Hoi,
Ik vraag me af wat jullie vinden van deze situatie… Ik heb een goede relatie met mijn vriend, we zijn al jaren samen en wonen ook samen. Helemaal prima. Gisteren was een collega van hem jarig, en ik ging mee naar een bar om het te vieren (ik kende de jarige een beetje van gezicht maar niet echt goed, het was ook geen mega uitgebreid verjaardagsfeest maar meer gewoon gezellig en kleinschalig). Er waren voor de rest allemaal andere jongens (mannen? haha) van hun kantoor. Ik voelde me daardoor, of door het feit dat ik ze niet goed kende, totaal niet buitengesloten of iets dergelijks, ik was gewoon betrokken bij gesprekken enzovoort.
Waar ik me echter wel erg aan stoorde was dat er en passant veel negatieve opmerkingen over vrouwen gemaakt werden. Denk aan: stereotypes dat vrouwen zeikerds zijn, te veel roddelen, irritant veel praten, vergelijkingen met dieren, minder goed zijn in wetenschap, enz. Ik identificeer best sterk als feminist dus ik kon dat voor mijn gevoel niet laten gaan, en liet op dat soort momenten weten dat ik dit stomme uitspraken vond. Ik probeerde het wel een beetje leuk te houden hoor, het was after all een verjaardag en ik zat niet met een opgeheven vingertje, maar kom OP ik ga daar niet stilletjes zitten en meelachen over domme beledigende stereotypes over mijn eigen geslacht. Daar kwamen dus wat interessante discussies uit voort (op vriendschappelijke toon gevoerd).
Wat me nu eigenlijk een beetje dwars zit is dat mijn vriend er de hele avond niks over zei. Als ik een op een met hem over dit soort dingen praat is hij het met me eens, maar hij heeft zich gisteravond dus nergens voor uitgesproken en observeerde gewoon hoe de discussie ging. Nu hoeft hij me echt niet te redden ofzo, maar aangeven wat zijn mening is is toch niet te veel gevraagd? Ik vraag me af of als ik er niet bij ben, en seksistische opmerkingen worden gemaakt, hij er dan ook gewoon in mee gaat of stil is? Het zit me gewoon niet zo lekker.
UGH. Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Wat vinden jullie?