Losser worden in gedrag en praten.

Hee,

Ik zou graag jullie mening willen over het volgende:
Ik zit er nu al een tijdje mee dat ik me niet altijd een houding weet te geven bij mensen.
Ik weet niet waar ik het over moet hebben en ben niet altijd zo spontaan. Het ligt er overigens wel aan bij wie het is, ik merk dat ik bij mensen die ik een beetje ken, het uitbundigst ben, maar dat ik bij mensen die dicht bij me staan, ik snel ga nadenken en niet weet wat ik moet.
Dit begint nu ook mijn relatie te benadelen. Ik heb bijna 2 jaar een relatie en hebben het heel fijn samen, alleen hebben we pas besproken dat we nooit echt diepgaande gesprekken hebben en dit vinden we beide vervelend omdat communicatie en elkaar dieper leren kennen natuurlijk balengrijk is. Sinds we dit hebben besproken ben ik alleen maar meer gaan letten op hoe ik doe en of ik wel genoeg praat etc. Mijn vriend vertelde dat wanneer hij met zijn zus ik de auto zit, ze continu praten en wij doen dat niet. Dit zit hem ook dwars.

Heel onsamenhangend verhaal volgens mij allemaal.
Ik wil eigenlijk gewoon weten hoe ik losser en uitbundiger kan worden, oftwel of jullie misschien tips hebben om jezelf dit weer wat meer aan te leren. (mijn uitbundigheid en spontaanheid is vooral weggezakt na een zware jeugd te hebben gehad, terwijl ik van mezelf juist best uitbundig ben, maar wanneer ik vooral wil laten zien dat ik niet stil ben, ga ik heel gereserveerd en serieus doen)

Hopelijk herkent iemand dit of hebben jullie hier tips voor!

Ik herken het helemaal, ik heb hier zelf ook last van. Ik zie me vriend bijna elke dag, dus ik vind het wel logisch dat we niet altijd de hele tijd kunnen praten. Het gesprek is dan gewoon op als je elkaar zo vaak ziet. Maar omdat ik nu stage doe en hij ook praten we vaak altijd over onze dag.

Hoe was het?
Nog ergens tegen aan gelopen?
etc etc.

Missschien kan jij dat ook doen? Just tell your story what you did that day.

Het enige wat ik niet begrijp is waarom hij daar dwars van zit? Je bent toch zoals je bent ? :flushed:

Mm ja misschien moet ik dat ook maar eens proberen. Het zit hem een beetje dwars, omdat hij gewoon graag praat en gek doet en als het dan stil is voelt hij zich snel wat ongemakkelijk. Ik vind stilte overigens niet erg, dat heb je soms gewoon in een relatie.

Hmm. Ik vind het ook een beetje dubbel dat jouw vriend met iets zit wat gewoon bij jou hoort, als je twee jaar een relatie hebt hoort het niet ‘‘ongemakkelijk’’ te zijn als er stiltes vallen. Ik zou het persoonlijk ook heel vervelend vinden als mijn vriend dat tegen mij zou zeggen, dan krijg je direct zo’n geforceerde situatie waarin je heel hard probeert wat te zeggen maar je weet niet wat en dat moet juist niet…

Tip in het algemeen: niet teveel nadenken, niet bang zijn voor reacties. Er gewoon nog niet over nadenken welke reacties je zou kunnen krijgen maar gewoon zeggen wat erin je op komt! Ik babbel altijd aan een stuk door omdat alles wat in mijn hoofd zit er gewoon uit moet haha.

Ik ken het ook wel. Ik zelf was vroeger erg verlegen en stil. Nu dat ik wat ouder ben gaat het al wat beter en ben gelukkig niet meer verlegen of stil. Wij hadden eerst ook geen diepgaande gesprekken in de relatie maar hier hebben wij beiden aangewerkt!. Zoals Hope al aangeeft: Niet te veel nadenken en vooral niet bang zijn voor reacties of wat andere denken.

Als je vriend het dwars zit wat jij doet, dan moet hij je je juist helpen als je het kun veranderen. Succes!

Ik heb niet echt een tip, omdat ik er zelf ook altijd al last van heb gehad.
Maar bij mij is het in ieder geval beter geworden nu ik wat ouder ben, ik denk dat meer zelfvertrouwen daar ook een rol in speelt :slightly_smiling_face:

Hoe je het kan aanpakken bij mensen weet ik niet zo goed maar ik vind stiltes in gesprekken niet vreemd hoor. Als het geen ongemakkelijke stiltes zijn moet het prima kunnen.