huis en omgeving en dat is niet prettig voor jullie allemaal!

Succes! :hugs:

1. Mijn ouders weten hier nog helemaal niks van!!! Hoe vertel ik dit ze? (hoe begin ik erover etc.)
    -Je kan het beste gewoon zeggen dat je denkt dat je luizen hebt. Het zijn je ouders dus ze gaan je heus niet uitlachen ofzo!

2. Ik schaam me kapot met die *******beesten op mijn hoofd. Ik heb het gevoel alsof ik een vieze holbewoner ben die al 10 jaar niet heeft gedouchet!
    -Luizen hebben geen voorkeur voor schoon/vet haar, dus je bent geen vieze holbewoner :wink: ik zou het niet alleen bij kammen laten. Ik zou even bij de drogist iets halen. Heb er zelf gewerkt en er was iets wat echt heel goed werkte, maar ben de naam even kwijt, maar dat weten ze vast bij jou drogist ook wel. verder zou ik als je knuffels of iets dergelijks hebt die even een nachtje in de diepvries gooien (ja echt.) en eventueel iets van een speciale foam kopen ofzo waardoor je de neten zo uit je haar kan kammen, want neten komen na 8 dagen uit, dus dan heb je ze weer terug, en na 10 dagen gaan ze alweer eitjes leggen, en zo kom je er anders nooit van af! ze zeggen trouwens dat cremespoeling ook helpt, maar dat weet ik niet zeker.
    Neten die niet uitgekomen zijn zitten ook dicht op de hoofdhuid, dus let daar ook goed op met kammen.

je kan het beste kammen, de kam goed schoonmaken, je haar behandelen, dan weer kammen, de foam of cremespoeling gebruiken, kammen, en iedere keer nadat je de kam door het haar hebt gehaald in het water dopen.

ook goed je beddengoed, kleding, etc wassen, want een luis kan nog 2 dagen overleven zonder mensenbloed.

dit heb ik even van internet gehaald:
PAK DE HELE OMGEVING AAN. Dit moet gebeuren op de 1e dag van de behandeling en 7 dagen later nog eens. Reinig alle kleding, beddengoed,jassen,dassen, mutsen, verkleedkleren, knuffels etc:
• Wassen, minstens 10 minuten op 60C, of
• Stomen, of
• 48 uur buiten luchten, daarna goed kloppen/zuigen, of
• 24 uur in diepvries leggen, daarna goed kloppen/zuigen, of
• 48 uur in afgesloten zak bewaren, daarna goed kloppen/zuigen.

Stofzuig de vloerbedekking, banken, stoelen, autozitjes etc. denk aan alle plekken waar zij met hun hoofd tegenaanzitten of liggen !! Want dat zijn de plekken waar thuis herbesmetting het meest voorkomt. Maak alle borstels en kammen schoon door uitkoken of ontsmetten met 70% alcohol. TIP: deel even geen borstels of kammen.

Goh, wat fijn toch dat ik dit heb geleerd op school :’)

luizen houden van schoon haar, dus eigenlijk heb je je haar goed gewassen (zoals iedereen doet). Luizen heeft niks met vies haar te maken. Maar gelukkig zijn er speciale shampoo´s voor :slightly_smiling_face:

Luizen zitten meestal op schoon haar, en iedereen heeft wel eens last gehad van luizen. Of naja bijna iedereen. Vertel het tegen je ouders, of iemand anders in je omgeving, schaf luizen shampoo en een kam aan. En als je het aan iemand verteld, kan die gene je helpen met de luizen uit te kammen. En de neten.

Heeeii allemaal!

Ja ik denk dat ik het gewoon tegen mijn pa en ma ga zeggen. We hadden al een luizen en neten kam en ook al shampoo, dus die hoeven we niet meer te kopen!
Ik heb net zelf heel even gekamt (gewoon even snel) en er kwamen toch al wel 6 luizen uit.

Er zijn inderdaad ergere dingen in de wereld dan luizen ja. Maar ik heb gewoon zo’n vies gevoel. Weet ook niet waarom. Voor de rest jeukt het VERSCHRIKKELIJK! Ik ga zelf zo nog even kammen.

In ieder geval al bedankt voor jullie tips!
Als er meer tips zijn hoor ik het graag!

xxx

Ik heb net gekamt en heb weer een paar luizen gevonden. Naar mijn idee zijn die beesten toch wel groot! Ik ben nog steeds niet niet mijn ouders gegaan, ik durf echt niet! hebben jullie tips? We zitten midden in een verhuizing en ik weet niet hoe mijn ouders hierop gaan reageren. Ik ben trouwens ook bang dat die beesten nooit meer weg gaan!

Nog tips?

xx

Je kan het beter wel tegen je ouders zeggen omdat alle jassen, het beddegoed, de knuffels etc allemaal uitgewassen moeten worden…

Mijn moeder heeft smetvrees en reageerde ontzettend hysterisch. Maar wat is nu het ergste dat kan gebeuren? Ze vindt het hoogstwaarschijnlijk vervelend, maar jij vindt dat ook. Je moet ook niet langer wachten, straks krijgen je ouders het ook en dan wordt het nog vervelender!

Jullie hebben wel gelijk ja. Ik ga het mijn moeder vertellen.
De vorige keer dat ik het had zei ze dat ik er helemaal niks aan kon doen.
Bedankt voor jullie reacties! Echt!

Als er nog tips zijn, hoor ik het wel!

xxxxx

heb ik ook gehad. en toen zei ik het maar gewoon tegen mijn moeder, gelukkig want ze heeft gelijk anti-luizenshampoo & een luizenkam voor me gekocht. was zo weer weg =) dus gewoon vertellen.

Heeeeeii allemaal,

De luizen zijn intussen weg! Ik heb het ze verteld en ze hadden heel erg medelijden met me.
Ze hebben me erdoorheen geholpen enzo.
Ik waardeer jullie reacties echt heel eg! Heel erg bedankt allemaal voor jullie steun en tips!

Xxxx

heee !
blijf kammen! soms blijft er een neet zitten misschien en heb je ze zo weer terug!
en als je je jas aan de kapstok hangt op school kan je dat beter niet meer doen.

daar komt het dan waarscheinlijk door.

Oud topic

maar ik heb een vraag! Gaan je puntjes kapot als je met een luizenkam kamt? Ben daar zo bang voor aangezien er al een heel stuk af moest bij de kapper! :bored:
x