Liegen tegen ouders

Ik ga zaterdag uit naar de zomerfeesten en omdat de laatste trein rond half 1 vertrekt, willen ik en mijn twee vriendinnen met de fiets gaan. Het is ongeveer een half uur fietsen denk ik. Maar nu heb ik een beetje een probleem. Ik mag wel fietsen (als ik maar bij mijn vriendinnen blijf) maar mijn vriendinnen mogen dat niet. Zij vertellen hun ouders dat ze met de trein gaan (maar dat doen we dus niet) en daarna slapen we bij een van de twee (waarvan de ouders niet thuis zijn). Mijn ouders willen wel altijd weten waar ik ben en wat mijn vervoer is enz en het voelt ook eigenlijk niet zo fijn om te liegen want ik heb een hele goede band met ze, maar ik kan niet riskeren dat mijn ouders iets zeggen tegen een van hun ouders over het fietsen. Wat denken jullie?
Ik ben trouwens 16 jaar.

Waar fiets je? In polder of in de stad? En hoelaat?

Gewoon eerlijk blijven. Alleen het tijdstip leent zich er al niet voor om te gaan liegen. Misschien kun je je ouders vragen om die andere ouders te bellen en het erover te hebben? Zo komen jullie namelijk vast wel tot een oplossing.

We fietsen door de stad. Ik denk niet dat de ouders tot een oplossing zouden komen, want die ouders zijn hier best wel streng in. Bovendien wil ik niet de hele situatie moeilijker maken.

We weten nog niet hoe laat we terug gaan, maar ik denk zo rond 2,3 uur.

Ik zou als ik jou was niet tegen mijn ouders liegen. Het is niet jouw verantwoordelijkheid dat je vriendinnen wel gaan liegen. Stel er gebeurt iets, dan is het in ieder geval wel fijn als 1 stel ouders dat jullie zijn gaan fietsen.

Maar in principe lieg jij niet tegen je ouders toch? Want je hebt gezegd dat je gaat fietsen.

Dat is ook weer zo, maar ik voel me wel lullig als mijn ouders er later tegen hun ouders over gaan beginnen want dan ben ik de schuldige.

Ik heb gezegd dat we ‘‘misschien gaan fietsen’’.

Nee, dan zijn de vriendinnen de schuldigen want zij hebben gelogen tegen hun ouders. Weet je ook waarom hun ouders niet willen dat jullie gaan fietsen? Misschien kunnen er dan afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld dat je live je locatie deelt via whatsapp oid.

Ik zou inderdaad niet liegen. Vertel dat je gaat fietsen met die vriendinnen. Dan ben jij eerlijk. Ik zou je ouders er niet op attenderen dat die anderen wel gaan fietsen maar dat eigenlijk niet mag van hun ouders. Dat is iets wat zij niet hoeven te weten. En als je daar de focus niet op legt, is de kans ook niet zo groot dat jouw ouders daarover beginnen tegenover de anderen.

De ouders vinden het te gevaarlijk om te fietsen, omdat we ‘‘jonge meiden’’ zijn. Ik voel me wel de schuldige naar mijn vriendinnen toe, want ik breng hen in de problemen als hun ouders erachter komen dat we hebben gefietst. Zou jullie dat niks uitmaken?

Als ik jou was zou ik gewoon de waarheid tegen je ouders vertellen. Ze zouden het er vast niet over hebben met de ouders van jouw vriendinnen.
En nee, ik vind niet dat jij je schuldig zou moeten voelen. Jouw vriendinnen zijn degenen die liegen (en hier dus fout zijn), persoonlijk zou ik geen rekening houden met ze. En al zouden ze in de problemen komen, is het hun eigen schuld en niet de jouwe. Hadden ze dan maar niet moeten fietsen.

Tuurlijk zou het me ergens wel wat doen. Maar om daarvoor te liegen tegen mijn ouders, die overduidelijk veel vertrouwen in mij hebben en ik door dat vertrouwen toestemming krijg voor activiteiten. Die zou ik gewoon niet kúnnen voorliegen. Daarnaast inderdaad de veiligheid. Er zal onderweg maar iets gebeuren en niemand weet (onnodig, want jij mág daar zijn) waar jullie zijn.

Dit inderdaad. Jouw vriendinnen liegen, jij bent gewoon eerlijk en hebt dus nergens schuld aan als je het vertelt.

Hoe groot is de kans nou dat jou ouders er met die van de ouders van je vriendinnen er over gaan praten? Mijn ouders en die van mijn beste vriendinnen hebben geen contact…

ik zou gewoon eerlijk blijven tegen je eigen ouders, waarschijnlijk is dat ook de reden dat je wel van ze mag fietsen.
En stel er gebeurd wat in de avond, dan weten je ouders in ieder geval waar je bent of had moeten zijn.

Dat je vriendinnen liegen is hun eigen verantwoordelijkheid, dan hadden ze maar met de trein moeten gaan.