Literatuurlijst VWO

Hoi!

Dit jaar ga ik vwo examen Nederlands doen en hiervoor moet ik een net zoals alle vwo’ers een aantal boeken lezen. Nu zit ik zelf op het hbo en er is dus niet echt meer een leraar die mij kan helpen bij het uitkiezen van mijn boeken.
Nu heb ik een tip gehad van mijn oud Nederlands docent om ook wat boeken uit te kiezen die niet iedereen al leest, bv de aanslag, het gouden ei, kaas, etc… en ook juist wat nieuwe literatuur te lezen.
Nu heb ik van mijn lijst op de havo al:
Sonny Boy
De ontdekking van de hemel
Marte Jacobs

Vandaag heeft een medewerker in de boekenwinkel me geholpen aan het boek De gijzelaar van Karin Giphart.

Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie misschien een idee wat voor boeken ik zou kunnen lezen en dan het liefst niet alleen maar oude boeken?

Alle overige tips voor het mondeling en het lezen (ook de gedichtenbundel) zijn natuurlijk ook welkom :slightly_smiling_face:

X

Boeken die ik ook gelezen heb, en aanraders vind zijn:

• Siegfried (Harry Mulisch)
  • Dorsvloer vol confetti
  • Het diner
  • De donkere kamer van Damokles
  • De dochter (Jessica Durlacher)

Succes!

Je kunt even kijken op lezenvoordelijst.nl
Voor VWO is het het beste om niveau 3 t/m 6 te lezen en dus niet niveau 1 en 2.

@Carlz dank je wel! Ik ga ze allemaal even opzoeken

Dankje! Maar ik had daar al even gekeken en er staat maar 1 boek op die is uitgegeven in 2016 en ik zoek juist boeken die echt wel wat nieuwer zijn. Op lezenvoordelijst.nl staan voornamelijk boeken die echt al door iedereen gelezen worden. Hier had ik mijn boekenlijst op de havo ook vandaan :’)

Ik heb naast veel klassiekers Hoe ik talent voor het leven kreeg gelezen van Rodaan Al Galidi en vond 'm écht heel mooi. Die is uitgegeven in 2016, als ik me niet vergis. :slightly_smiling_face:

De Engelenmaker van Stefan Brijs vind ik een echte aanrader!
Komt -geloof ik- uit 2005, maar speelt zich wel af in het verleden.

Alles wat er was - Hanna Bervoets

dank jullie wel!!

Weerwater van Renate Dorrestein en Efter van Hanna Bervoets zijn volgens mij vrij nieuw.

Ik heb even mijn lijstje van vorig jaar doorgespit en dit is wat ik gelezen had op het vwo:

• Ik kom terug van Adriaan Dis (vond ik echt vreselijk);
  • Een schitterend gebrek van Arthur Japin (deze vond ik leuk om te lezen);
  • Lucifer van Connie Palmen (Zij heeft meerdere boeken geschreven die leraren over het algemeen wel goedkeuren in het examenjaar vwo).

Dit is waar ik mijn mondeling over gehouden heb dan. Ben vergeten wat ik nog meer gelezen had!

Alle boeken van Arthur japin vond ik prachtig!

En verder zou ik eigenlijk juist bekende boeken lezen. Dat had ik voor mijn havo literatuurlijst gedaan en ik vond het gewoon heel erg fijn dat je ontzettend veel info kan vinden over bekende boeken. Ik vond bijvoorbeeld motieven die ik zelf niet inzag of bepaalde symbolische betekenissen die ik zelf niet kon bedenken. Bij bekende boeken kun je dat vaak niet vinden op internet.

Nu ik voor mijn vwo examens gekozen heb voor minder bekende boeken heb ik wel spijt.

Www.lezenvoordelijst.nl

mama tandoori - Ernest van der Kwast
eus - Özcan Akyol
superduif - Esther Gerritsen
hoe ik talent voor het leven kreeg (woops ben de schrijver vergeten)

Ik ben zelf groot fan van Arthur Japin, vooral Een schitterend gebrek en De overgave. Zijn nieuwste boek (2015) is De Gevleugelde, maar die heb ik nog niet gelezen. Als je niet van historische romans houdt, is het boek Maar buiten is het feest ook heel goed (uit 2014). (De man van je leven vond ik persoonlijk wat minder trouwens).

Een andere Nederlandse schrijver die ik aanraad is Renate Dorrestein. Van haar waren mijn favorieten Weerwater, Zolang er leven is, en Hart van steen. In 2016 heeft ze nog een boek uitgebracht (Zeven soorten honger). Ook deze heb ik nog niet gelezen trouwens. Maar net als De Gevleugelde staat hij wel hoog op mijn to-read-lijstje.

Turis van Özcan Akyol is ook uit 2016. Ik vind het zelf echt belabberd geschreven, maar je hebt hem wel zo uit. Andere recensies zijn er trouwens wel heel positief over. Hoewel ik dat echt niet begrijp. Maar oké. Het is dus wel recent geschreven. En het thema waarover geschreven wordt is wel interessant.

Een boek dat ik denk dat veel mensen ook niet gelezen hebben, maar die in het buitenland juist wel heel populair schijnt te zijn, is Hex van Thomas Olde Heuvelt. Is ook heel anders dan bovenstaande boeken. Ik weet alleen niet zeker of die mag, dat zou ik voor de zekerheid even navragen.

Een schitterend gebrek - Arthur Japin
Zomerhuis met een zwembad - Herman Koch.

Overigens ben ik iemand die Nederlandse boeken haat, maar ik vond deze twee boeken echt heel leuk!

Schitterend Gebrek van Arthur Japin, Alles wat er was van Hanna Bervoets, Efter van Hanna Bervoets zijn boeken die ik leuk vond en heb gelezen voor m’n lijst.

OH en alles van Kader Abdolah!! Zulke mooie boeken.
Ik zou wel even controleren bij iemand of alle boeken aan het niveau voldoen. Voor V6 moet je volgens mij minimaal niveau 5 boeken lezen.

Ik raad Arnon Grunberg enorm af overigens.