Lijstjes voor afvallen & op een normaal gewicht blijven.

Hee allemaal!

Ik weet niet zeker of mijn vraag hier goed staat, maar omdat het meer met eten te maken heeft dan met schrijven heb ik hem hier geplaatst.

Ik ben voor school bezig met een verhaal over een meisje met een eetstoornis en ook over haar vriendinnen die ‘normaal’ eten maar toch veel minder wegen dan het meisje in het begin van het verhaal.

Ik heb zelf niemand om mij heen met een eetstoornis en wil daarom meiden met een eetstoornis vragen om een berichtje te sturen over wat ze aten toen ze wilde afvallen. Jullie mogen ook reargeren maar ik wil zeker geen meiden aansporen tot een eetstoornis en ‘vergelijkmateriaal’ is daarom misschien niet fijn voor anderen.

Verder wil ik vragen of er meiden zijn die tegen het randje van ondergewicht aanzitten of die ondergewicht hebben maar eigenlijk voor hun gevoel heel veel eten wat hun dagelijkse lijstjes zijn. Dit omwille van de vriendinnen van het meisje in mijn verhaal.

Ik hoop dat er mensen hierop reargeren, het zou me erg kunnen helpen om het verhaal zo realistisch mogelijk te maken!

Veel liefs, Lizzy.

Voor de grap zal ik eens een lijstje posten van mijn oude eetpatroon. Heb altijd nét ondergewicht gehad.

Ontbijt: 1 wit broodje met hagelslag + plak ontbijtkoek + cracker. Thee.
Tussendoor: Sultana, Liga of fruit
Lunch: 2/3 witte broodjes met bv. kaas en Nutella. Pakje frisdrank.
Tussendoor: Sultana/Liga/fruit/iets van chocola. Pakje frisdrank.
Avondeten: middelgrote portie van wat m’n vader kookte + bijv. aardbeienyoghurt. Melk.
Daarna: vaak nog twee tussendoortjes, bijv. een stroopwafel + chips, of een paar koekjes + veel nootjes, of een stukje gebak. 2 grote glazen frisdrank.

Gezond is anders, haha, nu ben ik gezonder gaan eten maar ook meteen aangekomen!
Let wel op dat witte broodjes erg vullen. Als ik het in boterhammen zou eten zou het veel meer zijn. Als ik vrij was at ik meestal 2/3 tosti’s als lunch :flushed: door al die tussendoortjes en mijn vreetpartijen 's avonds kreeg ik vaak de opmerking dat ik altijd zoveel eet.

Witte broodjes die vullen? Ik kan er wel 10 op van wit brood, terwijl ik na 2 volkoren bruin al aardig vol zit. Volkoren brood is veel voedzamer!
Sorry wilde ik even melden haha.

^ Agreee! Wit brood vult bij mij ook echt niet!

afvallen en op gewicht blijven geven totáál andere lijstjes. mja ik wil op gewicht blijven (nee eigenlijk afvallen maar fuck that you know)
O: 1bb met pindakaas
T: water
L: 2 bb, 1 met pindakaas en 1 met kaas (en 4 kruidnoten)
T: *vreetbui* 5 minimarsjes
A: halve braadworst, hapje aardappel en een flinke lepel rode kool. Toetje: yoghurt
T: 2 minimarsjes

drie keer raden wat mijn zwakke punt is

hmm… ik viel af van

O. snee roggebrood met boter en vette kaas, zak doritos chips, wat nootjes
T. appel en nog wat nootjes, blikje shandy (frisdrank)
L. 2 boterhammen met boter envette kaas, blikje shandy, paar candybars
T. fruit, 2 x grote reep chocola, paar donuts en nog wat popcorn/chips en 1/3 rol koekjes (@AH) oh en een blikje cola
T. thuis eventueel nog koekjes/boterkoek als ik niet misselijk was met thee
A. avondeten (3 porties aardappelen en 2 porties vlees, normaal groente en veel saus)
T. toetje als ijs/volle vla
T. wat snoepjes
T. zak borrelnootjes van 400gr
eventueel nog wat.

ik viel af.
Maar nu kom ik aan van

O. volle bak havermoutpap obv melk met chocola, lijnzaad, kokos, hand noten, grote peer, grote appel, kaneel en cacao
T. appel, volkoren brood met boter en pindakaas
L. 2 volkoren boterhammen met boter, mosterd, 2 eieren, 4 tomaten warm en kruiden
T. 2 volkoren boterhammen met boter en gezond beleg als pindakaas bijv.
T. Notenreep, wat yoghurt met chocola/lijnzaad/kokos/noten/fruit/kaneel&cacao, nog 2 stuks fruit en wat noten + glas 100% puur sap (healthy people bijv of vers)
A. volwaardig voedzaam avondmaaltijd, normaal portie opzich, wel alles gebakken in bakboter en wat meer saus + glas 100% puur sap
T. schaal yoghurt met die ingrediënten weer, nog wat fruit, nog wat noten en 2 zuurdesem roggebroodjes met boter, pindakaas, appelstroop en kaneel

tussendoor bij snackinvasies eet ik vooral noten nog extra en fruit en soms bak ik gewoon wat eieren of maak ik boterhammen ipv snacks.
Verder aan drinken is het thee, veel kruidenthee, koffie en warme chocolademelk die zelfgemaakt is obv sojamelk/cacao/room/honing =)
Nu kom ik aan. Terwijl ik nu dus vooral gezond eet. Oke, zo nu en dan patat, chips, alcohol… maar het valt mee haha.

In mijn ‘slechte’ periode at ik soms alleen een appel en wat yoghurt op een dag. Maar ik weet niet of het slim is hier die lijstjes te gaan plaatsen eigenlijk.

edit: Ik heb je een note gestuurd!

Wow, ik vind juist dat je van die witte broodjes supervol zit, maar met ‘lucht’.
Bruine broodjes vullen bijna evenveel vind ik, maar zijn gezonder, vandaar dat ik even vermeldde dat het wit brood was om te benadrukken hoe ongezond ik at :wink:

Wit brood vult bij mij ook niet eigenlijk haha. Scheelt volgens mij echt per persoon. Maar trouwens… als je het vergelijkt met bruin brood is het hetzelfde. Bruin brood is gewoon wit brood dat langer gebakken is.
Volkoren brood… dat is weer een ander verhaal.

Toen ik slecht at was het:

O: boterham appelstroop+ sinasappelsap
L: korst van mn gesmeerde boterham (rest gooide ik weg) + water
A: vleesje, paar hapjes aardappelen + groente
T: appel, kiwi of druiven (géén banaan, nooit!)

Nu eet ik gezond hoor :slightly_smiling_face:

bij mij zijn het twee uitersten.

Slecht en afvallen:

O: bakje magere yoghurt met beetje all bran, thee
M: paar stukken fruit, water
T: snacktomaatjes, heel veel thee
A: minimaal vlees en aardappel/pasta/rijst, veel groente, heel veel thee

goed en op gewicht blijven:

O: bak kwark met lijnzaad, tarwezemelen, gedroogd fruit, noten, bijenpollen, lijnzaadolie en vruchtensap + plak roggebrood met gerookte zalm en kruiden, thee
T: 1 plak zuurdesembrood met sharonfruit, water
M: 4 plakken zuurdesembrood met kaas, amandelpasta, sharonfruit en tonijn
T: 3 plakken zuurdesembrood met sharonfruit, tonijn en cacaopasta, water
T: snacktomaatjes
A: normaal vlees en aardappel/pasta/rijst, veel groente
T: speculaasje, thee

Lees “hoe overleef ik mezelf” eens een keer. Daar kun je in lezen wat Rosa eet in de periode dat zij anorexia heeft.

^wat :’)
anorexia is niet iets wat iedereen ondergaat als ze willen afvallen. en afvallen is niet altijd slecht.

Dat heeft niet zozeer met afvallijstjes te maken… zie mijn lijstje dat ik afviel. Juist omdat ik ongezond at, viel ik af…

Heb het een beetje verkeerd geformuleert, maar zij heeft 1 boek die rotziekte gehad en daarna is het nooit meer terug gekomen.

Ik begreep uit de post dat ze wilde weten wat een meisje met anorexia eet, in dat boek kun je, als je goed leest, voor enkele dagen lijstjes maken.

Ik zit midden in mijn eetstoornis. dit zijn/waren mijn lijstjes (nu meer omdat ik een andere voedingslijst volg en mijn ouders extreem op me letten):

O: 200 ml magere melk met 30 gram havermout
T: 1 appel
L: 2 volkoren boterhammen met magere beleg, geen boter (kipfilet of halvajam)
T: stuk fruit
A: portie avondeten (veel kleinere porties dan eigenlijk zou moeten)
T: klein beetje yoghurt of vaak niks meer.

nu eet ik dit:

O: 250 ml magere melk met 40 gram havermout
T: 2 of 3 stuks fruit
L: 4 volkoren boterhammen met vet beleg (hagelslag, 40+ kaas) en boter
T: nog een extra boterham of cup a soup of grote koek
A: normale portie avondeten
T: reepje kinderchocolade of toetje of stukje gebak of grote koek (of 2 dingen hiervan) + 1 glas magere melk

kan dit topic trouwens worden gesloten , de reden dat een jaar geleden al die losse topics werden gesloten was toch omdat er lijstjes werden gepost die niet voor iedereen even 'goed’waren.?

Het is niet bedoeld als inspiratietopic, dus tenzij de mods bang zijn dat sommige mensen het wel zo zien denk ik dat het voorlopig nog geen probleem is.