loonheffingskorting

Ik heb twee bijbaantjes, eentje waarbij ik alleen in de vakantie op een camping sta en eentje waarbij ik gewoon doordeweeks in een winkel werk. Officieel gezien heb ik dus bij beide een contract lopen op dit moment.
Nu vroeg ik mij af: mag ik bij allebei aangeven dat ik loonheffingskorting wil?
Ik vroeg het aan de werknemer van het vakantiebaantje en die zei dat dat gewoon kon zolang ik onder de 6500 euro per jaar verdien ik er geen problemen mee kan krijgen en hij het dan aanraadt om bij allebei loonheffing te ontvangen. Toen ik daarna een beetje ging googlen vond ik overal alleen maar informatie over dat ze het heel erg afraden om bij meerdere baantjes loonheffing te ontvangen omdat je dan later geld moet gaan terugbetalen.
Ik weet zeker dat ik per jaar onder de 6500 euro blijf met m’n loon, maar ik weet nu even niet meer wat nou slim is om te doen: het laten veranderen in mijn contract of niet?

Ik zou het ook aanpassen. Mocht je dan teveel betaald hebben, dan krijg je het altijd weer terug. Dat is beter dan zelf achteraf bij te moeten betalen.

Je kan in princiepe 2 baantjes hebben met loonheffingskorting omdat je maximaal iets van 2000 euro aan loonheffingskorting krijgt. Zolang jij dus niet meer verdient dan die 6500 euro per jaar, hoef je niets af te dragen aan de belasting. Dus verwacht je meer dan 6500 euro te verdienen, dan kun je beter je loonheffingskorting bij 1 baantje houden. Mocht je eventueel toch minder verdienen kun je de loonheffing waar je recht op hebt altijd nog het volgende jaar terugvragen via de belasting.

Hmm raar. Ik heb ook twee baantjes, en mij is verteld door beide bedrijven dat je alleen loonheffing mag ontvangen bij één van de bedrijven waar je werkt -en dat moet dan het bedrijf zijn waar je het meeste werkt en verdient-.

Nou ik heb zelf bij een uitzendbureau gewrkt en voor onze uitzendkrachten gold; één werkgever met loonheffingskorting. Als je verstandig bent natuurlijk degene bij wie je het meest verdient. Maar als je jong bent en niet veel verdient, kun je nagenoeg altijd je loonbelasting terugvragen! Dus ik zou inderdaad maar bij een van je werkgevers loonheffingskorting aanvragen en bij die andere terugvragen aan het einde van het jaar.

Zo heb ik 't ook altijd geleerd en gedaan.

Okee, net even de belastingstelefoon gebeld (echt WTF bestaat dat?!), en daar kreeg ik te horen dat ik het later wel makkelijk kan terugvragen maar dat het niet mag om bij meer dan één werkgever loonheffingskorting te ontvangen,
dus ik laat het wel even veranderen in mijn contract :slightly_smiling_face:

Haha ja dat bestaat echt en dat is soms heel handig. Maar terugvragen kan echt heel makkelijk gewoon via internet met een teruggaveformulier.