Lichen sclerosus

Hi allemaal :slightly_smiling_face:

Ik vroeg me af of hier meiden zijn met lichen sclerosus of lichen planus. Ik ben vier jaar behandeld voor candidainfecties, maar de behandelingen sloegen niet aan. Nu ben ik doorgestuurd naar het ziekenhuis en vermoeden ze LS. Over 1,5 week moet ik terugkomen en nemen ze een biopsie. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Wat is LS
Lichen Sclerosus is de benaming voor een (zeldzame) huidaandoening waarbij de huid dunner (atrophicus) of dikker (sclerosus), wit (lichen) en glanzend wordt. Het komt het meest voor aan de vulva. Bij vrouwen manifesteert LS zich in de meeste gevallen in de huid van de vulva (dit is het externe gedeelte van het vrouwelijke geslachtsdeel; de vagina is het gedeelte dat van binnen zit). LS kan zich ook uitbreiden naar of beginnen in de anusstreek. Ook de toegang naar de vagina en de opening van de anus kunnen vernauwen. Door het verdikken en vernauwen van de toegang naar de vagina, kunnen er naast vernauwing van de vagina-ingang ook problemen ontstaan met het plassen, omdat de urethra overdekt raakt met samengegroeide huid. Verdere informatie is te vinden op http://www.lichensclerosus.nl/informatie.html. LET OP, wanneer je googled op LS zul je vagina’s tegenkomen

uppp

Up (:

upje voor jou meis. ik kan mij voorstellen dat je graag ervaringen van anderen leest!

Nee. Beschouw dit maar als een up!

Dankjewel voor je berichtje aan het eind! :bowing_man: Zit naast mn vader op de bank haha.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik hou dit topic even in de gaten.

Thanks gurllsss :slightly_smiling_face:

Hehe, houden zo :")

Wat naar voor je :c Ik heb een paar x last gehad van lichen striatus, een op psoriasis lijkende uitslag op armen en benen. Weet niet of het veel overeenkomt oid, maar bij mij ging het na een 9-tal maanden wel steeds weg.

Ugh dat klinkt ook niet fijn, maar wel fijn dat het nu weg is :slightly_smiling_face:

Maar volgens mij komt het niet erg overeen. Van lichen sclerosus weten ze niet of het een immuunziekte of huidziekte is. Er is niks aan te doen en het gaat niet over, meestal wordt het alleen maar erger. Soms snijden ze stukken huid weg, maar het zal dan weer terugkomen. Maar misschien dat het toch opeens weggaat, ik hoop het :")

Wel dat hebben ze dan toch al gemeen, mijn dokters konden me ook niet vertellen wat het was of wat ze er aan konden doen :’)
Ik hoop het ook voor jou!