Liefde en intelligentie

Hai
Ik ben met een collega aan het babbelen gewoon gezellig, niets bijzonders.
Hij heeft speciaal onderwijs gedaan omdat hij zwakbegaafd is en toen ineens kwam het volgende in mij op:

Is het mogelijk om een relatie te hebben met iemand die zwakbegaafd is als je zelf wel aardig op niveau bent (VWO) ?

Het is totaal geen issue voor mij, maar ik vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft.
Onder zwakbegaafdheid moet je zien: beperkt vocabulaire, moeite met leren, beperkte kennis, slecht in rekenen en niet tegen stress kunnen. Althans dat is bij hem het geval.

Ik ben benieuwd!

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk niet dat ik een relatie zou kunnen hebben die op een totaal ander niveau zit als mij.
Klinkt lullig, maar ik zou zo iemand nooit helemaal kunnen begrijpen en diegene mij ook niet. En dat is juist belangrijk in een relatie.

Liefde voel je toch?
Tuurlijk, het is leuk om eens een heerlijk, intelligent gesprek te voeren met jouw partner, dus het hangt ervan af wat je fijn vindt. Mja, communicatie is best wel belangrijk…
Maar het is echt wel mogelijk!!

Ik denk dat dit uiteindelijk niet werkt. Niet om minachtend te doen.
Ik denk dat je iemand nodig hebt waarmee je gewoon gesprekken kunt volgen op je eigen niveau. Het lijkt me erg vervelend als diegene dan juist veel meer weet waardoor ik niet snap wat hij zegt of juist veel minder weet en hij niet snapt wat ik zeg.
Hier zal ik me ook aan gaan ergeren.

Het is denk ik wel mogelijk. Zelf had ik dit ook een tijdje, maar dit werkte gewoon echt niet. Bij mij gingen er irritaties ontstaan doordat ik steeds alles uit moest leggen etc. Dit bedoel ik niet lullig tegenover zwakbegaafden, maar dit is mijn eigen ervaring.

tussen mij in mijn vriend zit wel een aardig verschil in niveau. en dus in de manier van denken. hij heeft ook medicijnen om zich beter te kunnen concentreren. en soms lijkt het ook alsof ik tegen een muur praat dan is hij alweer afgeleid door wat anders. en dat komt soms heel rottig over alsof hij niet wil luisteren naar wat ik zeg tegen hem.

het kan heel storend zijn, maar dan denk ik van: hij kan er ook niks aan doen en ik moet het zo accepteren. en mét medicijnen gaat het prima met de concentratie. maar als hij geen school heeft neemt hij ze niet en dat vind ik prima.

hij is btw niet zwak begaaft hoor. niveau 2 van het MBO.

Maar waar hebben jullie het over dan? Kun je met hem ook speculeren over de zin van het leven bijvoorbeeld? Of gewoon diepgaande gesprekken voeren

Mijn vriend en ik verschillen daar ook in, en soms merk ik wel dat we elkaar niet zo begrijpen met dingen. Maar als je van elkaar houd dan lukt dat wel :wink:

Ik zou het persoonlijk niet kunnen.
(Wat overigens niet wil zeggen dat ik iets tegen deze mensen heb, ik volg een opleiding om te werken met mensen met een beperking.)

Ik kan niet echt zeggen dat ik hier ervaring mee heb. M’n vriend heeft zelf vmbo gedaan en ik havo, maar behalve dat hij sommige uitdrukkingen of ‘grote’ woorden niet kent merk ik er niks van.
Zelf zou ik niet verliefd worden op iemand die ik ‘dom’ noem, maar je moet je er niet door laten tegenhouden als je wel voor hem bent gevallen.

+Oneinig

Ja, mijn vriend is pokkedom en ik ben redelijk slim :’) Niet arrogant bedoeld ofso.

oke, ik geef toe : onze relatie suck best wel, we hebben constant ruzie en ik kan me dood ergeren aan zijn domheid

Dat is de reden dat ik een jongen afhoud dan wil ik liever een ‘normaal’ iemand

Ik heb er ook ervaring mee dat jongens zich ook niet konden inleven (ook soort intelligentie eq) en daar ergerde ik me al kapot aan dus nee.