Lotgenoten: Overactieve/Overprikkelde blaas

Hoi meiden,

Ik ben op zoek naar lotgenoten die ook een overactieve/overprikkelde blaas hebben. Bij mij is dit afgelopen vrijdag geconstateerd en ik heb er veel last om ermee om te gaan. Ik word er erg onzeker van en ik heb ook een angststoornis die hierdoor erger wordt. Ik wil graag weer vertrouwen in m’n blaas krijgen, maar op dit moment lukt me dat gewoon niet. Ik vraag me af hoe andere meiden hiermee omgaan? :slightly_smiling_face:

Jep heb hier ook last van. Steeeds weer naar de wc enzo… Elke keer naar de dokter omdat ik denk dat ik een blaasontsteking heb, maar het is gewoon niet zo.

Ik kan er nog niet zo goed mee om gaan ;p

Het is nooit vastgesteld, maar ik moet wel altijd belachelijk vaak naar de wc zelfs in de nacht minstens 3x

Oh, dit heb ik vast ook. Het is nooit bij mij vastgesteld, maar ik ga zoveel naar de wc dat anderen er gek van worden, wat mij weer heel onzeker maakt. Overal waar ik ben ga ik meerdere keren naar de wc en ook snachts blijf ik naar de wc gaan.
De laatste tijd is het zelfs zo erg dat ik voor ik de deur uit ga minstens 2x ga plassen en als de dood ben dat ik zodra ik weg ben weer moet. Niet dat dat een probleem is, want overal is wel ergens een wc in de buurt, maar toch. Ik moet dat trainen ofzo, maar geen idee hoe. :flushed:

Bij mij is het nooit officieel vastgesteld, maar ik moet zo vaak naar de wc, echt niet normaal en zodra ik aandrang voel, moet ik ook direct kunnen, want anders is er grote kans dat het mis gaat… Dus ik zorg altijd maar dat er een wc in de buurt is.

Oh ik moet ook echt altijd heel vaak, maar ik kan het gelukkig wel uren ophouden als het moet :stuck_out_tongue: . Er is een kuur die je kan proberen, die zorgt ervoor dat de spieren rondom je blaas verslappen zodat je niet meer zo vaak hoeft. Ik ben alleen even kwijt hoe het heet.

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! :slightly_smiling_face:
's Nachts heb ik er ook inderdaad veel last van, wat weer zorgt voor weinig nachtrust en overdag dus vermoeid zijn… En wat jij zegt @silverlinings herken ik heel erg! Ik ga ook 2x voordat ik de deur uit ga plassen en ik moet ook een wc in de buurt hebben, anders voel ik me verschrikkelijk. Voor mij heeft dit nog een extra lading omdat dat dus te maken heeft met mijn angststoornis (ik ben bang dat ik moet plassen als het niet kan).

Ik heb trouwens nu medicijnen voorgeschreven gekregen, maar dat duurt ongeveer 2 weken voordat ze goed werken. Ik merk soms al een beetje verschil (ik slik het 4 dagen nu), maar ik heb nog wel moeite met bijvoorbeeld rustig in de auto zitten als in een half uur of iets onderweg ben… Ook rijles is een ramp want ik moet sowieso een keer plassen onder de les.

Ik denk trouwens dat het bij mij meer in mijn hoofd zit, dat ik zo lang al elk uur naar de wc ga dat ik daar niet vanaf kan stappen. Ik heb net wel even gekeken hoe lang ik het kan volhouden en dat is ongeveer 2 uur. Ik weet dat ik het minstens 2,5 uur kan volhouden want zolang moet ik elke dag naar school reizen. Maar als ik dan op school zit ga ik ook gewoon weer elk uur. Ik denk dat bij mij trainen heel erg zou helpen en gewoon pas gaan als het echt moet inplaats van gaan omdat ik dat normaal ook altijd doe.

^ Ik denk inderdaad dat trainen dan wel goed zal helpen!
Ik wil nu ook een beetje gaan trainen met het ophouden, omdat ik nu ook sneller naar het toilet ga terwijl ik het best nog wel even zou kunnen ophouden.

Ik heb het ook wel. Kan wel een avond doorslapen, maar voor ik weg moet ga ik twee keer omdat ik toch weer het gevoel heb dat ik moet en ik bang ben dat ik moet als ik onderweg ben. In een attractiepark ga ik elke keer als ik van een attractie vandaan kom, omdat ik ook bang ben dat ik het de volgende wachtrij niet volhoudt. Als we met de auto weggaan, moet ik ook naar de wc na een uur. Mijn familie en vriend kunnen er wel grapjes over maken als ik zeg dat ik wéér naar de wc moet en ik dacht dat ik heel apart was, maar blijkbaar hebben meer mensen dit. Kun je hier ook wel echt iets aan doen?

@Falathiel wat jij omschrijft herken ik heel erg, maar bij mij is dat sowieso een lastig punt omdat het psychisch is. Op zich denk ik dat je daar best aan kunt werken, al is het wel iets wat ‘in je zit.’ Ik ben altijd wel bezig geweest met plassen (al is het nu extreem, dat hoort niet natuurlijk) en dus denk ik dat dat niet zo snel weggaat.
Je kunt ook wel je blaas trainen om het langer op te houden en in sommige gevallen ook je bekkenbodemspieren trainen, maar dan houdt het wel op lijkt mij. Nu heb ik er verder niet zoveel verstand van, maar als ik een beetje Google heb ik niet het idee dat dit echt helemaal overgaat.

Het is bij mij niet vastgesteld. Maar ik moet wel vaak op een dag na de wc. Het belemmerd mijn leven echt.
Als ik bijvoorbeeld op school zit, denk ik telkens: zolang ik maar niet na de wc hoef en dat soort dingen… vaak wil ik ook nergens heen omdat ik constant na de wc moet…

Mijn blaas werkt ook niet helemaal top. Als er maar een klein beetje in mijn blaas zit, heb ik het idee dat mijn blaas overvol zit. Maar als mijn blaas heel vol zit, voel ik het niet. Ik houd het dus automatisch te lang op, waardoor ik super veel last heb van blaasontstekingen.
Ben er vroeger als kind ook voor geholpen (urineleider is toen opgerekt), maar dat zou na een aantal jaren weer moeten. Nu dus :’).

Dik gedrukte heb ik ook heel erg… Ik kan er gewoon niet zo goed mee omgaan.

@Verdimillious ah dat heb ik nog nooit gehoord, lijkt me erg vervelend! Ook dat je je urineleider binnenkort weer moet laten oprekken, best eng denk ik?

Ik heb hier ook last van. Meestal is het niet meer dan twee maal zo vaak naar het toilet moeten dan een ander, maar ik heb ook snel last van blaasontstekingen en pijn als ik het te lang op houd.
Ik heb er meer last van wanneer ik gestressed ben.

Ik heb zelf ook een angststoornis, en in het verleden belemmerde mijn blaas me in combinatie met die stoornis enorm. Ik wilde niet naar festivals of feestjes omdat ik bang was dat er geen goede toiletten zouden zijn (bijvoorbeeld van die stinkende ekotoiletten op festivals, ugh). Maar dat is iets waar ik me deels overheen heb weten te zetten.

Wat mij helpt is, als ik bijvoorbeeld naar een feestje ga, ik navraag aan vrienden die al eerder op die locatie zijn geweest hoe het zit met de toiletten. De toiletten zijn zodra ik er ben ook het eerste wat ik bezoek zodat ik weet waar ze zijn enzo.

En kleingeld op zak hebben, zodat je buitenshuis naar het toilet kan, ookal vragen ze dan een vergoeding.

Ik heb een periode gehad waarop ik minder dronk omdat ik niet zo vaak wilde plassen, maar dit leidde eigenlijk alleen maar tot veel blaasontsteking en alsnog veel moeten plassen, misschien zelfs meer, maar dan heel weinig per keer.
Dus genoeg drinken is wel echt belangrijk, zeker om ontstekingen te voorkomen.

Die laatste twee dingen herken ik. Ik had laatst geen 50 cent voor de wc en ik moest toen nog 20 minuten met de bus om naar school te komen ik moest echt rennen toen ik eindelijk op school was dat was echt niet leuk:’)

En dat tweede is op het moment mijn grootste probleem, ik ben altijd een persoon geweest die heel veel dronk(alleen water) maar doordat ik 2,5 uur naar school moet reizen drink ik soms maar 1 flesje water per dag zodat ik onderweg niet hoef. Want in die 2,5 uur heb ik maar 1 uur de kans om naar de wc te gaan en dat is in de trein maar ik vind dat zo vies dat ik nooit in de trein ga. Ik moet verplicht nu 2 flesjes water drinken per dag, ik neem er dan ook twee mee zodat ik niet kan sjoemelen. Maar ik moet echt nog meer gaan drinken want ik heb gewoon veel meer water nodig.

Ik drink dus ook inderdaad heel weinig, omdat ik dan nog meer moet plassen wat natuurlijk ook niet best is

Ah meiden dat heb ik ook, ik drink ook heel weinig! Ik probeer wel tegenwoordig nadat ik onderweg ben geweest en een tijd weinig gedronken heb, het thuis weer ‘in te halen.’ Maar ik weet niet of dat de juiste manier is. Daarnaast zal het ook nooit genoeg water zijn wat ik drink om het soort van in te halen.

Het is nog nooit bij me vastgesteld (ben er ook nog niet mee naar de dokter geweest) maar heb er wel veel last van. Elke keer voordat ik ergens naartoe ga nog even snel naar de wc, overal waar ik kom als ik ook maar even tijd heb moet ik weer. Ook snachts heel vaak. Als ik alleen maar er al aan denk moet ik meestal al