Lijstjes? Slaan echt nergens op..

Hey allemaal!

Toevallig zat ik weer eens op het girlscene forum en aangezien ik nooit op het Food/sport board kwam terwijl ik wel fan van hardlopen ben nam ik eens een kijkje. Al gauw ontdekte ik hier tig topics over ‘lijstjes’ waarin mensen blijkbaar vinden dat ze moeten delen wat ze eten op een dag.

Ik wilde even zeggen dat het echt pure tijdverspilling is om bij te houden wat je eet op een dag, er zijn veel leukere dingen te doen, maar vooral dat het ervoor zorgt dat je ontzettend bezig bent met wat je eet. En op onze leeftijd zou je niet gefocused moeten zijn op eten. Op onze leeftijd moet je lekker leuke dingen doen met vriendinnen, met je hobby’s en school bezig zijn. Die lijstjes werken naar mijn gevoel alleen maar een obsessie met eten en eetstoornissen in de hand en zolang je af en toe lekker sport maakt het op onze leeftijd echt weinig uit of je een keer een chocolaatje extra neemt of wat een schaaltje chips.

Ga dus lekker leven ipv ‘eetlijstjes’ te maken en als je bang bent dat je dik wordt ga dan 2-3x in de week een uurtje sporten, dikke (sorry te grappige woordspeling) kans dat je dan gewoon op normaal gewicht blijft! Daarbij zijn de meesten van jullie in de groei en heb je het gewoon nodig om bijvoorbeeld veel broodjes te eten!

Zo. Hoop dat het duidelijk is en ik snap eigenlijk niet dat de moderators van Girlscene al die eetlijstjes topics laten bestaan, ik vind ze echt belachelijk!

Ik ben het op bepaalde punten wel met je eens, maar dat het belachelijk is om ze te posten vind ik niet. Bij deze topics staan in de eerste berichten vaak wel wat ‘regels’ om inderdaad te voorkomen dat het eetstoornissen in de hand werkt (ervaringsdeskundige hier), maar om nou te zeggen dat deze lijstjes-topic echt een ES veroorzaakt, daar moet wel veel meer bij komen hoor. Bovendien kunnen de lijstjes ook weer positieve energie geven aan meiden met een ES/eetprobleem, ik weet van een aantal meiden dat ze dit hebben (of hebben gehad) en dan is het wel fijn om af en toe in zo’n topic te vragen hoe het met de anderen gaat etc. en om te zien dat ze nu wel goed eten :slightly_smiling_face: Maar ik ben het wel met je eens dat lijstjes van bepaalde meiden eventueel triggerend kunnen werken. Aan de andere kant heb je wel gelijk hoor, dat iedereen tegenwoordig veel te veel met eten bezig is! :wink: maar dat is niet op te lossen door alle lijstjestopics te sluiten…

Ehm heel leuk voor je dat je op onze leeftijd bezig moet zijn met school, vriendinnen en hobby’s en niet met voeding, maar waarschijnlijk heb je geen overgewicht (?) anders zou je wel weten dat sommige mensen er wel mee bezig ‘moeten’ zijn om op een gezond gewicht te kunnen komen, tevreden te zijn met zichzelf, beter te kunnen sporten, gezonder te zijn, beter in hun lichaam te zitten en zo kan ik nog wel even doorgaan.

En nu?

Nee.

Bravo meid.

Ik ben het helemaal met je eens!

Jij hebt je echt te weinig verdiept in dit subforum om hier een goed onderbouwde mening voor te geven. Anders zou je niet zo’n topic aanmaken.

Ik vind dit wel een interessante discussie, dus hopelijk wordt dit topic niet gesloten.

Ik hoop dat ze nog zelf reageert inderdaad :slightly_smiling_face:

Wat achterlijk dit. Overgewicht kan ook een mentaal probleem zijn dan kan je wel makkelijk praten dat mensen naar de sportschool moeten gaan, maar niet iedereen heeft die discipline.

Dit +niet iedereen heeft geld voor een sportschool te betalen.
En ja fijn je kan gaan hardlopen buiten. Ooit geprobeerd met overgewicht? lekker slecht voor je knieën.

Sommige lijstjes zijn idd ook gewoon niet goed en triggerend.
Maar ik haal er zeker wat inspiratie uit, en soms kom je wel weer dingen tegen die ik dan ga proberen.

Wat een schitterend pleidooi wat aantoont dat je eigenlijk niet goed hebt gekeken in dit subforum. Er is 1 lijstjes topic dus ik vraag me af waar jij die tig topics hebt gevonden.

O wacht heb je het over de afval topics? Waar gezond en genoeg eten word gepromoot zodat meiden die te weinig/te veel/verkeerd eten en hier advies krijgen hoe ze een gezondvoedingspatroon kunnen ontwikkelen?

Leuk dat je moraal ridder wilt spelen maar ga eerst eens kijken in dit subforum en kom dan terug met een goede onderbouwing waarom de topics hier slecht zouden zijn. Want ik denk beter dat je kan schrijven “Ergens over schrijven waar je niks van weet? Slaan echt nergens op”

:bowing_man:
Hoezo geniaal verwoord!? haha

toen ik klein was moest ik het doen omdat ik echt totaal niet nadacht over wat ik in mijn lichaam stopte, het was een behoorlijke schok en mede daardoor ben ik van mijn overgewicht afgekomen. Ik irriteer me er soms ook behoorlijk aan dat mensen obsessief dagelijks lijstjes posten omdat dat de manier is waarop ik een tijd geleden (twee jaar terug gok ik) obsessief en ongezond met eten ben beziggeweest. Als het je helpt is het prima, maar ga niet toeleven naar de lijstjes-maak-momenten.

Vooral veel brood eten, dan word je vanzelf wel dik ja!

Haahahah wat kansloos dit. Ik houd soms lijstjes bij omdat ik dan niet vergeet fruit te eten (en anders wel) Best zinnig dus.

Er zijn zal redenen om een eet-lijstje te maken. Om te kijken of je tekorten krijgt aan vitamines door wat je eet, bijhouden of je genoeg eet en genoeg fruit en groente. Kijken of je wel echt eet wat je denkt te eten, stok achter de deur om gezonder te eten. Aan te komen of af te vallen.

Alsof je zoveel tijd kwijt bent met het maken van zon lijstje. Niemand die zegt, nee ik kan vanavond niet iets leuks doen, ik moet mn opgegeten voedsel opschrijven.

dikke (sorry te grappige woordspeling) kans.