London VERSUS Berlijn

Even ter verduidelijking: ik studeer rechten. Geen talen ^^’

Ik ben een twijfelkont. Ik wil volgend jaar een jaar in het buitenland studeren maar ik kan maar niet kiezen tussen Londen en Berlijn! Ik ben zelf enkel in Londen geweest en vond het een prachtstad… maar aan de andere kant kan Berlijn ook niet tegenvallen… Helpen jullie even kiezen want ik raak er echt niet uit! (Mensen die al eens naar Berlijn zijn geweest: hoe is het ginder???)

Pro’s Londen: prachtstad, heel andere cultuur, compleet andere manier van onderwijs en fijn shoppen tussendoor of course.
Con’s Londen: zeer duur (een kamer ginder zou mijn ouders al makkelijk 150 pond PER WEEK kosten en dan heb ik niet eens eigen sanitair enzo), ik kan eigenlijk al vloeiend Engels.

Pro’s Berlijn: goedkoper dan Londen en eigenlijk ook niet echt duurder dan waar ik nu studeer, ik schaaf mijn Duits bij.
Con’s Berlijn: ik ga al heel mijn leven lang op reis naar Duitsland dus ik denk dat het voor mij niet zo vernieuwend zou zijn…

Wat denken jullie??

Ik zou zelf voor Londen gaan.

Berlijn is idd een stuk goedkoper.
In Berlijn hebben ze het 1na grootste shoppingcenter in Europa
De stad heeft een geschiedenis, de muur en alles, dat kan best heel interessant zijn.

Londen is een wereldstad, wat opzich ook wel tof is.

Londenaren schijnen trouwens niet vriendelijk te zijn, tenminste, dat hoor ik van mn engelse vrienden.

De vriendelijkheid schommelde inderdaad heel erg… sommige waren supervriendelijk, anderen zouden je neus afgebeten hebben. Wat me ook wel aansprak aan Londen was dat het echt supermulticultureel is… Ik weet niet of je dat in Berlijn wel zo hebt?

Ik kan meer pro’s voor Berlijn verzinnen, maar toch lijkt me Londen een leukere stad.

Duitsland trekt me ook niet echt, in Londen ben ik al wel geweest.
Ze hebben echt hele toffe musea daar.
Al heb je ook een hoop beroemde Duitse kunststromingen.

Ik zou ook voor Londen gaan, zonder twijfel.