Lily Evans Jr & De Orde van de Feniks - Harry Potter Fanfictie -

Hoi allemaal,
Ik ben gestart heel fanatiek gestart aan mijn eerste Harry Potter fanfictie ooit… Ik zal nooit kunnen tippen aan JK Rowling, maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Het is mijn bedoeling om één a twee keer per week een nieuw stuk te plaatsen.

Overig: JK Rowling heeft het auteursrecht over de oorspronkelijke personages etc. Dit verhaal is echter van mij.

PS: Opbouwende kritiek is altijd welkom!

HOOFDSTUK 1
AFSCHEID
-September 1981-

Stipt 09.00 arriveerde Lucas Evans bij het station van King’s Cross. Vluchtig keek hij om zich heen om zich vervolgens in het publiek te mengen richting perron 9 ¾.
Met zijn hand taste hij in zijn jaszak naar het briefje van zijn zus wat een ruime week geleden was bezorgd; ‘29 september. 09.00. X, L.’
Sinds het moment dat hij het briefje gelezen had, had hij zich zorgen gemaakt. Om zijn zus, maar ook zeker om zijn zwager op wie hij zeer gesteld was geraakt en zijn kleine neefje, Harry.

Ongelofelijk trots was hij toen hij zichzelf eindelijk ‘oom’ had mogen noemen. Hij dacht met veel plezier terug aan het moment dat hij samen met Sirius, Peter en Remus verjaardagscadeautjes voor Harry’s eerste verjaardag ging halen op de Wegisweg. Alhoewel Lily al veel eerder had aangeboden om hem mee te nemen, had Lucas dit altijd afgewezen. Als keurige, nette, dokter had hij het hoog op met wetenschap en hoewel hij zielsveel van zijn zus hield, vond hij het ergens best hinderlijk dat zij met één spreuk kan, waar hij 6 uur iemand voor moet opereren. De dag op de Wegisweg met de vrienden van zijn zus en zwager was een enorme eye opener voor hem geweest. Hij had genoten van alle magie en zijn ogen – hoe kinderlijk – met name uitgekeken in de Tover Toys Shop.
‘Dit is pas écht speelgoed,’ zei Sirius met een enorme glimlach tegen hem.
‘Wat is er mis met een houten trein?’ had hij nog ietwat nonchalant tegengeworpen.
Remus hield grinnikend de winkeldeur voor hem open. Lucas was naar binnen gestapt en keek vol verbijstering rond. Hij zag peuters rond zoeven op bezemstelen – hun tenen raakten nog net de grond-, een treinbaan waar kinderen zelf in de trein konden stappen en door vriendelijk vragen de stellen – ‘Trein, wil je alsjeblieft blauw worden?’- het traject konden veranderen en simpele dingen zoals potloden die tijdens het tekenen van kleur veranderen.
Sirius nam Lucas snel mee naar de ‘Zwerkbal voor Toverkabouters-hoek’, ‘Welke bezemsteel zal ik voor Harry meenemen?’
Lucas was nog te druk bezig met rondkijken, ‘Is zwerkbal die sport die jullie spelen? Met de Zoeker en de Jagers?’
Sirius knikte, ‘zal ik deze doen?’ Hij hield een glanzende zwarte mini bezemsteel omhoog.
Remus schudde zijn hoofd, ‘Geen zwart.’
Sirius knikte hem toe, ‘Je hebt gelijk.’
Ondertussen was Lucas voorzichtig naar de bezemstelen toegelopen. Hij keek naar een lichtbruine, met een donkerbruine staart. Waar de steel in de staart veranderde was er een rood / gouden lintje om de steel heen geknoopt. Op het lintje stonden allemaal kleine hertjes. Lucas pakte de bezem uit het rek en bracht hem naar Sirius, ‘Lily vertelde mij ooit dat James graag in een -eh- hert verandert?’
Remus had de bezem snakkend naar adem aangepakt, ‘Jeetje, Sirius, deze is perfect.’
Ook Sirius knikte instemmend.

Remus hielp vervolgens Lucas met het zoeken naar een cadeau, uiteindelijk had Lucas gekozen voor een ‘Heler-Set’. Het bestond uit een soort toverstok en als je die op iemand richtte riep de staf wat de persoon mankeerde – ‘Te weinig Boterbier gedronken!’

‘LUUK!’ hoorde hij iemand roepen. Lucas schrok op uit gedachten en zag Lily een aantal meter verderop staan bij de scheiding tussen perron 9 en 10. Lily liep net iets te vlug op hem af om nonchalant over te kunnen komen en sloeg haar beide armen om hem heen.
‘Ik heb me zorgen gemaakt,’ fluisterde Lucas terwijl hij zijn zus probeerde te scannen – zover hij kon zien mankeerde ze niets, maar hij wist dat toverspreuken niet altijd sporen achterlieten.
Lily glimlachte, ‘Ik ben niet ziek. James ook niet en Harry ook niet,’ grinnikte ze.
‘Remus?’ vroeg Lucas serieus, ‘Sirius? Peter? Is er iets waarbij ik kan helpen?’
Zijn zus glimlachte terwijl ze hem nogmaals omhelsde, ‘Wat ben jij toch een schat. Ik ben zo blij dat je er altijd bent, voel me zo gezegend dat ik een broertje heb die alles wat mijn wereld betreft accepteert en mee probeert te doen.’ De tranen stonden in haar ogen.
‘Lily?’ vroeg Lucas verbaast, zich nu echt zorgen makend.
‘Niet hier,’ fluisterde ze.
Met de tranen in haar ogen pakte ze zijn pols en trok hem mee naar een bankje op een iets rustigere plaats in het station – wat vrijwel onmogelijk was-.
‘Murmelio,’ siste Lily, terwijl Lucas de staf in haar mouw zag.
‘Wat doe je?’ vroeg hij verbaast.
‘Ik zorg ervoor dat niemand ons kan afluisteren,’ antwoordde Lily terwijl ze nog eenmaal nerveus rondkeek.
Lucas was het zat, rustig pakte hij haar hand, ‘Lieve zus, wil je me alsjeblieft vertellen wat er aan de hand is?’
Lily keek hem vluchtig aan, knipperde even en wendde haar blik weer af, ‘Ik heb je naam veranderd.’
Lucas snapte het niet, ‘Mijn wat?!’
‘Je naam,’ fluisterde Lily, haar stem overmand door het verdriet wat erin doorklonk. Ze rommelde in haar handtas en pakte een paspoort, rijbewijs en een ID-kaart.
Woordeloos pakte ik ze van haar aan en sloeg het paspoort open, ‘Lucas Bloemenrijk’.
‘Het is ook gewijzigd in alle officiële documenten, niemand weet dat jij ooit ‘Evans’ hebt geheten. En…’ Lily’s stem haperde, ‘ik heb alle herinneringen die tovenaars aan jou hadden gewist. Niemand weet dat jij mijn broer bent.’
‘Lily,’ fluisterde Lucas terwijl hij opkeek van het paspoort, ‘waarom?’
Hij zag hoe de eerste traan langzaam over de wang van zijn zus gleed, ‘Het is te gevaarlijk Luuk. Het gaat niet goed in onze wereld. Er staat iets te gebeuren, we zijn Hem al zo vaak ontlopen, het kan niet goed blijven gaan. En jij gaat binnenkort trouwen… Wie weet wel een familie stichten. James en ik hebben het erover gehad, we zouden het onszelf nooit vergeven als er iets met jou of jouw gezin gebeurd vanwege ons. We denken dat het beter is voor… voor zolang het duurt.’ –Lucas merkte de aarzeling in haar woorden.- ‘Zodra dit alles voorbij is maak ik de betovering ongedaan en kunnen we de familie zijn die we horen te zijn.’ De tranen liepen nu vrijelijk over Lily’s wangen.
‘Denk je dat… Ben je bang…?’ vroeg Lucas met een brok in zijn keel.
‘Het kan niet goed blijven gaan Luuk,’ zei Lily.
Lucas sloeg een arm om haar schouders en drukte haar tegen zich aan terwijl hij zijn tranen voelde prikken. Hij wist dat het zinloos was om haar te vragen hiermee te stoppen, om te vluchten. Zijn zus was altijd een dappere geweest. Een meisje wat opkwam voor de rechten van anderen.
‘En Harry?’ vroeg hij zachtjes.
Lily begon nog harder te snikken, ‘Als we dit geweten hadden…’ fluisterde ze, ‘Ik voel me zo ongelofelijk schuldig. Elke keer als ik hem aankijk ben ik zo ontzettend bang. Bang dat er iets gebeurd en dat hij als enige overleefd. Dat hij boos zal zijn op ons later, omdat we hem in de steek hebben gelaten. Maar nog banger dat er iets gebeurd en hij als enige níét overleefd. Dat ik de reden ben waarom mijn kind geen toekomst heeft.’
‘Ssst,’ fluisterde Lucas, terwijl hij over haar rug aaide, ‘Het komt goed, als er iets met jullie gebeurd, dan zijn er genoeg anderen om hem op te vangen. Ik zal hem hoogst persoonlijk vertellen wat voor een fantastische familie hij had.’
Lucas kon zijn tranen niet langer ophouden, ‘Ik zal mijn dochter naar jou vernoemen,’ fluisterde hij, ‘in de hoop dat ze net zo dapper en rechtvaardig wordt als haar tante.’
Lily’s schouders schokten mogelijk nog harder, beiden wisten nu dat het heel reëel was dat Lily niet lang meer zou leven.

De klok sloeg twaalven toen Lucas opschrok uit zijn gedachten, ‘En Petunia dan?’ vroeg hij.
‘Huh?’ sufte Lily, ze had al die tijd tegen hem aangelegen.
‘Petunia? Moeten we daarvoor niet iets regelen?’
Lily schudde haar hoofd, ‘Ik denk dat het met haar wel goedkomt, ze is immers getrouwd met die Duffeling. En ik heb nooit een woord over haar gesproken. Petunia weet zo weinig… Maar jij daarentegen, jou heb ik helaas alles vertelt.’

Groot fan van Harry Potter hier! Ben benieuwd welke kant je wilt opgaan met dit verhaal, je schrijfstijl vind ik erg prettig…

Edit: zie nu ook dat jij schrijfster van De Hostium bent. Vond ik ook een erg goed en sterk verhaal! Dus ben benieuwd naar de rest van deze fanfic :relieved:

Ik ga het volgen! Ben benieuwd (:

Jeej!! Ik word spontaan blij van jullie lieve reacties! Hier het volgende hoofdstuk!
------------------------------------------------------------------------------------------------

HOOFDSTUK 2
LILY EVANS JR
-12 augustus 1985-

‘Lucas!’ riep verpleegster Anna, ‘Lucas! Je vrouw is gearriveerd, ze heeft weeën!’
Lucas draaide zich bliksemsnel om, ‘nú?!’
Anna, inmiddels naast Lucas, knikte enthousiast, ‘Ja! Je moet naar haar toe.’
Lucas knikte haar toe, ‘Dankjewel!’
Hij liep vlug naar de balie om zich af te melden als arts. Vervolgens rende hij richting de lift en drukte vier keer snel op het knopje.
‘Haast?’ vroeg een oudere man vriendelijk.
‘Ik word vader!’ riep Lucas vol trots.
De oudere man sloeg hem op zijn schouder, ‘Gefeliciteerd jongen, geniet ervan, voor je het weet gaan ze het huis uit,’ knipoogde de man.

De lift arriveerde en snel sprong Lucas naar binnen, de oudere man volgde glimlachend. In de lift bedacht Lucas zich hoe ongelofelijk blij hij moest zijn. Zowel hij als Vivian – zijn vrouw- waren al wat ouder. Ze hadden zelfs de hoop al een beetje opgegeven dat er nog een kindje zou komen, tot december vorig jaar. Op kerstochtend had zijn vrouw hem de positieve zwangerschapstest cadeau gegeven. Het was zijn mooiste kerst sinds 1980, de laatste kerst met zijn familie. Hij had Lily niet meer gezien sinds ze hem zijn nieuwe paspoort had gegeven. Het laatste wat hij van haar gehoord was, was een brief en een foto die alvast bedoelt waren voor zijn eerste dochter. Met een korte boodschap of hij die aan zijn dochter wilde geven wanneer ze ‘er klaar voor was’, mocht ze haar zelf niet kunnen ontmoeten. De laatste zinnen in haar korte bericht waren: ‘Ik kan je zoveel zeggen, lief broertje, maar alles is al gezegd. Ik kan je enkel nogmaals benadrukken hoeveel ik van je hou en hoeveel je betekent voor ons gezin.
Met veel liefs,
Lily (ook namens James en Harry)

De lift minderde vaart en Lucas duwde de gedachten aan zijn zus van zich af. Zodra de deuren openden, sprong hij naar buiten. Vaag hoorde hij hoe de oude man die hem had aangesproken zachtjes grinnikte. Vlug liep Lucas naar de afdeling waar dagelijks vele vrouwen bevielen van een kindje. Bij de balie stond een collega van hem, ‘Kamer 33!’ riep ze toen hij aankwam.
‘Dankjewel!’ glimlachte hij.

Lucas stormde de kamer binnen en liep daarbij bijna een zuster omver.
‘Ho!,’ riep de zuster geschrokken, ‘Beheers uzelf – ze keek naar het naamkaartje op zijn doktersjas - meneer Bloemenrijk!’
‘Sorry, sorry,’ mompelde Lucas terwijl hij de hand van zijn vrouw pakte, ‘Hoe voel je je?’
Zijn vrouw keek hem breed grijnzend aan, ‘Fantastisch,’ fluisterde ze, hoorbaar moe van de inspanning.
‘Weet je dat zeker?’ vroeg Lucas, om zich vervolgens te richten tot de verpleegster, ‘Is alles in orde met haar? En met ons kindje? Gaat het-’
‘Alles komt goed,’ zei de verpleegster die hem in de reden viel, ‘er is geen enkele reden om u zorgen te maken. We hebben alles onder controle. U hoeft alleen uw vrouw te steunen.’
Lucas leek even van zijn stuk gebracht, maar herstelde zich snel, ‘Natuurlijk, sorry.’
‘Vergeven en vergeten,’ glimlachte de verpleegster.
Lucas richtte zich weer tot zijn vrouw, ‘Het komt goed Vivian, het komt allemaal goed.’
Vivian glimlachte, ‘Weet ik Luuk, ik ben zo blij.’
Lucas ging op de stoel naast het bed zitten en pakte uit zijn jaszak het lijstje met de laatste vijf namen die ze nog hadden. Vivian en hij hadden besloten om de daadwerkelijke naam pas in het ziekenhuis te kiezen. Vivian glimlachte toen ze zag wat hij vast had.
‘Het wordt Lily,’ zei ze, ‘Lily Jamie Bloemenrijk.’
Lucas keek haar ademloos aan.
‘Ik weet hoeveel je van haar hield,’ fluisterde Vivian, ‘ik weet hoe belangrijk het voor je is. We vernoemen haar naar je zus en je verloren zwager.’
‘Maar…’ hakkelde Lucas, ‘moeten we haar niet ook vernoemen naar onze moeders?’
Vivian schudde haar hoofd, ‘Mijn moeder is het vernoemen niet waard, de jouwe zal dit ongetwijfeld meer waarderen. Niets is mooier dan een hechte band tussen je kinderen.’
Lucas staarde naar de muur, ineens woog het gemis van Lily extra zwaar. Vivian kneep in zijn hand. Lucas knipperde met zijn ogen en keek haar toen dankbaar aan.
‘Wat moet ik toch zonder jou?’
Vivian glimlachte, maar toen vertrok haar gezicht in pijn, ‘Oh,’ hapte ze naar lucht, ‘ze komt.’

Er verstreken nog enkele uren, maar eindelijk kwam ze dan echt. Lucas keek vertedert naar het kleine meisje in zijn armen. Zijn dochtertje had een enkele pluk rood haar op haar hoofdje, verder was ze kaal. Vivian strekte haar armen uit. Teder overhandigde Lucas zijn dochter aan zijn vrouw en ging hij bij haar op bed zitten. Voor het eerst in jaren voelden Lucas zich oprecht gelukkig, hij sloeg een arm om de schouders van zijn vrouw en kuste haar hoofd.
‘Doe niet zo maf, ik zweet, OH!’ riep ze.
‘Wat is er?’ schrok Lucas.
‘Moet je haar ogen zien!’
Lucas keek en zag nog net een glimp van de ogen van zijn dochter voordat ze weer dichtgingen. Verbijstert keek hij zijn vrouw aan.
‘Een echte Lily,’ glimlachte Vivian.
‘Ja…’ fluisterde Lucas, te verbaast om meer uit te kunnen brengen. Het leek erop dat zijn dochter qua uiterlijk sprekend op zijn verloren zus zou gaan lijken.
‘Wilt u de naam invullen?’ vroeg de verpleegster hem glimlachend, terwijl ze hem een papier en pen aangaf.
‘Natuurlijk,’ zei Lucas trots.
Hij pakte het papier aan en met zwierige letters schreef hij de naam van zijn dochter op, ‘Lily Jamie Bloemenrijk.’
De verpleegster grinnikte, ‘Probeert u grappig te zijn?’ terwijl ze Bloemenrijk doorstreepte en er ‘Evans’ neerzette.
Verbijstert keek Lucas naar zijn vrouw.
Vivian lachte alleen maar, terwijl ze liefdevol zijn hand streelde, ‘Hij is er blijkbaar nog niet helemaal bij met zijn gedachten.’
‘Gaat alles goed met u, dokter Evans?’ vroeg de verpleegster terwijl ze zijn gezicht bestudeerde.
Lucas keek verbaast naar het naamkaartje op zijn doktersjas. De tranen prikten in zijn ogen toen hij de naam las waar hij zo aan gehecht was; ‘Evans.’ Verbijstert keek hij naar de zuster die hem wantrouwend aankeek.
Lucas probeerde zijn tranen weg te slikken, ‘Het is een bijzondere dag.’
De zuster glimlachte, terwijl de zorgen van haar gezicht verdwenen, ‘Het is ook spannend om ineens vader te zijn.’
Ze klopte op zijn rug en verliet de kamer.
Lucas liet zich in zijn stoel vallen, te verbijstert om een woord uit te brengen. Vivian bekeek zijn gezicht zorgvuldig.
‘Ik zou bijna gaan denken dat je echt dacht dat je achternaam Bloemenrijk was,’ mompelde ze, ‘Bloemenrijk… Hoe verzin je het.’
Lucas keek haar aan, ‘Lily is een lelie, een lelie is een bloem. Ze vult ons hart en dat maakt ons rijk.’
‘Ongelofelijk,’ grinnikte Vivian, ‘je hebt er nog over nagedacht ook.’
‘Zo vaak,’ antwoordde Lucas vaag, ‘ik heb het me zo vaak afgevraagd. Ze deed niets ondoordacht. Dit leek me mooi.’
Bezorgd klopte Vivian op zijn hand, ‘Volgens mij lieverd, ben ik niet de enige die een lange dag heeft gehad. Ik krijg de indruk dat jij ook toe bent aan wat rust, je gaat steeds gekkere dingen zeggen.’
Lucas negeerde de opmerking van zijn vrouw, ‘Mag ik haar even vasthouden?’
Vivian glimlachte en knikte, ‘Natuurlijk.’
Heel voorzichtig tilde Lucas zijn dochtertje uit Vivian’s armen en nam haar op schoot.
‘Hee daar,’ fluisterde hij.
De baby opende in reactie heel eventjes haar ogen en opnieuw was Lucas verbluft, ze waren zó groen. Hij keek naar Vivian om het te zeggen, maar zag dat zijn vrouw in slaap was gevallen.
‘Lily…’ fluisterde hij, ‘mijn allerliefste Lily.’
Hij koesterde niet meer de hoop dat zijn zus in leven was, zijn zus zou nooit zeven jaar zonder contact gekund hebben. Lucas realiseerde heel goed dat zijn zus waarschijnlijk een spreuk had uitgesproken waardoor hij zijn naam weer terugkreeg doordat hij zijn dochter naar zijn zus vernoemde.
Zachtjes begon Lucas te zingen, ‘Hoger dan de blauwe luchten en de bloementjes van goud. Woont de Lelie in de hemel, die van alle kind’ren houdt. Ook voor onbekenden zorgt zij, verhelpt hun tranen en pijn. Ja, voor groten en voor kleinen, wil de Lelie zorgzaam zijn.’
‘Wat mooi…’ fluisterde Vivian met gesloten ogen, ‘hoe kom je eraan?’
‘Lily zong het eens. Onze moeder zong dat altijd voor haar. Van jongs af aan probeerde ze ons mee te geven om goed te doen.’
‘Zong ze ook zoiets voor jou?’
Lucas glimlachte, ‘Ja.’
‘Ik ben nu te moe,’ fluisterde Vivian, ‘maar ooit moet je het voor me zingen.’
Lucas grinnikte toen hij het bevel van zijn vrouw hoorde, ‘Is goed hoor.’

De lift arriveerde en snel sprong Lucas naar binnen, de oudere man volgde glimlachend. In de lift bedacht Lucas zich hoe ongelofelijk blij hij moest zijn. Zowel hij als[b] Eva [/b]– zijn vrouw- waren al wat ouder. Ze hadden zelfs de hoop al een beetje opgegeven dat er nog een kindje zou komen, tot december vorig jaar.

Ik neem aan dat hier dan ook Vivian moet staan? Of is Eva een andere vrouw?

Wel weer een heel leuk stukje! :relieved:

Oeps, slordig van mij!! Dankjewel voor je alerte reactie! Heb het aangepast. :grinning:

Je schrijft echt heel fijn! Ben benieuwd hoe het verder gaat (:

Dankjulliewel voor jullie lieve reacties!
Ik heb weer een nieuw hoofdstuk af :slightly_smiling_face:

--------------------------------------------------------------------------

HOOFDSTUK 3
EEN HEKS
-1991-

Bijna zes jaar oud was Lily toen ze opgetogen het huis binnen rende.
‘Papa, mama, kijk!’ riep ze opgewonden, een rode blos kleurde haar wangen.
Vivian en Lucas zaten naast elkaar op de bank, Lily kwam voor hun staan. Voorzichtig opende het meisje haar handjes en keek geconcentreerd naar haar handpalm.
‘Wat probeer je te doen lieverd?’ vroeg Vivian bezorgd toen Lily’s wangen nog roder kleurden van inspanning.
Lucas keek verbaast naar zijn dochtertje. Vivian stootte hem aan.
‘Luuk? Zie haar hoofdje.’
Lucas zijn hart bevroor. Hij wist wat er ging gebeuren, dit had hij eerder gezien. Vivian stootte hem nogmaals aan, snel keek Lucas weer naar zijn dochter. Juist op dat moment zag hij hoe het bloementje, de lelie, uit haar handpalmpje groeide. De witte blaadjes vouwden zich langzaam open. Naast hem hoorde hij zijn vrouw naar adem snakken.
‘Mooi hé?’ glimlachte Lily, ze plukte het bloementje en gaf hem aan Vivian, ‘voor jullie. Omdat ik jullie lief vind.’
Lily draaide zich om en liep zingend weer naar buiten, ‘Hoger dan de blauwe luchten en de bloementjes van goud. Woont de Lelie in de hemel, die van alle kind’ren houdt.’
Vivian schudde aan Lucas zijn arm, ‘Hoe kan dit?’ fluisterde ze, ‘dit is onmogelijk.’
Lucas schudde verbijstert zijn hoofd, ‘Ze is een heks.’
Vivian draaide zich woest naar hem toe en gaf hem een klap in zijn gezicht.
‘Au!’ riep Lucas.
‘Niemand noemt mijn dochter een heks, ook haar eigen vader niet! Ze is… ze is… ze is gewoon anders,’ riep Vivian woedend.
Lucas voelde voorzichtig aan zijn neus, maar kwam tot de conclusie dat hij geen bloedneus had. Zijn gedachten draaiden op speedtempo. Hoe ging hij dit aan Vivian uitleggen?
‘Lieverd?’ fluisterde hij, Vivian keek hem boos aan.
‘Ik – eh – ben je een verklaring verschuldigd. Lily is inderdaad anders. Ze is speciaal. Net als… net als…’ Lucas haperde.
Vivan’s woede verdween, ‘Net als wie?’
Lucas zuchtte diep, ‘Net als mijn zus. Mijn zus was ook speciaal. De wereld is anders dan je denkt.’
‘Hoe bedoel je?’ fluisterde Vivian angstig.
Diep haalde Lucas adem, om vervolgens het verhaal te vertellen wat hij al zolang met zich meedroeg. Hij vertelde over zijn zusje, die ook bloementjes liet groeien uit haar handpalmen, over zijn buurjongen en oude vriend Severus, die hun verteld had wat dit betekende. Hij vertelde over de school waar zijn zus had leren toveren, over hoe vaak hij haar gesmeekt had om wat te laten zien, maar ze dit niet deed.
‘Waarom niet?’
‘Tovenaars en heksen mogen buiten school niet toveren totdat ze meerderjarig zijn, dat is een tovenaarswet.’
Vivian fronste even, ‘Misschien is dat inderdaad een verstandige wet.’
Lucas glimlachte, bijzonder trots op hoe nuchter zijn vrouw het allemaal opnam.
‘Heeft ze ooit voor je getoverd?’
‘Ja,’ grinnikte Lucas terwijl hij terugdacht aan zijn eerste bezoek bij Lily en James thuis, ‘Toen ik James ontmoette dacht ik dat hij normaal zou zijn, hij droeg normale kleding en zowel hij als Lily toverden niet. Er werd sowieso geen enkel magisch woord gebruikt en ik zag nergens sporen van magie. Hun vrienden, Sirius, Remus en Peter kwamen ook vlak voor het avondeten. Ook zij gedroegen zich volstrekt normaal. Gedurende het avondeten vroeg ik naar hun werk in het dagelijks leven. Remus zei dat hij een kantoorbaan had en James vertelde dat Sirius en hij politiemannen waren. Op dat moment zei Peter, ‘Huh? Jullie willen Schouwer worden!’ Toen viel bij mij het kwartje.’
‘Schouwer?’ onderbrak Vivian hem.
‘Soort politie voor tovenaars. In ieder geval, ik keek naar Lily en zei: ‘Zus, je zit me in de maling te nemen?’ Mijn zus was ontzettend geschrokken, ze vertelde dat ze zo blij was dat ik nog contact wilde houden en dat ze ervoor wilde zorgen dat het niet teveel voor me werd. Ik schudde mijn hoofd en vroeg haar dat ik haar heel graag eens wilde zien toveren. Ze stak twijfelend haar toverstok op en riep ‘Undo’. In één klap was het te zien dat het een tovenaarshuis was. De vaat waste zichzelf, een stofzuiger was druk bezig om de woonkamer geluidloos te zuigen en een krant wandelde naar de krantenbak.’
‘Een wát?’ riep Vivian verbaast, ‘een krant?’
Lucas knikte en vertelde verder over hoe opgelucht James en zijn vrienden waren toen ze hun dekmantel konden laten varen en hoe gelukkig bovenal zijn zus was met zijn reactie. Hij vertelde verder over alles wat hij wist van de tovenaarswereld, van de Weg-is-weg tot Azkaban en het verhaal van zijn zus en zwager die jaagden op de meest duistere tovenaar aller tijden. Uiteindelijk kwam hij aan bij de laatste keer dat hij zijn zus had gezien, 29 september 1981.
‘En toen,’ fluisterde Lucas, ‘was ik haar voor altijd kwijt.’
‘Ze veranderde je achternaam?’ zei Vivian verbijstert, ‘maar waarom weet ik dat niet meer?’
Lucas glimlachte waterig, ‘Wij zijn getrouwd als Vivian en Lucas Bloemenrijk. Maar toen Lily geboren werd, veranderde de naam terug in Evans. Ik denk dat mijn zus dat gedaan heeft.’
‘Je bedoelt dat ze nog leeft?’
‘Nee,’ zuchtte Lucas verdrietig, ‘mijn zus wist dat als zij zou overlijden, ik mijn dochter naar haar wilde vernoemen. Ik denk dat ze daarom een spreuk heeft uitgesproken dat we op dat moment onze eigen naam weer terugkregen. Blijkbaar wist ze zeker dat tegen die tijd de oorlog voorbij zou zijn.’
Vivian knikte instemmend, ‘Na alles wat je me verteld hebt, klinkt dat logisch.’
‘Hoe voel je je?’ vroeg Lucas terwijl hij zijn vrouw nauwlettend in de gaten hield.
Vivian dacht even na en zuchtte heel diep, ‘Ik ben blij dat ik dit weet. Kijk, ik – eh – dacht dat ik er alleen voor stond.’
Lucas keek haar onbegrijpend aan.
Vivian’s wangen kleurden rood, ‘Een aantal jaar geleden, op haar tweede verjaardag, haalde ik haar uit bed. Jij was namelijk de cadeaus uit de schuur aan het pakken en zou pannenkoeken bakken, weet je nog?’
Even verscheen er een frons in Lucas’s voorhoofd, maar toen knikte hij.
Vivian glimlachte, ‘Lily stond rechtop in haar bedje, ze zong ‘happy birthday’ en rond haar hoofd zweefden allemaal kleine lelies. Ze zei dat ze wakker was gemaakt door de bloemen en dat er elke keer als ze met haar ogen knipperde eentje bijkwam.’
‘Waarom heb je me dat niet verteld?’ vroeg Lucas verbijstert.
‘Dat is toch logisch,’ zei Vivian, ‘ik dacht dat jij me voor gek zou klaren, dat je ontzettend bezorgd zou worden. Dat je bang zou zijn dat er iets mis zou zijn met een weet-ik-veel-hersenkwab. Jij maakt je altijd zoveel zorgen om ons. Als ik frons, vrees jij voor griep. En daarnaast: hoe moest ik een dókter gaan uitleggen dat ik geloofde in magie?’
Lucas glimlachte als een boer met kiespijn, ‘Maar toch…’
Vivian schudde haar hoofd, ‘Ik was zo blij wat ze net liet zien – al dacht ik eerst dat ze stikte - , zo blij dat jij het nu ook zou zien en het wel zou moeten geloven. Ik wílde het je echt vertellen. Maar wie gelooft er nou in magie? En daarnaast… jij hebt het mij ook nooit verteld.’
‘Je hebt gelijk,’ zei Lucas instemmend, ‘ik durfde het jou ook niet te vertellen. Om dezelfde redenen.’
Vivian kroop tegen hem aan, ‘Ik hou zoveel van jou.’
‘Ik ook van jou.’

Fijne schrijfstijl, ben benieuwd, ik blijf volgen :slightly_smiling_face:

Leuk! Er staat alleen een foutje in, denk ik. In het begin staat er dat ze bijna 6 is en op het eind staat er “vorig jaar, toen ze twee was.”

Bijna zes jaar oud was Lily toen ze opgetogen het huis binnen rende.

Vivian’s wangen kleurden rood, ‘Bijna een jaar geleden, op haar tweede verjaardag, haalde ik haar uit bed. Jij was namelijk de cadeaus uit de schuur aan het pakken en zou pannenkoeken bakken, weet je nog?’

Eens met Octopus’s Garden, volgens mij moet je hier even wat aanpassen :wink:

Verder weer een superleuk stukje!

Dankjulliewel voor de complimenten.

Wel heel slordig weer een stom foutje haha. Toen ik het in eerste instantie schreef was ze twee, maar gezien latere gebeurtenissen moest ze wat ouder zijn :slightly_smiling_face: Slordig dat ik dit niet direct goed had aangepast, dankjulliewel voor de oplettende blik!!

Heel leuk! Ben benieuwd naar het volgende stukje (:

Wederom bedankt voor jullie reacties! Studiedrukte neemt toe, dus mooi moment om een nieuw stuk te schrijven *kuch* haha.
--------------------------------------------------------------------------------------

HOOFDSTUK 4
DE WEG-IS-WEG
-1991-

‘Mama, papa!’ riep Lily, ‘ik heb een goochelshow gemaakt. Voor jullie!’
Vivian glimlachte richting Lucas. Gezamenlijk liepen ze naar de tuin. Lily had een aantal badlakens neergelegd als podium en voor het podium stonden twee tuinstoelen. Lucas en Vivian lieten zich beiden in een stoel zakken.
‘Het zal wel meer magie dan goochelen worden,’ grinnikte Vivian.
Lucas knikte instemmend, ‘Ik ben heel blij dat ze in ieder geval snapt dat ze dit op school niet kan doen.’
Vivian glimlachte, maar Lucas zag denkrimpels verschijnen in haar voorhoofd.
‘Zijn jullie er klaar voor?’ riep Lily enthousiast.
‘Ja lieverd!’ riepen Lucas en Vivian in koor.
Lily glimlachte breed en begon aan haar show. Ze liet twee enorme lelies groeien uit haar handjes en kreeg het voor elkaar om de bloemen te laten praten. Samen met de lelies goochelde Lily twee enorme (levende) konijnen uit een hoed en wist ze deze ook nog een liedje te laten zingen. Vivian en Lucas snakten meer dan eens naar adem.

Die avond, toen Lily op bed lag, zaten Lucas en Vivian samen met een wijntje buiten. Ze zaten onder een dekentje op de schommelbank, Lucas had zijn arm om Vivian heengeslagen. Vivan’s hoofd ruste op zijn borst.
‘Vandaag op school hadden een aantal collega’s het weer over hun mannen,’ murmelde Vivian.
‘Oh ja?’ vroeg Lucas, ‘Hebben jullie weer over ons zitten roddelen?’
Vivian grinnikte, ‘Het zijn van die momenten dat ik me realiseer hoe erg ik bof. Het enige wat ik te klagen heb is dat je overbezorgd bent. Soms vraag ik me wat de prijs zal zijn van al ons geluk.’
‘Prijs?’ vroeg Lucas verbaast.
‘Ja, als ik mijn collega’s hoor… Ze zijn allemaal gelukkig en blij hoor, maar ze hebben problemen. Eigenlijk heeft ieder mens problemen. En ik bedacht me dat wij dat eigenlijk niet hebben. Ons gezinnetje is zo volmaakt. Ik ben zo trots op jou en Lily. Altijd als jullie me komen ophalen dan voel ik zo’n warm gevoel vanbinnen. Ken je dat?’
Lucas grinnikte, ‘Helemaal, ik heb het nu ook.’
Vivian zuchtte en kroop nog wat meer tegen hem aan, ‘Ik hou van jou. Alhoewel dat bij lange niet uitdrukt wat ik exact voel. Het is zoveel meer dan dat.’
‘Het is wederzijds,’ fluisterde Lucas in haar oor en hij kuste haar hoofd.
Even bleef het stil en Lucas nipte van zijn wijntje. Hij genoot van de heerlijke zomers avond en van zijn vrouw die tegen hem aanleunde. Hij ademde diep in en hij realiseerde zich hoe hij geboft had. Zijn vrouw was alles wat hij zich kon wensen. Ineens schoot Vivian overeind en Lucas schrok zich rot.
Vivian pakte Lucas zijn bovenarm, ‘Luuk,’ zei ze enthousiast, ‘weet je nog dat je me laatst vertelde over die tovenaarswinkelstraat?’
Lucas knikte instemmend.
‘Is het een idee om daarheen te gaan met Lily? Dan kan ze andere heksen en tovenaars ontmoeten!’
Lucas dacht eventjes na, ‘Dat zou moeten kunnen, als we Café de Lekke Ketel kunnen vinden, dan is daar vast iemand die ons kan helpen. Lily is in ieder geval overduidelijk een heksje.’
De ogen van zijn vrouw glinsterden, ‘Ik ben zo benieuwd hé! Het lijkt me heel interessant om dat te zien.’
‘Dat is het ook,’ glimlachte Lucas die terugdacht aan de keer dat hij er was, ‘het is heel overweldigend.’

Zaterdagochtend besloot de familie Evans af te reizen naar Londen.
‘Waar gaan we heen?’ vroeg Lily, die ongeduldig op de achterbank zat.
‘Een verassing,’ glimlachte Vivian.
‘Wat voor verassing?’
Lucas keek in de achteruitspiegel naar zijn dochtertje, ‘Een verassing speciaal voor jou.’
Lily lachte vrolijk. Vivian keek opzij en raakte even zijn hand aan die op de versnellingspook rustte. Lucas gaf haar een knipoog. Hij zag heus wel dat zijn vrouw zenuwachtig was, maar besloot er niet te veel op in te gaan. Het was goed om de situatie luchtig te houden besloot hij. Ook hijzelf was nog niet helemaal overtuigd dat hun actie een goed idee was. Sterker nog, hij toonde het misschien niet, maar hij was doodsbenauwd. Wat nou als het nog steeds oorlog was? Of dat de oorlog over was maar de verkeerde partij gewonnen had? Hij had zijn zus weleens horen spreken over tovenaars die alleen maar ‘zuivere’ toverfamilies wilden hebben. De afslag richting het station kwam inzicht, ze zouden het laatste stukje per OV doen. Het OV in Londen is nou eenmaal beter geregeld dan het verkeer zelf.

‘Hier ergens moet het zijn,’ mompelde Lucas.
Vivian keek om zich heen, ‘Waar dan?’
Lucas schudde zijn hoofd, ‘Ik zag het toen ook niet, maar als het goed is zou ik het nu moeten kunnen zien.’
Ze liepen een stukje door, Vivian hield Lily’s hand vast. Het regende zachtjes en Lily had haar capuchon over haar hoofd getrokken. Ineens zag Lucas twee mannen met lange mantels lopen, ‘tovenaars,’ flitste het door zijn hoofd. Hij zag hoe ze de twee mannen rechts een verlaten kroeg insprongen.
‘Kom,’ zei hij tegen zijn vrouw.
Gezamenlijk liepen ze achter de mannen aan de kroeg in. In plaats van verlaten hing er een bord met ‘Welkom in de Lekke Ketel!’ en zagen ze een gezellig ingerichte kroeg. Vivian snakte naar adem.
‘Dreuzels?’ vroeg een tovenaar die hun passeerde vriendelijk.
‘Pardon?’ vroeg Vivian.
Lucas knikte, ‘Ja, wij zijn dreuzels. Onze dochter niet. Kunt u ons helpen om de Wegisweg te vinden?’
De tovenaar stak zijn hand uit, ‘Arthur Wemel is mijn naam. Mijn kinderen en vrouw zijn druk bezig om de spullen voor het komende schooljaar te kopen. Mijn jongste zoon gaat dit jaar voor het eerst naar Zweinstein. Hartstikke spannend natuurlijk, het went nooit.’
Lucas pakte zijn hand aan, ‘Ik ben Lucas,’ stotterde hij.
‘Uw kind gaat ook naar Zweinstein?’ vroeg hij terwijl hij knikte naar Lily, die half verscholen met haar capuchon nog altijd op, achter Vivian stond, ‘Ze – het is een meisje toch? – ziet er nog erg jong uit. Is ze echt al 11?’
‘Nee,’ haperde Lucas, maar we weten wel dat ze een heks is en…’
‘Aha,’ glimlachte Arthur begripvol, ‘ze is niet de eerste heks in de familie. Toch interessant hé, dat er meerdere heksen en tovenaars worden geboren in één dreuzelfamilie. Hoeveel zijn er totaal in uw familie?’
‘Drie.’
‘Dat is veel zeg, maar ik zal u even helpen om op de Wegisweg te komen. Ik zie dat uw vrouw graag verder wilt. Wie weet kunnen we op een ander moment nog even bijpraten. Ik doe onderzoek naar Dreuzels ziet u, reuze interessant.’
Arthur liep hem voor richting de toegangspoort tot de Wegisweg. Lucas voelde zich ontzettend bekeken, vrijwel alle aanwezigen keken naar hun.
‘Hier is het,’ glimlachte Arthur, hij tikte met zijn toverstok op de stenen in de muur en er ontstond een poort.
‘De zon schijnt!’ riep Vivian verbaast.
Arthur keek haar glimlachend aan, ‘De zon schijnt altijd op de Wegisweg.’
‘Gaat het goed?’ vroeg Lucas terwijl hij zag hoe Vivan om zich heen keek.
Arthur wees naar een geldautomaat, ‘Daar kun je dreuzelgeld omwisselen voor Galjoenen, Sikkels en Knoeten. Eén galjoen zijn 17 sikkels en één sikkel zijn 29 knoeten.’
Lucas knikte, dat herinnerde hij zich nog.
‘Lieverd, doe je capuchon maar af,’ zei Vivian tegen Lily, ‘het regent hier niet.’
Lily knikte en gooide haar capuchon af, ‘Gaan we daar kijken mam?’ vroeg ze aan Vivian.
Vivian knikte, ‘Pin jij even wat Luuk? Dan loop ik vast met haar die kant op. We gaan nog nergens naar binnen.’
Lucas knikte en wendde zich tot Arthur, ‘Dankuwel voor uw hulp.’
Hij zag hoe de man verbijstert naar zijn dochter keek.

Volg! :slightly_smiling_face:

hoihoi,

Ik vind je fanfic heel erg leuk! K ben er in 1x doorheen gegaan, echt superleuk, fijne schrijfstijl inderdaad. Ik volg je verhaal vanaf nu ook :grinning:

Heeeeeel leuk stukje weer! Ik hoop dat je vaker studiedrukte hebt :stuck_out_tongue:

'Toch interessant hé, dat er meerdere heksen en tovenaars worden geboren in één toverfamilie. Hoeveel zijn er totaal in uw familie?’

ik denk dat je bedoelt in een dreuzelfamilie? in een toverfamilie lijkt me dat nogal…logisch, haha

leuk stukje weer :3

Wauw! Dankjulliewel voor de reacties, motiveert heel erg! En dankjewel voor de verbetering @Mars Landing Party, je hebt helemaal gelijk haha. Hierbij het laatste stukje van Hoofdstuk 4!
------------------------------------------------------------------------------------

‘Gaat alles goed met u, meneer Wemel?’
Arthur wendde zijn blik weer tot Lucas en bekeek hem bijna argwanend, ‘Uw dochter lijkt op een oude kennis.’
Voordat Lucas kon reageren had Arthur zich omgedraaid en liep weg. Hij hoorde nog net hoe de man mompelde, ‘Onmogelijk. Dat bestaat niet. Het lijkt maar zo. Het is gewoon een meisje met rood haar.’
Enigszins verbaast liep Lucas naar de geldautomaat en wisselde daar wat geld.

Het liep tegen het einde van de middag toen ze uitgekeken waren op de Wegisweg. Lily was dolgelukkig met de bezem die ze gekregen had. Lucas had nog zijn best gedaan om haar een set Zelftekende Potloden aan de smeren, maar zijn dochter was niet om te praten. Het moment waarop ze een scherm zag met een Zwerkbalwedstrijd erop, lichtten haar ogen op en het enige wat ze wilde was een bezem. Het was een Junior Bezem geworden, eigenlijk een hele normale bezem. Ze kon erop vliegen, alleen als ze er afviel zorgde een spreuk ervoor dat ze veilig aan de grond kwam, Dreuzels (indien ze niet in tovenarij geloofden) zouden haar niet kunnen zien en ze kon niet heel hard. Vivian had in een boekenwinkel het grote ‘Help Mijn Kind Tovert’-boek gekocht. Hijzelf had enkel rondgekeken.
‘Pap! Mogen we een ijsje?’ vroeg Lily, haar gezicht stralend van oor tot oor. Ze wees naar een winkel met het opschrift ‘Florian Fanielje’s IJssalon’.
Lucas keek even naar Vivian, ‘Lijkt mij een uitstekend idee, wat jij?’
Vivian glimlachte, ‘Een prima afsluiting. Zal ik alvast gaan zitten? Kunnen jullie ijs bestellen. Doe mij maar wat met fruit.’
Lucas en Lily liepen samen naar de toonbank.
‘Halle meneer,’ groette Lucas, ‘zouden wij drie sorbets mogen bestellen?’
‘Florian,’ glimlachte de man, ‘iedereen mag mij gewoon Florian noemen. Wat voor sorbets wil je?’
‘Voor mijn vrouw iets met veel fruit,’ hij keek naar het bord, ‘doe maar de -eh- Fruitspreuk en voor mij de sorbet Chocolade. En wat wil jij lieverd?’ vroeg Lucas aan Lily.
‘Mijn hemel,’ fluisterde Florian die nu pas het meisje zag staan.
‘Sorry?’ antwoordde Lucas.
‘Wie is zij?’ vroeg de man terwijl hij bleek wegtrok.
‘U heeft mijn zus gekend,’ concludeerde Lucas.
‘Uw zus?’ haperde de man, ‘ik wist niet dat… een broer?’
Lucas grimaste, ‘Dat wist bijna niemand.’
‘Pap!’ riep Lily, terwijl ze bij hem kwam staan, ‘Ik wil de Coupe Lelie. Dat past bij mij!’
Ze straalde van oor tot oor toen ze een lelie liet groeien op haar hand, ze plukte hem en zag toen de ijscoman naar haar staren.
‘Hallo,’ glimlachte ze, ‘Hier, voor u!’
Ze overhandigde hem de lelie.
De man zag eruit alsof hij ieder moment een hartverzakking kon krijgen, ‘Lily…’ fluisterde hij.
‘Ja?’ vroeg Lily, ‘Wat is er?’
De ijscoman keek verbijsterd naar Lucas.
‘Dit is mijn dochter Lily,’ stelde hij haar met tegenzin voor.
De man wierp nog een lange laatste blik op Lily, vervolgens boog hij zich voorover naar Lucas.
‘Kijk goed uit meneer Evans, Hij Die Niet Genoemd Mag Worden is weliswaar verdwenen, hij is nog niet verslagen. Zijn volgelingen lopen nog rond en voor uw familie is het niet veilig hier. Ze zullen zich willen wreken. Houd haar alstublieft weg hier. Ze lijkt te veel op haar.’
In eerste instantie reageerde Lucas niet op de waarschuwing, ‘Hoe kende u haar?’
‘Uw dochter lijkt sprekend op haar.’
‘Nee,’ zei Lucas, ‘hoe kende u mijn zus.’
Florian bekeek hem zorgvuldig, ‘Iedereen kende haar. Uw zus was een bijzonder persoon. Ze stond klaar voor iedereen.’
‘U was haar vriend?’
‘Ze betekende heel veel voor mij.’
Florian bekeek nogmaals het meisje wat inmiddels bij Vivian was gaan zitten, ‘Ze lijkt echt sprekend,’ fluisterde hij. De pijn in zijn stem was duidelijk hoorbaar.
Lucas knikte.
Florian schudde langzaam zijn hoofd en toverde de drie ijsjes tevoorschijn, ‘Het zijn bijzondere dagen. Alsof oude tijden herboren worden’
‘Hoe bedoelt u?’ vroeg Lucas terwijl hij zijn portemonnee tevoorschijn trok.
‘Sprekend Lily,’ fluisterde hij.
Toen Florian de portemonnee zag schudde hij resoluut zijn hoofd, ‘Nee, u krijgt ze van het huis. Een broer van Lily hoeft hier niet te betalen. Beloof me dat u voorzichtig bent.’
Lucas knikte voorzichtig terwijl hij de ijsjes meenam naar de tafel.

‘Alles goed?’ vroeg Vivian.
Lucas keek haar aan, ‘Natuurlijk. De zon schijnt en we hebben een ijsje. Wat zou er nou níét goed kunnen zijn.’
Vivian glimlachte, ‘Zo is het maar net.’
Ondanks dat hij breed glimlachte, voelde Lucas de zorgen borrelen. Hij vroeg zich af of ze hier goed aan hadden gedaan.

geweldig stukje weer :slightly_smiling_face: