Liegen

Ik was in de eerste klas heel erg onzeker en ging daarom over van alles liegen. Een verhaal van vroeger, de baan van mijn vader, hoe erg mijn ziekte was, en vriendjes.
Dit vertelde ik mijn school vriendinnen met wie ik nog steeds heel erg goed bevriend ben. Zo vertelde ik hen verhalen over mijn vriendje en dat ik al vaker had gezoend. Ook vertel ik verhalen over wat ik allemaal meemaak in londen als ik mijn nicht bezoek. Mijn beste vriendin buiten school, vertel ik meestal de waarheid, dus zij weet ook dat ik nooit gezoend heb, maar haar heb ik verteld dat ik een ander vriendje heb. Ik ben heel bang dat als ik een feest geef, ze het over dit soort dingen zullen hebben en dat ik dan door de mand val. Ook snap ik niet zo goed waarom ik zo veel loog, want ik had eigenlijk een heel mooi leven. Nu zit ik in de 4e en gaat het beter, maar ik lieg nog steeds om verhalen. Ik wil dit helemaal niet. Hebben jullie tips om niet te liegen, en hoe ik er voor kan zorgen dat ik niet door de mand val voor mijn fouten van vroeger?

Ten eerste: Stop gelijk met liegen want zo wordt het alleen maar erger.
Een vriend van mij deed dit vroeger ook altijd. Iedereen wist dat hij loog en zo kreeg hij heel veel ruzie et zijn vrienden.
Ik zou het eerlijk opbiechten en zeggen waarom dat je loog.

Enige tip die ik kan geven is door niet verder te gaan liegen, zo blijf je erin hangen en zullen je verhalen op een gegeven moment niet meer geloofwaardig zijn. Onzeker zijn is normaal, dat heeft iedereen wel eens gehad maar met liegen maak je het juist erger. Stel dat er later echt wat gebeurd (iets leuks oid) en je wilt het gewoon leuk aan je vriendinnen vertellen, dan kan dat niet meer of ze weten niet of het deze keer wel serieus is…

Jeetje je hebt het jezelf behoorlijk moeilijk gemaakt.

Hoe vaak heb je het over dingen die niet echt zijn? Want als het echt al vier jaar geleden is zou het kunnen dat ze het zelf niet eens meer weten.

Het enige wat ik je kan adviseren is om vanaf nu echt te stoppen met liegen (oke een leugentje om bestwil dat je vriend het bijvoorbeeld heeft uitgemaakt zodat hij uit het beeld is verdwenen kan hiervoor nodig zijn).
Liegen is gewoon niet nodig, bij echte vriendinnen hoef je jezelf niet leuker voor te doen dan dat je bent. Je zou eventueel ook nog kunnen overwegen om te vertellen waarover je gelogen hebt, ik weet niet of het hele grote dingen zijn. Maar als ze bijvoorbeeld beginnen over iets kleins kun je ze vertellen dat dit eigenlijk niet waar is en dat je het zei omdat je onzeker was, maar nu inziet dat dit fout was.

En ik zou je aanraden om absoluut geen feest te geven waarbij al deze meiden elkaar zullen ontmoeten. Sterker nog, ik zou apart blijven afspreken met de meiden aan wie je verschillende leugens verteld hebt totdat ze allemaal de waarheid kennen.