LOI oid, havo diploma halen.

Hallo!

Ik heb een vraagje. Ik volg op dit moment een opleiding. Hiervoor heb ik school afgerond met vmbo-t. Dit ging mij vrij gemakkelijk af. Ik wou eigenlijk niet verder leren en gewoon een opleiding volgen. Dit doe ik nu dus. Nu heb ik eigenlijk wel spijt dat ik mijn havo niet gehaald heb.

Mijn vraag is dus: Heeft er iemand ervaring met een LOI oid thuisstudie voor je havo diploma? Of iemand die een opleiding volgt + vavo doet?

Denk dat je dan beter staatsexamens kan doen ipv LOI, komt ook geloofwaardiger over. Staatsexamens is gewoon zonder les en voor gevallen zoals jij. Je hebt een mondeling ipv een SE, en daarnaast gewoon een CE.

Nadeel is wel dat zonder les veel mensen hard onderuit gaan voor het staatsexamen of iets vergelijkbaars, ik zou het dus niet zomaar doen, of je moet een bijlesdocent vinden.

@stokpaardje
LOI havo lijdt je gewoon op voor het staatsexamen, en daar moet je jezelf voor aanmelden. De ‘cursus’ is gewoon bedoeld om je daarop voor te bereiden.

Ik heb zelf staatsexamen VWO gedaan, zonder les. Ik heb gewoon schoolboeken gekocht en die doorgewerkt. Ik ga niet zeggen dat staatsexamen makkelijker is dat het ‘normale’ examen, je doet immers hetzelfde schriftelijke examen, maar je krijgt wel een boekwerk van DUO over wat je precies moet leren. Je hoef dus niet héél 4+5 havo uit je hoofd te leren, maar je leert heel gericht wat er op het exmamen gevraagd gaat worden. Geloof me, dit scheelt héél veel.

En dan krijg je nog mondeling ipv een schoolexman cijfer. Mondeling krijg je voor alle vakken, dus ook bijvoorbeeld voor wiskunde. Dit klinkt heel vreemd, maar is, afhankelijk wie het examen afneemt, best leuk. De meneer die mijn wiskunde afnam bijvoorbeeld, vroeg gewoon wat ‘wiskundige’ vragen. Wat weet je bijvoorbeeld van Pythagoras? Dat soort dingen. De meeste mensen halen er een voldoende voor.

Als je bang bent dat je er niet uitkomt door zelf te leren, dan kan ik je de LOI wel aanraden. ik heb het zelf dus niet gedaan, maar hoorde van anderen dat het wel fijn is. Je hebt een soort docent per vak die je per mail vragen kan stellen. Dat ik denk ik best fijn.

Als je nog meer vragen hebt, stel maar!

@ Anne Fleur, bedankt voor je reactie!
Een eigen thuis studie lijkt mij enorm fijn omdat ik best snel leer, en ik zo niet aan de lesuren vast zit zegmaar.
Heb jij dit gedaan in combinatie met een andere opleiding?
Ik heb natuurlijk mijn eigen opleiding nog.
Zou je me meer kunnen vertellen in een note oid?
Bedankt voor je reactie iig :grinning:

Ja, ik note je wel even.

Ik zit hier ook over na te denken, ik lees dus even mee :slightly_smiling_face:
(Heb geen diploma van het voorgezetonderwijs, wel MBO 2)

Ik ken twee mensen die een LOI cursus hebben gedaan en hem niet hebben afgemaakt omdat je vooral veel zelf moet doen en ze uit eindelijk de motivatie niet hadden. Maar goed, dat ligt dus bij jezelf.

Ik zet mijn antwoord hier nog even neer, voor Vogelnest en eventueel anderen die het willen weten

Nou ik werd ziek eind VWO, maar ik wilde na mijn ziekte wel mijn diploma halen. Vavo bleek vet duur te zijn als je niet ‘uitbesteed’ wordt, dus kon het alleen via staats. Ik heb eerst alle vakken uitgezocht die je moet hebben voor je diploma, en welk profiel. Ik deed op school natuur & techniek, maar ik durfde het niet aan om alleen te leren voor natuur en scheikunde etc. Ik ben toen c&m gaan doen. Ik heb me toen in september al aangemeld voor mei (dit moet uiterlijk 1 januari geloof ik). Ik kreeg toen een boekje met alle onderwerpen die per vak op het examen zouden komen. Ik heb toen een aantal schoolboeken gekocht, en ook alle examenbundels. die zijn écht aan te raden! En toen eigenlijk gewoon geleerd. Je krijgt een schriftelijk en een mondeling examen. Ik had tekenen als vak, en daar moest ik een aantal werken voor maken en toelichten. Wil je verder nog iets weten?

Ik twijfel of dit haalbaar is met een opleiding ernaast?

waarom wil je havo halen? met een mbo-diploma kun je ook naar het hbo, dus ik zie er niet echt de meerwaarde van in om naast je mbo ook nog havo te gaan doen.

Handig topic, ik lees even mee. Momenteel heb ik een tussenjaar, ik heb mijn mbo opleiding afgerond en zit nu bij een bureau voor studiekeuze aangezien ik niet weet wat ik wil. De kan is groot dat ik havo economie nodig heb voor mijn vervolgopleiding. Ik zat al bij verschillende sites te kijken (loi, ncoi ect.) wat de mogelijkheden zijn. Maar ik ga denk ik ook voor de Duo, ik moet kunnen leren wanneer ik wil en niet vast zitten aan iets.

De opleiding die ik nu doe, is MBO 3. Dit omdat deze opleiding er niet in niveau 4 bestaat. Dus ik kan niet naar het hbo na mijn mbo. Dus vandaar :wink:.