Literatuur.

Hallo! Ik moet voor school een boekverslag maken Nederlands. Het moet alleen literatuur zijn en van een Nederlandse schrijver zijn. Weten jullie goede/leuke boeken die aan die eisen voldoen? Alvast bedankt, liefs.

Simone vd. Vlugt - Blauw water / Schaduwzuster.
Verder, ooit gehoord van scholieren.com? :woman_student:

Jawel, maar ik vind 't ook leuk om te lezen.

marga minco- het bittere kruid
de koninklijke weg
die moest ik verplicht lezen voor nl! voor literatuur…dus die zijn zoiezo goed om te lezen en het zijn geen hele dikke boeken, scheelt ook weer!

ik heb een hele lijst meegekregen met literatuur boeken;
Anke de vries:
Weg uit het verleden
belledonne kamer 16

Gijs wanders;
spoorloos verdwenen
stille getuigen
gedwongen verzet

Sue Welford;
Schaduw over augustus

Thea Beckman;
De droge-ring van venetie
saartje Tadema

Kjersti scheen;
Maanmeisje

geenzin meer om te typen

hee ik ben nu bezig in het snitzelparadijs want ik moet er ook een gelezen hebben voor maandag. ik ben op de helft en tot nu toe is het best saai. vorige x heb ik 2 vrouwen gelezen en die is best wel leuk. je leest er snel doorheen.

succ6

Haha, ik heb ook een hele lijst gekregen. Maar ik ken heel veel schrijvers niet, en ik dacht: misschien weten jullie een paar leuke! Bedankt!

Up!

ik zelf ga het Maanmeisje lezen
& bloedgeld van Simone van der vlugt

‘‘komt een vrouw bij de dokter’’ van Kluun. die heb ik zelf voor mijn lijst gelezen. Is een erg mooi boek! ;O

Dunya - Tomas Lieske
Is niet het dunste boek maar je leest er zo doorheen…

‘Komt een vrouw bij de dokter’ heb ik al gelezen! Indd een erg mooi boek. Het schijnt alleen geen literatuur te zijn.

:anguished:? Dat is toch geen literatuur? Dat zijn allemaal kinderboeken… Ik moet iig dingen lezen als ehmm Anna Enquist, Harry Mulisch en Jan Wolkers…

Ik raad je aan:
Het geheim- Anna Enquist
Isabelle - Tessa de Loo (voor als je een kort maar wel boeiend/spannend boek wilt)
Knielen op een bed violen - Jan Siebelink
De zwarte met het witte hart - Arthur Japin
Die laatste twee zijn wel bestwel dik ^^ Maarr vond ik heel erg goed. En als je een x iets voor engels moet lezen raad ik je echt the Secret History- Donna Tart aan… Echt ge-wel-dig boek!

Een hart van steen - Renate Dorrestein
Vandaag moest ik er een recensie over schrijven, leuk en raar boek. Ben je ook vast voorbereid wat je misschien kan gebeuren als je later een kind krijgt, haha.

De donkere kamer van Damokles - W.F. Hermans
Wel een beetje dik, maar echt de moeite waard! Het is zoooo’n vet boek!
Trouwens als je wat van de volgende schrijvers leest, kun je al niet meer stuk bij je lera(a)r(es) nederlands:
W.F. Hermans
R. Peper
W. Elsschot
F. Bordewijk
J. Bernlef

(dit zijn toch ook de ‘grote 5’ ?)

Up. Ik moet ook aan de literatuur…

Joe speedboat -van een of ander persoon, google even- staat op de lijst
Vond ik echt een leuk boek [:
En ehm, “het woeden der gehele wereld” niet [’:

valt licht van joost zwagerman
ik vond het persoonlijk echt een heel goed boek! vooral ook omdat ik nooit echt van nl literatuur houd en er erg tegen op zat vond ik dit toch echt geweldig!

De titel is Joe Speedboot, maar inderdaad, die is echt geweldig! En HEEL makkelijk om over te praten in je mondeling, haha. Ik weet niet meer wat ik gezegd heb maar ik heb maar een hoop uit mijn nek gekletst en het boek vergeleken met Figuranten van Arnon Grunberg, en terwijl ik dat deed ontdekte ik dat wat ik zei nog niet eens zo heel erg als onzin klonk ook xD

Ik vond eh… Ultramarijn van Henk van Woerden ook erg mooi. Speelt zich af in een niet-benoemd Mediterraans land, over een jongen die een affaire met zijn zusje heeft, dat zusje is zwanger en vlucht naar Duitsland, en hun dochter komt later ook weer terug naar dat eiland maar ze weet niet dat die man haar vader is… tegelijkertijd heel erg mooi en erg ‘disturbing’.

Up, moet ook weer gaan lezen…:expressionless: