"Lief zijn voor jezelf" Wat houdt dat in voor jullie?

Hoi allemaal!

De afgelopen 4 maanden worstel ik met ziekte(herstel) en het gedoe er omheen. Na zo’n tijd is het moeilijk om positief te blijven maar dat wil ik natuurlijk wel!

Nu krijg ik regelmatig de opmerking ‘je moet eens wat liever zijn voor jezelf’. en dan ben ik het wel eens met die mensen, maar besef me dat ik niet precies weet hoe ik liever voor mezelf moet zijn :’)

Nu ben ik benieuwd naar wat het voor jullie in houdt als je ‘lief bent’ voor jezelf. Wat voor dingen doe je dan juist wel, of juist niet?

Hmm, moeilijke!
Ik houd me dan niet bezig met dagelijkse verplichtingen (in mijn geval schoolwerk) en doe dan gewoon lekker waar ik zin in heb.
Uitgebreid douchen, maskertje, in bed liggen onder de dekens en met warme chocolademelk serie kijken :slightly_smiling_face:

Lekker een dag (in mijn geval dan) relaxen, doen waar jij je goed bij voelt en even geen/weinig verplichtingen.

Niet zoveel zorgen maken over dingen die je toch niet kan veranderen. Niet constant denken bij jezelf van ‘je kan het toch niet’ of dat ik er lelijk uit zie ofzo.

Nu ook sinds kort gewoon goed voor mijn lichaam zorgen (afgezien van het feit dat ik er wel eens wat drugs ingooi :stuck_out_tongue:) en sporten, meer tot rust komen in je hoofd oid. Vooral liever/beter zijn voor anderen, daardoor voel ik mezelf ook vele malen beter.

Dat ik me tijd neem, rust wanneer ik het nodig heb.
Soms niet te hard van stapel lopen en dus ook niet op alles maar ja zeggen, durf ook nee te zeggen.
Verder genieten van dingen in het leven en die je ook graag nog wilt doen!

Eens lekker doen waar je zelf zin in hebt. Met iets lekkers op de bank gaan hangen en dan tv kijken of juist iets actiefs gaan doen, als het maar iets is dat JIJ dan heel graag wil. Even schijt aan een ander en voor jezelf kiezen.

Zo zie ik het.

Niet te hard voor jezelf zijn, jezelf ook rust gunnen en inzien dat je dat ook verdiend hebt.

Dit.
Maar is ook heel moeilijk.
Tenminste voor mij.

ik heb werkelijk geen idee. Ik probeer het soms wel, maar het levert me toch nooit een fijn gevoel op omdat ik me dan schuldig voel over alle nuttige dingen die ik had kunnen doen

Voor mij houdt het in dat het oké is om af en toe een off-day te hebben.
Je bent geen superheld die altijd maar sterk hoeft te zijn voor zichzelf en de mensen om zich heen.

Dit is best moeilijk vind ik zelf, maar je moet af en toe doorhebben dat je niet in je eentje de hele wereld hoeft te dragen.

dat je meer aan jezelf denkt en je bewuster word van de acties die je doet.
dat is het bij mij tenminste.

Voor mij is lief voor jezelf zijn iets doen waar je blij van wordt. bij mij is dat bijvoorbeeld oude foto’s of brieven terugkijken. Maar ook juist goed voor jezelf zorgen als in de zin van eten en bewegen. Goed kijken wat jij op een moment nodig hebt en daaraan proberen te voldoen.

Ik zie het een beetje als ‘dingen doen die JIJ graag doet met schijt aan anderen’
En daarbij voldoende rust, dus niet dagelijks aan school etc.

Ik las laatst een quote dat het erom gaat dat je jezelf elke dag verwend. Dus de ene dag ga je lekker uitslapen, de andere dag gun je jezelf die reep chocola.
Maar ik vind het altijd maar een vage term.