London VERSUS Berlijn

Even ter verduidelijking: ik studeer rechten. Geen talen ^^’

Ik ben een twijfelkont. Ik wil volgend jaar een jaar in het buitenland studeren maar ik kan maar niet kiezen tussen Londen en Berlijn! Ik ben zelf enkel in Londen geweest en vond het een prachtstad… maar aan de andere kant kan Berlijn ook niet tegenvallen… Helpen jullie even kiezen want ik raak er echt niet uit! (Mensen die al eens naar Berlijn zijn geweest: hoe is het ginder???)

Pro’s Londen: prachtstad, heel andere cultuur, compleet andere manier van onderwijs en fijn shoppen tussendoor of course.
Con’s Londen: zeer duur (een kamer ginder zou mijn ouders al makkelijk 150 pond PER WEEK kosten en dan heb ik niet eens eigen sanitair enzo), ik kan eigenlijk al vloeiend Engels.

Pro’s Berlijn: goedkoper dan Londen en eigenlijk ook niet echt duurder dan waar ik nu studeer, ik schaaf mijn Duits bij.
Con’s Berlijn: ik ga al heel mijn leven lang op reis naar Duitsland dus ik denk dat het voor mij niet zo vernieuwend zou zijn…

Wat denken jullie??

Ik zou zelf voor Londen gaan.

Berlijn is idd een stuk goedkoper.
In Berlijn hebben ze het 1na grootste shoppingcenter in Europa
De stad heeft een geschiedenis, de muur en alles, dat kan best heel interessant zijn.

Londen is een wereldstad, wat opzich ook wel tof is.

Londenaren schijnen trouwens niet vriendelijk te zijn, tenminste, dat hoor ik van mn engelse vrienden.

De vriendelijkheid schommelde inderdaad heel erg… sommige waren supervriendelijk, anderen zouden je neus afgebeten hebben. Wat me ook wel aansprak aan Londen was dat het echt supermulticultureel is… Ik weet niet of je dat in Berlijn wel zo hebt?

Ik kan meer pro’s voor Berlijn verzinnen, maar toch lijkt me Londen een leukere stad.

Duitsland trekt me ook niet echt, in Londen ben ik al wel geweest.
Ze hebben echt hele toffe musea daar.
Al heb je ook een hoop beroemde Duitse kunststromingen.

Ik zou ook voor Londen gaan, zonder twijfel.

Volgensmij wel minder, maar nog steeds, het is immers een hoofdstad.

Wat je evt zou kunnen doen is naar www.interpals.net gaan en een account aanmaken. Het is een soort hyves/myspace om mensen van over de hele wereld te ontmoeten. Je kan dus ook mensen uit Londen/Berlijn zoeken om te vragen wat ze van de stad vinden.

Allebei super gaaf! Maar als je het geld hebt, zou ik toch voor Londen gaan. Ik denk trouwens ook dat Londen beter staat op iets als een CV later…

Ik vind juist dat in Berlijn geen vriendelijke mensen zijn.
Londenaren zijn over het algemeen wel aardig, alleen hebben ze vaak een beetje haast. En het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar je zoekt.
Ik vind berlijn heel ongezellig en kil, dat kan ook komen doordat er zoveel betonnen na-oorlogse gebouwen staan
London is naar mijn mening veel gezelliger en ook veel mooier.
Maarja, het is inderdaad wel megaduur.
Ik zou zelf zonder twijfel voor londen kiezen, als ik het geld had.

Ja idd… ik kan ook meer pro’s voor berlijn bedenken als ik begin, vooral de prijs. maar uiteindelijk kriebelt het toch om eens iets TOTAAL anders te hebben. Maar ik zit vooral verveeld over de prijs voor mijn ouders :s Ze zeiden al dat ik dan maar een fatsoenlijke kamer moet zoeken ginder en dat kan toch al gauw oplopen tot 250 pond per week ofzo als je dan eigen sanitair wil enzo… dat is wat mij voornamelijk tegenhoudt. Mijn ouders kunnen het financiëel wel hebben maar het blijft gigantisch veel geld…

Als ik jou was zou ik gewoon een wat goedkopere kamer nemen in londen, of net buiten londen. Dan maar geen eigen douche ed. 250 pond per week is gewoon abnormaal veel, en 100 pond minder per week maakt dan al een heel verschil.
Maarja, ligt eraan hoe belangrijk je luxe vindt.

En je moet de taal ook wel in overweging nemen he
Want het is echt heel moeilijk om een opleiding te volgen in een taal die je niet vloeiend spreekt. Of ze moeten in berlijn de colleges en boeken in het engels hebben.

Londen, zeker iets dat je gezien moet hebben.

ik vind de luxe zelf niet zo belangrijk, maar mijn ouders wel. ze vinden dat als ik ergens een jaar naartoe ga ik daar een fijn plekje moet hebben. zelf overweeg ik het niet eens van een kamer te nemen net buiten londen… noem me verwend maar ik heb geen zin om dan elke dag voor dag en dauw op te staan in de hoop op tijd in de lessen te zijn… Wat de taal betreft: mijn Duits is prima, alleen minder goed dan mijn engels. maar je moet een taaltest nemen voor je ook maar in aanmerking komt en ik was een van de (weinige) geslaagden. Ik zou ook in berlijn een cursus krijgen voor het jaar begint zodat je al aan de taal went vorodat de lessen beginnen.

Je kan ook buiten het centrum zitten?
Het metrostelsel is echt heel goed en je bent overal echt zo :slightly_smiling_face:

Ik vind Berlijn wel een super mooie stad. Een hele nette stad met leuke winkels en cultuur.

Maar ik ben nog nooit in Londen geweest en 2 keer in Berlijn.

in het centrum hoeft voor mij idd niet direct maar ik dacht dat ze buiten de stad bedoelde :stuck_out_tongue: de metro is idd super, als ik een kamer vind in de buurt van een “tube” ben ik gesettled…

Ik vond Berlijn en London allebei heel erg leuk.
Maar je komt waarsch echt niet in t centrum te zitten.
in Berlijn en in London heb je beide van van die minder goede wijken als je uit t centrum gaat.

Ik vind Berlijn leuker. Maar goed dat is gewoon smaak.

Verder heb ik niet echt objectieve punten om naar een van de twee te gaan, behalve alles wat hierboven al genoemd is.

Londen, for sure.