licht seksistische vrienden van vriend?

Hoi,
Ik vraag me af wat jullie vinden van deze situatie… Ik heb een goede relatie met mijn vriend, we zijn al jaren samen en wonen ook samen. Helemaal prima. Gisteren was een collega van hem jarig, en ik ging mee naar een bar om het te vieren (ik kende de jarige een beetje van gezicht maar niet echt goed, het was ook geen mega uitgebreid verjaardagsfeest maar meer gewoon gezellig en kleinschalig). Er waren voor de rest allemaal andere jongens (mannen? haha) van hun kantoor. Ik voelde me daardoor, of door het feit dat ik ze niet goed kende, totaal niet buitengesloten of iets dergelijks, ik was gewoon betrokken bij gesprekken enzovoort.

Waar ik me echter wel erg aan stoorde was dat er en passant veel negatieve opmerkingen over vrouwen gemaakt werden. Denk aan: stereotypes dat vrouwen zeikerds zijn, te veel roddelen, irritant veel praten, vergelijkingen met dieren, minder goed zijn in wetenschap, enz. Ik identificeer best sterk als feminist dus ik kon dat voor mijn gevoel niet laten gaan, en liet op dat soort momenten weten dat ik dit stomme uitspraken vond. Ik probeerde het wel een beetje leuk te houden hoor, het was after all een verjaardag en ik zat niet met een opgeheven vingertje, maar kom OP ik ga daar niet stilletjes zitten en meelachen over domme beledigende stereotypes over mijn eigen geslacht. Daar kwamen dus wat interessante discussies uit voort (op vriendschappelijke toon gevoerd).

Wat me nu eigenlijk een beetje dwars zit is dat mijn vriend er de hele avond niks over zei. Als ik een op een met hem over dit soort dingen praat is hij het met me eens, maar hij heeft zich gisteravond dus nergens voor uitgesproken en observeerde gewoon hoe de discussie ging. Nu hoeft hij me echt niet te redden ofzo, maar aangeven wat zijn mening is is toch niet te veel gevraagd? Ik vraag me af of als ik er niet bij ben, en seksistische opmerkingen worden gemaakt, hij er dan ook gewoon in mee gaat of stil is? Het zit me gewoon niet zo lekker.

UGH. Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Wat vinden jullie?

Ik zou me er niet te druk om maken als ik jouw was. Mannen zijn nou eenmaal zo dat ze vrouwen neer moeten halen en vinden dat ze beter zijn. Lang niet alle mannen natuurlijk, maar een grote meerderheid wel. Ik zou er niet meer te veel over nadenken en het gewoon laten gaan

Als je je er druk om maakt of hij met ze meedoet als jij er niet bij bent, zou ik dat gewoon vragen. Ik zou gewoon vragen hoe hij erover denkt.

Ik kan me ook voorstellen dat hij misschien geen zin had in een discussie en merkte dat jij je prima redde en zich daarom wat afzijdig hield.
Zou ik namelijk zelf wel kunnen hebben bij sommige discussies, al heb ik er wel een mening over, heb niet altijd de behoefte die te uiten.

‘Mannen zijn nou eenmaal zo dat ze vrouwen neer moeten halen en vinden dat ze beter zijn’

Eh

Nee.

En dat een grote meerderheid zo is wil niet zeggen dat het oke is en dat je het maar moet laten gaan als je vriend zo is.

Het zou andersom toch ook niet normaal zijn wtf

En anders kan je er nog even over praten met je vriend.

Hahaha wtf :’) Haar vriend zegt er toch niks over dus waarschijnlijk is het helemaal niet zijn mening? Waarschijnlijk hield hij zich, zoals hierboven al gezegt word, terzijde omdat het haar goed zelf af ging

Denk dat het ook een combi van factoren kan zijn. Ik vind het eigenlijk meer dan logisch dat hij zich afzijdig houdt als het jou goed af gaat. Omdat wanneer hij jou opeens overal gelijk in geeft in een grote groep met mannen, daar sowieso ook weer flauw over gedaan wordt (onder de plak zitten etc.).
Daarnaast kan het inderdaad ook best zijn, dat hij mannen onder elkaar soms gewoon mee doet met flauwe opmerkingen. Of hij het dan wel of niet meent, soms is het wel makkelijk met de situatie mee te gaan ipv overal tegen in te gaan haha. Mannen onder elkaar functioneert ook anders dan een gemixte groep volgens mij, dat is al eerder een beetje stoere praat.

Als ik het vergelijk; ik praat ook wel eens over jongens met vriendinnen dat ze niks kunnen, lomp zijn etc, maar in de praktijk valt dat allemaal wel reuze mee, soort van dramatiseren. Zou me er niet zo druk om maken, als hij thuis tegen je zegt dat hij het met je eens is, zal dat ongetwijfeld zo zijn.

Ik vind dat dus echt gewoon laf. Als ik jou was zou ik wel vragen waarom hij jou of vrouwen in het algemeen niet verdedigde. Wat maakt het uit dat de discussie je prima af ging, als iemand een seksistische opmerking maakt zeg je daar toch wat van ongeacht je geslacht? Tbh ik zou best wel pissed zijn, maar dat ben ik

Ik wilde een heel verhaal gaan typen, maar ik ben het hier eigenlijk helemaal mee eens.

Dus je vriend moest maar voor je opkomen? Dan val je juist in het plaatje van het stereotype vrouw die niet voor zichzelf op kan komen en d’r vriend haar maar moet komen redden.

Waarschijnlijk wilde hij de lieve vrede bewaren, deels omdat jij jezelf toch prima redden kan. Zoek er nou maar niet teveel achter, op z’n hoogst kun je nog eens vragen wat hij er zelf over denkt.

Carousel, ik zei er juist bij: “hij hoeft me niet te komen redden”. Ik kwam prima voor mezelf op, het gaat me er niet om dat hij me moet verdedigen. Ik voelde meer iets van wat Glitterbug zei; het gaat om zijn (non)reactie op generaliseringen over vrouwen in het algemeen. Ik vond het gek dat hij bij uitspraken als “vrouwen zijn slangen” en “vrouwen zeiken continu” niet de neiging had om te zeggen nou, dit is onzin. Ik vind het in dezelfde categorie vallen als wanneer mensen iets zeggen als “buitenlanders zijn lui / dom”, als ik zo iets dergelijks hoor zeg ik daar wat van ongeacht het gezelschap, ongeacht of iemand anders daar al tegenin gaat. Vooroordelen zijn schadelijk dus vind dat belangrijk.

Anyway, ik heb het nog even met hem besproken en gevraagd waarom hij zich totaal afzijdig hield. Hij zei dat hij niet zo van de politieke groepsdiscussies is en inderdaad (zoals veel van jullie inderdaad al zeiden) dat hij vond dat ik mijn punt prima overbracht. Ik ben inmiddels gerustgesteld dat zijn opvattingen gewoon zijn wat ik dacht, maar ik maakte wel duidelijk dat ik het op dat moment gek vond dat hij mee leek te gaan in ideeën waar hij het eigenlijk niet mee eens is.

Thanks voor de reacties (:

Maar ja als iemand niets zegt betekent niet dat hij het er mee eens is, met wat die mannen zeggen. Ik snap wel dat hij dat niet tegen zijn vrienden zegt.

Nou ja ik eigenlijk niet, maar goed, dat zal wel door mijn andere instelling komen, ik hou wel van een stevige discussie en hij is nogal conflictvermijdend. Daarnaast vind ik eigenlijk dat je bij je vrienden voor je mening uit moet kunnen komen.

Zulke uitspraken zijn de basis van seksisme en de nummer een argument van mannen om vrouwen de meest verschrikkelijke dingen aan te doen (van vernederende uitspraken tot verkrachtingen).

‘Mannen zijn nou eenmaal zo’. Nee. Je geslacht geeft je geen extra mensenrechten of verschillende norman en waarden, oftewel: je geslacht geeft je geen recht om mensenrechten van anderen te schenden en je niet te houden aan de normen en waarden.

Terug naar TS:

Ik vind dat jij in ieder geval goed gehandeld hebt. Je vriend had inderdaad iets kunnen zeggen. Natuurlijk snap ik dat het niet gewenst is dat er een hevige discussie ontstaat, maar je mening geven over zulke belangrijke zaken gaat naar mijn mening voor. Seksisme, racisme, enzovoort bepalen toch echt de persoonlijkheid van mensen. Het zijn niet dingen die je zomaar kunt negeren. Het betekent niet dat je je vriendin meteen aan de kant schuift. Nee, je heeft je mening. Als je vrienden je daardoor anders gaan behandelen, weet je al genoeg over wat voor ‘vrienden’ zij waren.

Eens met elk woord dat je hebt gezegd en vooral het dikgedrukte.

Hij had misschien gewoon alle vertrouwen in je dat je jezelf goed zou verdedigen, als die anderen erover zouden gaan dan was hij sowieso wel ertussen gesprongen. Maak je er niet te druk over :slightly_smiling_face: