Literatuurboeken

Hai,
Ik moet aankomende week een boek opgeven die ik moet lezen voor de aankomende weken. Het probleem is dat ik totaal niet weet welk literatuur nederlands boek ik moet lezen, ik heb totaal geen behoefte aan iets van Harry Mullisch, Kluun & Tim Krabbé omdat de boeken me niet aanspreken. Daarnaast moet ik ook een niveau B boek lezen ( soort van niveau 3 & 4 voor lezenvoordelijst maar hoger is ook prima ), ik had al het een en ander gevonden om er vervolgens achter te komen dat het een A boek is. Heeft iemand wat aanraders? Het liefst zou ik een boek onder de 300 pagina’s lezen ivm tijd, ook zou ik het fijn hebben om een fantasy boek te lezen ( ik heb om eerlijk te zijn nog geen fantasy literatuurboek gevonden ) of iets over het dagelijkse leven zoals boeken over studeren en dergelijke, een mysterieboek zou ik ook kunnen lezen als het maar niet over ontvoeringen gaat ( ik ben zo’n persoon die dat soort dingen spoil ) maar over bijvoorbeeld je geheugen verliezen en het weer terug vinden. Aanraders zouden fijn zijn!^^

Pff jij hebt wel veel eisen zeg! Een schitterend gebrek van Arthur Japin is een héél mooi boek, maar speelt zich wel af in de Verlichting - rond 1700, als ik het zo goed heb uit mijn hoofd.

Of het aan het niveau wat je moet lezen voldoet weet ik zo niet.

Verder is Harry Mulisch echt niet zo verkeerd. Twee vrouwen van hem is best goed te lezen, en volgens mij ook niet heel dik.

Er is wel een boek wat gaat over een man die zijn geheugen kwijtraakt en weer terugvindt: Eclips van Bernlef

Je zou eens boeken op kunnen zoeken van de schrijvers als: Renate Dorrestein, Adriaan van Dis, WF Hermans, Gerard Reve, Maarten 't Hart, Arnon Grunberg, Leon de Winter
Dat zijn allemaal schrijvers die literaire boeken schrijven.

Weet ik hahah. Ik heb mijn nederlands docente van vorig jaar zo erg uitgeput, ze wist echt niks wat ik misschien leuk zal vinden. Ik heb daarom met tegenzin boeken als phileine zegt sorry en komt een vrouw bij de dokter gelezen wat me niet echt goed beviel. Ik vond een schitterend gebrek niet echt wat voor mij, ik heb een paar bladzijdes gelezen en worstelde erdoorheen te komen. Ik heb alles van Harry Mullisch geprobeerd en het staat mij niet zo, ik weet niet de verhalen interesseren me niet. Ik ben echt lastig…

Eclips lijkt me wel wat! Bedankt dat je wat schrijvers wou aanraden, ik ga even rondneuzen.

Alleen maar nette mensen- Robert Vuijsje

Ik heb laatst een boek gelezen voor mijn lijst dat ik heel aangrijpend vond: Biefstuk van Judith Eykelenboom. Het is gebaseerd op het leven van de schrijver, maar het is wel een roman. De hoofdpersoon is vijftien en ze heeft een hele moeilijke thuissituatie. Geen idee of het iets voor je is en ik weet ook niet welk niveau het boek is. Het leest in ieder geval wel lekker snel en het zijn maar iets van 250 pagina’s!

Max Havelaar? Is niet zo lang en je hoeft niet perse de hele oude versie te lezen. (En sorry, maar je kunt niet alles hebben, soms moet je je ook gewoon even door een boek heen slaan. Je kan niet voor eeuwig fantasy blijven lezen)

komt 'ie

• Knielen op een bed violen - Jan Siebelink (Aanrader!)
  • Hersenschimmen - J. Bernlef
  • Phileine zegt sorry - Ronald Giphart
  • De helaasheid der dingen - Dimitri Verhulst (Aanrader!)
  • Schijnbewegingen - Floortje Zwigtman
  • Dorst - Esther Gerritsen
  • Moedervlekken - Arnon Grunberg (Aanrader!)
  • Tirza - Arnon Grunberg

Dit zijn echt interessante, leuke boeken die sowieso goedgekeurd worden door je docent! De meeste staan ook op lezenvoordelijst.

Bedsnkt voor alle aanraders! Ik zal ze een keer uitproberen.

Ik weet echt wel dat ik me soms door een boek heen moet slaan, dat heb ik vorig jaar al heel het jaar gedaan dus kom ik hier om te vragen of iemand wat aanraders had. Ik weet ook dat ik niet alleen fantasy kan lezen, maar omdat ik niet eens een nederlands literatuur fantasy boek heb gezien of gevonden vroeg ik me af of iemand er wel 1 had gelezen. Daarnaast zei ik ook dat boeken over het dagelijkse leven ook fijn zijn of boeken over mystery maar dan zonder al dat gekidnap omdat ik weet dat ik mezelf zou spoilen. Ik kan echt niet tegen romantiek of oorlogsboeken en die probeer ik altijd te voorkomen, maar onze mediatheek op school kent alleen boeken van zulk genre. Het is echt niet zo dat ik ze nooit uitgeprobeerd heb, maar ik weiger toch echt iets te lezen dat we zo niet boeit dat ik niet eens door 5 pagina’s heen kan worstelen. Ja ik ben een heel specifiek persoon, maar ik geef wel echt elk boek een kans voordat ik ermee stop als ik er niet doorheen kom. Ik vind dat lezen op zn minst een beetje leuk moet zijn om te doen. Het boek hoeft totaal niet mijn type te zijn, maar wel iets waar ik doorheen kan komen.

Hoi. Ik snap dat je een eigen smaak hebt en meer mysterieuze boeken prefereert, maar helaas mag je geen literaire thrillers of degelijke lezen voor je literatuurlijst, helaas. Je mag alleen romans lezen.

Voor zover ik weet is het bij onze school zo dat je alles mag lezen als het maar nederlandstalig is, van een nederlandse schrijver is en dat het een niveau moet hebben dat gepast is voor ons jaar.

Zou ik nog maar eens navragen, want ik mocht ook gene literaire thrillers lezen.

Alles wat er was?
Beetje fantasy-achtig. Gaat over mensen die in een schoolgebouw iets gaan filmen en opeens vergaat de wereld en zitten ze daar opgesloten…
Mijn leraar Nederlands raadde deze aan voor mensen die een niet heel dik maar wel spannend boek willen.

Maar die eisen zal ik eigenlijk gewoon loslaten. Vooral het aantal bladzijdes maakt niks uit en leuke literatuurboeken zijn zeldzaam. Ik lees nu een boek van 900 bladzijdes en je hebt het zo uit als je het leuk vindt, terwijl ik weken kan doen over een stom boek van 100 bladzijden… Verder raad ik aan: Het gouden ei, Tonio, Passievrucht, Het diner en Hersenschimmen.

Ik kan me herinneren dat ik De Engelenmaker een erg goed boek vond. Geen idee of die nog op de lijst staat natuurlijk

Het gouden ei vond ik ook echt heel goed te lezen! Lekker dun en spannend.