Loverboys school

Ik moet binnenkort een presentatie geven over loverboys op school. Nou wil ik dit creatief doen maar ik heb geen inspiratie hihi…
Ik zat de denken aan stellingen en de klas vragen of ze het er mee eens zijn en in het begin lees ik een verhaal voor.
Iemand nog meer ideeën? :d

Je kan een discussie starten op het einde? Dan ben je interactief bezig.

Ja tof, bedankt!
Ik heb nu

• Stellingen
  • Verhaal
  • Discussie

Meer ideeën zijn welkom!

Haha ik dacht dat je het had over een loverboys-school ofzo, vond het al raar :p. Maar geen idee eigenlijk :stuck_out_tongue:

Een presentatie maken met plaatjes, dat is veel duidelijker dan woorden. Woorden of hele lappen tekst op een Beemer leest niemand. Dus zoek plaatjes bij wat je vertelt.

Je kunt een verhaal vertellen. Een kort verhaal over een loverboy, en dat heel spannend brengen. Ik zou dit doen aan het begin.

Of je gaat echt extra moeite doen en een slachtoffer opzoeken en interviewen. Een echt verhaal raakt de mensen meer. En dan sta je ook werkelijk achter je onderwerp. Hoe je dat aan moet pakken weet ik eerlijk gezegd niet.
(Of je verzint eentje of neemt een verhaal die iemand geschreven heeft als inspiratiebron)

Ik zou ook eerst met een verhaal komen, dan stellingen (deze in een powerpoint weergeven) en dan proberen een discussie los te maken… Ik weet niet hoe je klas is? Maar bij mijn oude klas op de middelbare school, mislukte dat altijd om een discussie te starten.
Dus zorg voor (shockerende) stelling waar je echt een mening over kan geven en vraag in het begin naar iemand wat hij daar van vindt en vraag dan aan een ander zijn reactie daarop (als de discussie niet loskomt).

of je zoekt een aflevering op van een programma ofzoiets van bijv. bnn waarin ze praten met iemand die slachtoffer is geweest van een loverboy. Je kunt daar denk ik best wl wat filmpjes over vinden. Dat maakt vaak meer indruk dat een lang verhaal of een grote presentatie.

Of je kunt een soort “toneelstukje” doen… als je met iemand samen moet is het natuurlijk handiger, maar je kunt ook in je eentje een verhaal zo brengen alsof jij het “slachtoffer” bent, om het echter en aangrijpender te maken.

Dus dan kun je beginnen met": "Hoi ik ben *andere naam dan je eigen naam*, om zo duidelijk te maken dat het niet je real life levensverhaal is :stuck_out_tongue: En dan een verhaal vertellen van een slachtoffer.

Bij de telegraaf zit op vrijdag altijd het boekje vrouw.
Misschien kun je die ergens krijgen van 3 weken geleden ongeveer ;p
daar stond een verhaal in van een meisje die 2 keer in de handen van loverboys is gevallen

Leen een boek bij de bibliotheek over loverboys, die zijn er genoeg! Kies een spannend stukje die goed aansluit bij wat je wilt vertellen. Als je daarmee begint en het spannend brengt, heb je de hele klas al aan je lippen.

Vertel daarna de informatie die je de klas wilt leren. Kom met interessante feitjes (hoeveel loverboys zijn er gemiddeld in nederland, etc.) en vertel alles rustig en op een leuke manier. Ook kun je de belangrijkste punten op een powerpoint zetten. Gebruik geen hele zinnen, gewoon trefwoorden.‘Loverboys’ is niet echt een onderwerp waarbij plaatjes nut hebben, dus maak daar dan ook niet teveel gebruik van.

Op het einde kun je mensen hun vragen laten stellen en mischien een quizje doen. Verdeel de klas in twee delen en kies van ieder team één persoon die uiteindelijk het antwoord doorgeeft (anders gaat iedereen schreeuwen en dom doen). Leuk is het, om de personen op een luchthoorn te laten drukken als ze het antwoord weten. Dat vinden veel mensen grappig en wil iedereen natuurlijk het goede antwoord hebben. Dat haalt ook een beetje de ernst van het onderwerp weg.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Een casus :slightly_smiling_face: En mensen daarover laten discussiëren. Je verteld een casus, een verhaal, van iets wat gebeurt is. Je kunt vertellen hoe het afloopt, je kunt dit ook achterwegen laten en vragen aan je klas, hoe zij dit zouden oplossen.

Bijvoorbeeld een meisje wat een jongen heeft leren kennen, hij geeft haar veel aandacht, mooie (dure) cadeautjes, en vraagt later seks te hebben met anderen. Hoe zouden jouw klasgenootjes hierop doen of hierop reageren? Zouden ze meegaan met die jongen of zouden ze van hem weglopen en wat kan er dan allemaal gebeuren?

Probeer ook veel door te vragen tijdens discussies. Meestal is het ‘ik vind dit, punt’. Probeer dan te vragen waarom ze dat vinden en probeer andere situaties te schetsen hoe ze het dan zouden doen.

Je kunt bijvoorbeeld dit als casus gebruiken:
het is echt gebeurd. Brigitte is een mooie meid en was ongeveer zes toen haar ouders gingen scheiden. Haar vader had een relatie met een andere vrouw en ging bij hen weg. Brigitte heeft haar vader erg gemist. Ze was helemaal teleurgesteld toen ook haar eerste vriendje vreemdging. Ze was toen zestien. Het kon haar vanaf die tijd allemaal niet meer zoveel schelen. Ze begon als stripteasedanseres te werken in een nachtclub ’ tot ze Roald leerde kennen’

roald
Roald was niet alleen mooi, maar hij was ook attent. Echt, het was super om zijn liefde voor me te voelen. Hij wilde alles voor me doen. Ik mocht ineens niets meer zelf betalen, want als hij maar wist dat ik iets mooi vond, dan wilde hij het kopen en me geven. Ik was nummer één voor hem. Het is echt zo gaaf om zo belangrijk voor iemand te zijn. Hij gaf me heel veel aandacht en liefde. Ik werd daar helemaal gek van, en dan bedoel ik, ik was echt stapelverliefd!’
Op een avond haalde Roald Brigitte weer eens op van haar werk. Hij nam haar mee naar een andere nachtclub en vertelde Brigitte dat hij voor haar had gevraagd hoe andere meisjes het vonden om in die club te werken. Ze stripten in die club niet alleen, maar hadden ook seks met de mannen. Roald dacht dat dit een betere baan was voor Brigitte.
‘Brigitte, als je wilt kun je zoveel méér verdienen. Echt, je kunt er nog veel meer uithalen dan nu bij het strippen. Kom alsjeblieft bij mij wonen. Ik zal voor je zorgen en je beschermen, en we zullen het samen geweldig hebben. Kijk om je heen, Brigitte, hier ligt het geld voor het oprapen? Je kan het. Je bent zo’n geweldige meid!’

(Bron: bewareofloverboys.nl)

Je kunt dan vragen aan de klas hoe zij denken dat Brigitte zal reageren, wat ze zou doen. En vragen wat de klas zou doen. En waarom.