´luie´ vriendin, help!

Hey girls,

Ik zit al sinds 1 à 2 jaar best wel met iets, en ik kan me er zóóó over opwinden.
In de brugklas ben ik in contact gekomen met nu mijn beste vriendin. In de 2e klas is dit uitgegroeid tot een hele hechte vriendschap. Het was echt altijd gezellig, maar we zaten op dat moment al niet meer bij elkaar in de klas, we zagen elkaar alleen met het heen en terug fietsen van school (toen best vaak) en afspreken.
Maar, op een gegeven moment begon ze steeds later te komen 's ochtends met het fietsen, dat vond ik echt supervervelend. Maargoed, dat was toen echt niet vaak en pas op het einde van het jaar. Toen begon het 3e schooljaar. We waren nog steeds goed bevriend en fietsten nog vaak samen, maar nu begon ze echt structureel te laat te komen 's ochtends (ze was altijd al een ramp in het op tijd komen). Ik weet niet wat ik toen precies heb gedaan, ik heb het gewoon laten zitten, was bang om er iets over te zeggen omdat ik dan dacht dat ik aan het zeiken was en ik bleef gewoon wachten. Ik kwam dan ook best vaak te laat in de klas. Op een gegeven moment heb ik er iets van gezegd, en ze beloofde me dat ze op tijd zou komen, de volgende ochtend was ze dan op tijd, maar daarna verviel ze weer in de oude gewoonte. Vanaf dat moment heb ik haar echt supervaak gevraagd of ze op tijd wilde komen, dit deed ze niet. Af en toe bleef ik wachten, af en toe fietste ik aan. Verder was het wel gewoon supergezellig nog ! Nu, dit jaar, is het echt uit de hand gelopen. Ik zie haar serieus nooit meer 's ochtends, ze is ALTIJD te laat. Onze roosters zijn nu ook heel anders dus samen fietsen gaat ook amper meer. Ik heb echt supervaak gezegd dat ik ermee zat dat ze te laat was, dan zei ze natuurlijk weer dat ze op tijd zou komen, en was ze er weer niet. Afspreken doen we dit jaar ook bijna niet meer, ze heeft nu ook een vriendje en een paard dat ze traint, dus veel tijd heeft ze niet voor me. Ik zat hier echt súpererg mee, en laatst heb ik alles tegen haar gezegd, ze zei dat ze ook wel merkte dat we weinig meer met elkaar omgingen en dat ze daar ook van baalde. Ze zei toen dat we zeker vaker dingen gingen afspreken en dat ze echt zou proberen om op tijd te komen. Maar zoals je waarschijnlijk al wel kan raden: hier kwam niks van.
Mijn vriendin is altijd een nogal ‘lui’ type geweest, ze is niet doortastend en absoluut niet zelfondernemend (als dat een woord is). Ze heeft ook niet snel dingen door, ze ziet het gewoon niet. Ze is verder echt een superlieve meid, alleen er zit echt niks in aan assertiviteit. Ik heb dat wel, ik kan me er echt over opwinden.
Op een gegeven moment kwam ik op het punt dat het me allemaal niks meer kon schelen en heb ik het opgegeven, dacht ik, maar ik zat er dus nog wel mee. Maargoed, ik zocht geen contact meer. Een tijdje daarna kreeg ik een whatsappje wanneer we wat gingen doen. Ik was verrast en reageerde vrolijk, daarna moest ik het aan de gang houden en kwam er geen initiatief meer vanuit haar. Wonder boven wonder hebben we een paar weken daarna toch nog een avondje afgesproken, toen hebben we ook een plan gemaakt van dingen die we nog moeten doen. Allemaal leuk enzo, maar er komt nu toch niks meer van. Als ik vraag wanneer we iets gaan doen, reageert ze met: ik zal even kijken, of: uhmmm , daarna komt er niks meer. Wat moet ik doen? Ik vreet mezelf zooo op! Ik wil haar gewoon niet kwijt, het is zo fijn als we bij elkaar zijn (de laatste tijd wordt het wel minder, maar toch).

Wow, ik wist niet dat ik hier zoveel over kon typen. Super bedankt als je dit lange stukje wanhoop hebt gelezen !!!

Probeer het anders met een specifieke datum en activiteit. In plaats van´laten we een keer iets gaan doen´, want dan komt er inderdaad niks van. Als het dan nog niet werkt zou ik stoppen met er moeite in te doen. Ook vriendschappen horen van twee kanten te komen dus zij zou er ook iets voor moeten doen. Heel jammer natuurlijk voor jou, maar het gaat jou moeite en energie kosten terwijl zij er niks voor doet, dat is niet eerlijk

Ik stel vaak een dag voor, dan is het: dan kan ik niet, en dan kan ik ook niet. Daarna is het weer stil :bored:

Wat is er nog even bij moet zeggen, we hebben in de vakantie dan wel weer samen werk, dus dan zien we elkaar wel weer.

Misschien kunnen jullie anders iets na het werk samen gaan doen?

Ik weet niet of dit het probleem oplost, wss heeft ze daar ook geen tijd voor als ik haar goed ken.

Dit had ik ook met mijn beste vriendin, ze kwam altijd te laat waardoor we niet meer samen konden fietsen en er kwam ook nooit wat van het afspreken. Uiteindelijk heb ik haar berichten gestuurd met “zin om morgen wat te doen?” Oid, als ze dan zei dat ze niet kon vroeg ik wanneer ze wel kon. Zij noemde dan een datum en sindsdien spraken we vaker af. Nu gaat het weer vanzelf en komt het van beide kanten. Ik weet niet of dit voor jou ook gaat werken, maar je kan het wel proberen. Als je haar de datum laat uitkiezen heb je een grotere kans dat het er van komt.

Doe ik ! Dan krijg ik berichtjes terug als: uhmmm, dan is het dus weer stil. Het komt niet vanuit haarzelf, maar dit betekent dan weer niet dat ze het niet wil. Zooo frustrerend.

En als je haar belt en het dan vraagt? Dan kan ze je moeilijk negeren lijkt mij.

Dat is wel een idee, alleen heb ik dan nog steeds het idee dat het vanuit mij komt.

Dat veranderd na een tijdje misschien wel! Als jullie afspreken kan het zijn dat ze gaat denken ‘oh dit moeten we veel vaker doen.’ Maar push niet teveel, dan wordt het irritant.

Neee zo’n type is ze juist helemaal niet ! Ik ben eerder zo’n type, zij het tegenovergestelde ! Het is ook niet zo’n vriendin waarbij ik over de aller serieuste dingen ga praten over wapp, maar meer lol mee heb.

upje :flushed:

Ik herken mezelf eigenlijk best wel in die vriendin die je beschrijft. Ik kwam in de tweede altijd te laat bij een meisje waarmee ik samen naar school zou fietsen. Die vriendschap is uiteindelijk dood gelopen omdat zij teveel verandert was in een paar weken. Van een heel lief aardig meisje naar een enorme bitch met een veels te groot ego. Zelf zeg ik de laatste tijd ook steeds nee als mijn beste vriendin (die ik nu al 12 jaar ken, van groep 3) vraagt om af te spreken. Ik heb het zelf gewoon te druk met andere dingen op dit moment. Namelijk met school (examens) en mijn vriend. Ook moest ik deze week ook nog mijn hele vakantie regelen met vriendinnen. Heeft jou vriendin het niet ook gewoon erg druk dat ze geen zin heeft om daarnaast nog af te spreken.
Ik zou haar gewoon een whatsappje sturen van: zullen we weer een keer afspreken? Ik heb je nu al zo lang niet meer gezien. Hmm lastig dit. Meer advies heb ik eigenlijk niet.