life is what you make it

de laatste tijd begin ik er steeds meer over na te denken wat ik wil bereiken in mijn leven. ik ben nu 18 jaar en dat vind ik al zo oud klinken! als ik vroeger nadacht over hoe mijn leven zou zijn op mijn 18e, is dat totaal anders als hoe het nu is. “het valt een beetje tegen” zo voel ik het nu.

als ik kijk naar hoe mijn leven er een jaar geleden uitzag, ziet het er eigenlijk precies hetzelfde uit als nu. op school gaat het hetzelfde (ik doe er niet genoeg voor), op het gebied van jongens gaat het hetzelfde (weinig dus haha), mijn lichaam is het zelfde (ik heb iets overgewicht) en ik maak nooit echt iets bijzonders/geks/leuks mee.
ik wil graag aan mezelf werken en zorgen dat ik bereik wat ik wil bereiken, maar ik weet eigenlijk niet hoe…

kennen meer van jullie dit gevoel? ik weet niet goed wat ik er mee aan moet

Je moet gewoon een hobby hebben waar je veel plezier uit haalt.
En je moet je hele agenda volplannen.
En beter je best doen op school.
En lekker gaan sporten.

Er zijn ongelofelijk veel dingen. Meestal helpen bucketlists bij dit soort dingen. Misschien kun je daar wat van opzoeken?

Ik herken het gevoel, dat je je afvraagt is dit het nou? Ik wist een ding zeker en dat was dat ik veel meer uit het leven wilde halen en dat ben ik dus ook gaan doen!
Ik ga vaker spontaan dingen doen met vriendinnen of familie, naar de bioscoop op een doordeweekse avond of uiteten met mijn kleine broertje. Ik ben een blog begonnen omdat ik daar heel gelukkig van word, en ik wilde vooral het gevoel hebben dat ik iets beteken voor anderen, er wordt wel eens gezegd dat ik word gewaardeerd maar daar merkte ik zelf weinig van. Inmiddels heb ik mijn haar gedoneerd, ben ik bloeddonor en doe ik vrijwilligerswerk. Iedere week ga ik langs bij hele lieve kinderen. Ze vinden het vaak jammer als ik wegga en ze vrolijken me altijd weer op. Natuurlijk kan je niet van iedere dag een feest maken maar probeer zoveel mogelijk dingen te plannen waar jij gelukkig van wordt en waar je naar uit kijkt. Maak die bucketlist en kijk of je al dingen kan wegstrepen. GENIET VAN HET LEVEN
liefs en succes!

Ik denk dat je eerst duidelijk moet hebben wat je wilt bereiken en dat je dan pas kunt kijken hoe je dat gaat bereiken.

Ik probeer nu sinds een jaar meer de dingen te doen die mij gelukkig maken, zonder me teveel druk te maken (bijvoorbeeld over de kosten) en dat gaat tot nu toe best goed:)

Doe is iets geks, iets impulsiefs wat overigens niet te veel consequenties heeft. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Precies dit dus eigenlijk alleen had ik het minder verwoord;)

Ik herken je gevoel zeker. Maak een lijstje met waar je niet tevreden mee bent en hoe je het wilt veranderen. Hang boven je bed en lees het elke avond even door. (en dan wel een lijstje wat enigszins motiverend is, haalbaar en is positief. Geen negativiteit)

Je moet je niet weerspiegelen aan het beeld dat je van een 18-jarige had als kind. Ik dacht toen dat 18-jarigen echt volwassen waren, grote mensen enz. Ik ben nu 20 en ik ben nog niet volwassen, stiekem denk ik ook dat dat nooit komt. (Hoe ik volwassenen vroeger zag dan.) Je blijft een beetje gek, kinderlijk, je blijft verstrooid en volgens mij ga je nooit je hele leven op orde hebben. Dat is normaal, mijn moeder zit soms ook met haar handen in het hoofd dat het huis weer vuil is, dat ze op 1 dag tijd zoveel dingen moet doen enz. Niemand is perfect en komt op een leeftijd dat je alle wijsheid in pacht hebt.

Dingen die je wel kan veranderen, die moet je veranderen! Als je er dan gelukkiger van wordt. Wil je wat kilo’s kwijt? Ga eens joggen, of doe een paar oefeningen voor het slapen gaan. Wil je wat meer doen voor school? Maak een planning om élke dag een klein beetje meer te doen. Kleine stapjes, maar ze maken het verschil! Maar probeer niet perfect te zijn, want dat is niemand.

Tja, het is wat je zelf zegt: life is what you make it.

Doe je veel, dan gebeurd er veel, doe je niets, dan gebeurd er ook niets.

Dus onderneem dingen! Als je een keer een vrije middag hebt/dag, ga naar een andere stad, museum, weet ik veel, ga er op uit :slightly_smiling_face:

ontzettend bedankt voor jullie reacties meiden!!
ik vind het heel moeilijk om (op moeilijke) iets door te zetten, met school bijvoorbeeld. ook heb ik moeite met spontane dingen. ik denk overal altijd! veel te veel over na.

omdat ik eigenlijk nooit doorzet wil bijvoorbeeld het afvallen en bikini proof worden niet echt lukken.

ik wil “doelen” stellen, maar die moeten wel haalbaar zijn. dit vind ik ook wel lastig.