liegen tegen je moeder

dames, ik wou dit even vragen aan jullie voor een vriendin van mij.
een vriendin van mij die mag niks van haar moeder, als ze bijvoorbeeld
250euro salaris krijgt van haar bijbaan dan krijgt ze maae 15euro en
de rest moet ze inleveren. ik vind dit echt oneerlijk. (ouders zijn gescheiden btw,
en met haar vader heeft ze geen contact) maar ze heeft over haar laatste
salaris gelogen, zodat ze zelf meer geld had. want als ze aan haar moeder zou
vragen of ze wat meer geld mocht, dan kreeg ze flinke ruzie. ik weet ook niet waarom.
maar nu heeft ze een tas gehaald van 35euro? ik weet de prijs niet meer zo goed.
en de moeder denkt dat ze maar 15euro heeft. ik wil ook liever niet dat ze
liegt tegen haar moeder. maar anders mag ze dus echt niks. dus weten jullie iets van een smoesje voor haar? bijvoorbeeld zeggen dat die tas 15euro was. maar dan een beter smoesje, sorry. ik wil ook liever niet dat ze liegt tegen
haar moeder. maarja … dus iemand een goed smoesje?

-

Ik snap er niet zoveel van.

Maar je vriendin moet gewoon een keer of tig tegen haar moeder ingaan?

Er niet mee bemoeien. Dat is iets tussen hun.

Hoe oud is je vriendin?
Ze kan toch haar eigen bankrekening openen, dat kan van je 16e volgens mij al.
Ik vind het heeeel erg belachelijk dat ze maar 15 euro krijgt, zij is degene die hard werkt voor dat geld.

Zit er misschien meer achter? heeft de moeder schulden of een verslaving?
misschien een keertje(anoniem)jeugdzorg bellen als je vermoed dat er meer aan de hand is…

ja ik wou er eerst niet mee bemoeien, maar vind het zo moeilijk.
want het is best lullig, haar verdiende geld moet ze inleveren!
dankjullie voor jullie reacties!

ja ik weet alleen dat haar moeder rookt.
en soms zie ik lege whiskeyflessen bij hun op het
aanrecht staan, dus verslaving? wie weet.

Hm, als ze moeder vaak ineens uitvalt tegen haar en om onzin redenen ruzie gaat maken is er zeker meer aan de hand.
Jij bent 18 volgens je profiel, neem aan dat je vriendin van dezelfde leeftijd is. Bel jeugdzorg of de kindertelefoon. Let goed op andere tekenen, bijvoorbeeld ligt er drank verstopt op rare plaatsen zoals achter de televisie of in de wasmand. Misschien verteld je vriendin je niet alles en word ze mishandelt thuis…
Ze heeft in ieder geval recht op haar geld.

En over die tas, ze kan toch zeggen dat die afgeprijsd was?

houd die moeder dat geld zelf of spaart ze het voor haar dochter?
soms wens ik dat ik zn moeder had want dan zou ik nu een grote spaarrekening hebben maar dat is dus niet zo bij mij gaat alles op.
maargoed het is wel een klein beetje vreemd aangezien ze er zelf voor werkt…

Wat geberut er van het rest van haar geld?
Zij verdient het toch, dus mag zij het toch ook uitgeven
Hoe oud is ze, want ze kan haar salaris toch gewoon op haar eigen bankrekening laten storten?

pff ik zou ook liegen hoor als ik bijna al mijn salaris moest inleveren :S

Wat is dat voor een moeder >.< ik zou ook liegen. Ik zou iegenlijk niet eens gaan werken, voor een pietluttig 15 euro’s en dat de rest de moever verspild in alcohol. Ik zou ECHT niet meer werken.

Dat is toch hun zaak?

Waarom heb ik het idee dat dit gewoon over jezelf gaat en niet over je vriendin?

Maar als het wel over je vriendin gaat, moet je je gewoon niet met die zaken bemoeien. Je weet totaal niet de achtergrond van hun, misschien leeft haar moeder wel van een bijstandsuitkering, of niet, maar hebben ze het gewoon slecht. En je kan zeggen: dat is niet zo. Maar je weet echt niet altijd alles. Dus misschien heeft haar moeder het geld wel heel hard nodig. Of die moeder spaart het geld voor haar dochter op omdat ze het zonde vindt als haar dochter haar geld uit geeft aan allerlei nutteloze spulletjes. Misschien krijgt je vriendin wel heel veel van haar moeder en vindt haar moeder het niet nodig dat ze dan ook nog eens geld van haar baantje heeft. En er zijn nog zat gezinnen die aan kostgeld doen, dus dat zou ook nog kunnen. Je moet niet oordelen over zulk soort dingen.

Hoe dan ook, je kan je vriendin alleen maar adviseren om het niet meer te doen, door haar bijvoorbeeld uit te leggen waarom het niet slim is (stukje hieronder). En haar proberen te helpen door af en toe haar eens te trakteren, al is het maar op een ijsje. Het gaat om het idee.

En als het wel over jezelf gaat, want dat vermoeden heb ik, denk dan eens gewoon even na wat de reden zou kunnen zijn. Misschien één van de bovengenoemde? En als je het niet snapt, praat dan met je moeder waarom je dat geld moet geven. Houd het geld in ieder geval niet achter, als je moeder erachter komt kunnen er nog meer problemen zijn. Plus dat het oneerlijk is om tegen je moeder te liegen.

Oh, sorry, ik was een tijdje bezig met mijn bericht, lees nu het stuk pas over lege whiskeyflessen. Dan denk ik inderdaad dat er een ander probleem is. Ik zou veel met je vriendin praten en voorzichtig informeren naar de whiskeyflessen, en dan niet alleen om het probleem met het geld, want volgens mij heeft je vriendin meer problemen met haar thuissituatie. En haar steunen, geef haar af en toe een klein cadeautje of trakteer haar, hoeft zowat niks te kosten, maar het gaat om het gebaar. En ik snap dat je vriendin liegt, maar toch is het niet verstandig, ik zou haar adviseren naar een bepaalde instelling te gaan/informeren die haar kunnen helpen.

Wat doet die moeder dan precies met dat geld? Kijk als ze het op een spaarrekening zet dan heeft die vriendin nu wel weinig, maar dan heeft ze later een heleboel. Als het opgaat aan dingen voor die moeder [ huur, andere rekeningen, cadeautjes, ik noem maar wat ] dan moet ze eens ernstig met haar praten en zorgen dat ze dat geld zo gauw mogelijk terugkrijgt. Een eigen rekening openen waar die moeder niet bij kan komen lijkt me ook erg verstandig.

ik vind dit eerlijk gezegd nogal raar… dat is toch haar zaak? zij liegt tegen haar moeder, kan ze ook zelf een smoesje verzinnen. vind het zaakje beetje stinken eigenlijk.
maar oke, laat haar zeggen dat hij 25 euro is en dat drie (?) vriendinnen met wie ze de stad in was haar meebetaalden, gewoon als soort van traktatie omdat ze dus maar 15 euro mee mocht maar wel die tas moest

Euhmm…
Een smoes verzinnen is geen optie, maar ze moet wel gaan praten met haar moeder… Want is het zo dat haar moeder dat geld voor haar spaart of is het zo dat haar moeder dat geld uitgeeft wat ze inneemt?

Misschien is het een idee om tegen haar moeder te zeggen van Mam ik hou het geld zelf maar in ruil daarvoor zal ik mijn eigen kleding kopen? Is dat geen mooie deal?