Luie darmen // obstipatie // spastische darmen

First of all begin ik maar met uitleggen, ik heb een eetstoornis gehad waarbij ik af en toe laxeermiddelen slikte. In totaal maar iets van 30 denk ik, omdat ik daarna merkte dat het bijna niets toevoegde aan afvallen. Ook niet dagelijks gebruikt.

Nu zit ik met een probleem, ik heb m’n hele leven al moeilijke darmen maar ik heb nu toch wel het hoogtepunt bereikt. Ik heb meerdere keren last gehad van obstipatie. Ik drink af en toe stoelgangthee, en slik de laatste tijd ook Wapiti (natuurlijk middel voor een regelmatige stoelgang), ik heb een enorme opgezette (onder)buik, de streek van mn navel ongeveer, heb elke dag buikpijn. Ik kan nu door die Wapiti wel elke dag naar de wc maar de klachten blijven aanhouden. Ik moet echt 4 liter drinken om normaal naar de wc te kunnen. Ik eet mn hele leven eigenlijk geen bruin brood, eet het laatste jaar wel geroosterd bruin brood en bruine zelfbak pistolets. Ik eet wel vezels aan groente en fruit, heb ook vezeltabletjes geslikt. Ik ga ook een vezeldieet volgen, hopelijk zit hier het probleem. Ik vind dit echt heel vervelend en vroeg me af of iemand dit probleem kent en me kan vertellen wat het is en wat ik er aan kan doen.

Hee, waarschijnlijk ligt het inderdaad aan je laxeermiddelen, die maken je darmen erg lui. Dat is helaas niet makkelijk terug te draaien.
Wat je wel kan doen is inderdaad letten op je vezels en je vocht. Probeer zoveel mogelijk vezels te eten, zo’n 35-40 gram per dag.
Probeer al je brood te vervangen door volkorenbrood en veel groente en fruit te eten (2-3 stuks fruit per dag en 200 gram groente per dag).
Ook in rauwkost zitten veel vezels.
Drink daarnaast minimaal 2,5 liter vocht. 4 liter vind ik wel erg veel trouwens… Is niet direct schadelijk maar ik zou niet alleen maar water drinken maar ook vruchtensappen (zitten ook weer vezels in), anders is het ook niet gezond meer.
Hiermee zou het over moeten gaan. Is het over een tijdje niet beter geworden, dan zou ik een verwijzing naar de dietist vragen.

Wat voor dieet ga je precies volgen?

Dankje voor jullie reacties, maar ik heb echt geen idee hoe ik aan 35 gram ga komen! Dat is zowat een heel brood volgens mij o_o Ik drink ook een liter suikervrije ranja of crystal clear, dus 3L water.

Mijn dieet ziet er als volgt uit:
Ontbijt: 2 glazen lauw water, bruin pistoletje, vezelbiscuitje en een pruim.
Lunch: of 2 knackebrod, of 2 vezelbiscuits of 2 geroosterde boterhammen. sowieso een appel erbij.
Avondeten: wat er is, zoveel mogelijk groente, niet gefrituurd
Tussendoor: of fruit, of rauwkost, of vezelbiscuit, of mueslireep.

Zoiets heb ik nu ook, van de dokter heb ik Molaxole gekregen en dat moet ik een half jaar lang slikken. En het help wel vind ik. (:

Bij mij werkte het eerst ook niet met meer water drinken en veel vezels. Zelfs toen ik 6 donkere broden at per dag hielp het niet, dus ben nu wel blij met die pillen.

Ik herken het helemaal! Sinds een paar jaar krijg ik snel buikpijn als ik bijvoorbeeld pittig gegeten heb, dus toen zat ik te denken aan spastische darm. Nu heb ik sinds een paar maanden een hele moeilijke stoelgang en ook een hele opgeblazen harde buik. Ik drink water, eet gezond, beweeg genoeg en toch blijft het. Soms neem ik laxeermiddel maar dat lost het probleem ook niet echt op. Ik ga dit topic denk ik maar even volgen.

Door laxantia maak je je darmwand kapot dus ik weet niet of dat dan helemaal de oplossing is. Ik eet mn hele leven al heel pittig dus ik ben daar denk ik immuun voor geworden haha.

Ik heb hetzelfde probleem…Misschien is een bezoekje aan de diëtiste geen slecht idee?

Ik heb het juist weleens andersom, dat het zeg maar te makkelijk gaat… Gelukkig heb ik wel een regelmatige stoelgang maar zeker als ik zenuwachtig ben, zit ik 's ochtends eerst vier keer op de pot voordat ik de deur uit kan.
Ik heb trouwens 1 keer een verstopping gehad en dat deed ZOVEEL pijn, dat ik echt dacht dat mijn blinde darm ontstoken was ofzo.

Ik eet gezond genoeg, ik drink veel, maar het is toch wel vervelend allemaal. M’n moeder en broer hebben overigens echt precies hetzelfde probleem, we zullen wel rare darmen hebben ofzo.

verstopping doet idd pijn ja :c jouw probleem is ook erg vervelend, ik heb Stressmoments oid van Valdispert, helpt mij wel altijd. Denk alleen niet dat het jou heel erg zal helpen aangezien het in je genen zit. :c

ik zou toch het pistoletje vervangen door volkorenbrood. In een gemiddeld pistoletje zit 3,5 g vezels per 100 gram, in volkorenbrood 6,9 g per 100 gram. Dat scheelt toch wel wat. En tja misschien toch wat meer eten? Dus bij elk tussendoortje proberen er een snee volkorenbrood bij te doen.

En tja ik zou toch eens naar de dietist stappen als ik jou was.

@Youthanasia; diarree kan ook komen door te weinig vezels.

Nee, het is ook zeker niet de oplossing, maar ik kan anders echt niet naar de wc en dan blijft m’n buik pijn doen en dan zwelt m’n buik nog verder op en blehh. Ik eet ook al m’n hele leven pittig maar ik kreeg er van de een op de andere dag last van. Ik eet het overigens nog wel, maar bijvoorbeeld shoarma eet ik helemaal niet meer want dan ga ik kapot van de pijn.

Blegh, ben ik blij zeg dat ik dat niet meer slik…

Maar er zijn ook zakjes te krijgen met vezels erin. Heb ik ook verschillende soorten van gehad. Dan leek t net alsof ik zaagsel in mn vla had, maar die vezels kreeg ik binnen.
Kreeg ik wel allemaal van de huisarts voorgeschreven. Als je langsgaat, is mijn ervaring dat je er wegkomt met iets in die richting. Of de molaxole kant op of extra vezels… Misschien dat het helpt bij jou?

I know, maar ik weet haast wel zeker dat ik genoeg vezels binnenkrijg uit boterhammen, pap, groenten, bruine rijst. Misschien is het nog niet genoeg hoor, maar mijn broer had van die zakjes gekregen (die heeft maagproblemen door een verwaarloosde Hepatitus A infectie), maar die werkte ook niet afdoende. Hetis gelukkig ook niet constant.

Zemelen in je pap!

Ik heb zelf PDS (prikkelbare darm syndroom), de laatste tijd gaat het vrij goed, alleen een week voordat ik ongesteld moet worden, heb ik nog last, maar ik heb heel lang molaxole gehad. Zover ik weet kun je van molaxole ook geen luie darm krijgen, omdat het toch wat anders is dan de laxeerpillen die je in de winkel kunt krijgen.

Bij mij heeft meer sporten en meer water drinken ook geholpen.