ligt het nou aan mij??

nou is het zo, mijn moeder die zegt altijd dat ze het veel te druk heeft, maar ze vraagt nooit iemand of iemand iets voor haar wil doen (bijna nooit :wink:)
nu was het gister na eten, ik en mijn moeder hadden eten gekookt en toen moest er worden afgewassen. Dus ik zo, misschien kunnen mijn broer en zijn vriendin dat wel even doen (beetje een grapje, deed ook knipoog) en toen werd ze dus best pissig! Ze ging me echt negeren en ik ze ging verwoed in haar eentje afwassen dus ik vroeg: kan ik je helpen? zei: nee (heel kortaf) dus ik zo: heb ik wat verkeerd gedaan? en zei: nee hoor (op een heel ongeloofwaardig toontje. Dus een tijdje later kwam ze bij me, van het bovenste plankje, dat ik me er niet mee moest bemoeien en dat ze niet wil dat ik de taken verdeel blabla… nou ik ontplofte want ze doet nooit normaal en ik ben al half overspannen dus nu hebben we ruzie. Om het minste of geringste is ze nu boos…

Ander voorbeeld, zo net zei ze: hee het is vandaag een fietstocht! weet je ik heb toen ik 21 was… en toen maakte ik haar zin af: toen heb je hem ook gefietst! met een lach, gewoon om te laten weten dat ik me dat herinnerde… en zei: nouuuu mag ik dat niet zeggen ofzooo? blabla

goed ligt het nou aan mij of reageert ze overgevoelig?

Ja, maar je geeft haar ook niet echt ruimte.

het lijkt dat je moeder reageert zoals een puber
misschien is er wel iets gebeurd? ik weet niet hoe de familie situatie ofzo is. misschien iets dat ze liever niet vertelt? of misschien is ze gewon even prikkelbaar? heeft ze haar regels? ik zou haar gewoon even met rust laten, niet negeren, maar zeker ook niet ingaan op haar en het zal vast wel vlug over gaan :slightly_smiling_face:

amperbroekie, kan je dat toelichten?

en ja, ze zegt dat ze altijd alles serieus neemt en ze begrijpt zulke ‘grapjes’ opmerkingen niet…

misschien is ze in de overgang;)

Tja is lastig. Maar waarom bood je niet gewoon meteen zelf aan om af te wassen? Waarom noemde je je broer en zijn vriendin om het te doen?

Nou ik zou het ook behoorlijk irritant vinden als mijn dochter zich op die manier met het huishouden zou bemoeien en me niet zou laten uitpraten. (Ook al bedoel je het als grapje.)

En sowieso, als je het zo zielig vind voor je moeder, bied dan zelf aan om af te wassen en ga dat niet aan anderen vragen.

Het klinkt alsof je haar een beetje te veel op de huid zit, ook al bedoel je het misschien niet zo.

mijn moeder doet net hetzelfde :pensive: dus laat ik haar maar met rust. Ik kan niet zeggen of het aan jou ligt, want ik maak hetzelfde mee en ik zou nooit zeggen dat het aan mij ligt :wink:. Ik probeer gewoon niet te veel te zeggen zodat ik niets fout kan zeggen, alhoewel dat meestal toch niet helpt.

De overgang. Als ze niet eens tegen een grapje kan…

Dat rijmt.

ja ik snap wat je bedoeld. maar ik zou me er als ik jou was niet te veel tegenaan bemoeien. hou je buiten zaken als het huishouden, want dat is niet jou taak.

niet te veel mee bemoeien, misschien waait het over

Ben ik de enige die niet vind dat ze zich met dingen bemoeit?
Ze maakt toch een grapje? Maar ik zou het inderdaad ook vervelend vinden als iemand mijn zinnen afmaakt.

Zoals iedereen al zegt, laat haar maar even met rust.

Mijn moeder doet dat soort dingen ook… wel een beetje moeilijk doen dat wij niet helpen in het huishouden maar als we het aanbieden dan hoeft het niet en als we het niet aanbieden, houden we alleen rekening met onszelf.

En mijn moeder kan ook niet zo goed tegen grapjes en dan gaat ze echt super kort doen… heel heel vervelend is dat.

Mja, ik vind dat eerlijk gezegd ook wel een beetje arrogant. Ook al is het een grapje, dat is zo’n typisch grapje waar er eigenlijk een grond van waarheid achter zit.