Levensbeschouwelijke betekenis achter 'de speeltuin'

Hoi,
Ik moet voor levensbeschouwing een liedje kiezen met een levensbeschouwelijke achtergrond. Nu lijkt met dat er in het liedje van Marco Borsato - De speeltuin wel een betekenis zit:
[i]Door kapotgeschoten straten
zonder vader, zonder land
loop je hulpeloos verlaten
aan je moeders warme hand
Als een schaap tussen de wolven
de bestemming onbekend
en niemand ziet hoe klein je bent
niemand ziet hoe klein je bent

Morgen zal er vrede zijn
zal de zon je strelen
zal de wereld weer een speeltuin zijn
en kun je rustig spelen

Na de winter komt de lente
wordt de grijze lucht weer blauw
maar al ben je uit de oorlog
gaat de oorlog ooit uit jou?

Mooie ogen zijn vergiftigd
zijn aan het geweld gewend
en niemand ziet hoe klein je bent
niemand ziet hoe klein je bent[/i]

Maar ik kan hem dus zelf niet vinden! Het is de bedoeling dat je specifieke zinnen laat zien, en laat weten wat de betekenis hiervan is.
Kan iemand mij helpen?
Alvast dankje!

Prachtig liedje maar ik ben heel erg slecht in zulke dingen dus kan je niet helpen, up dan maar

Een topic is genoeg, zal de andere even verwijderen;)

Dit liedje is inderdaad erg mooi, het gaat over kindsoldaten… De tekst vind ik heel erg letterlijk (en daarom mooi)… Maar voor jou opdracht misschien moeilijk…

wat je misschien wel kan doen is: Hallelujah van Leonard Cohen…

In de eerste twee coupletten wordt letterlijk verwezen naar Koning David en zijn relatie met Batseba. Het eerste couplet verwijst naar zijn muzikaliteit, die in 1 Samuel 16:14-23 terug te vinden is. Hierin staat dat David gevraagd werd om voor Saul op zijn lier te spelen om kwade geesten bij hem te verjagen. Tevens worden aan David de meeste psalmen toegeschreven. In het tweede couplet wordt in de zin You saw her bathing on the roof verwezen naar David die Batseba vanaf het dak van zijn paleis zag baden. Hij werd overrompeld door haar schoonheid en ging met haar naar bed, ondanks dat zij met een ander getrouwd was (2 Samuel 11:2-5). De zinsnede and she cut your hair uit hetzelfde couplet lijkt echter te slaan op het verhaal van Simson en Delila. Zij liet Simsons haar afknippen, om hem zo machteloos te maken tegen de Filistijnen. Delila was omgekocht door de Filistijnen om achter het geheim van de buitengewone kracht van Simson te komen. Die kracht zat in zijn hoofdhaar. Dat was nog nooit geschoren, omdat hij aan God gewijd was.

daar is best wat over te vinden zoals je ziet haha!

@Maaihoofd sorry, m’n macbook plaatst topics altijd meerdere keren? :wink:
@Yellow3, dankjewel voor je moeite! maar het moet een liedje zijn waarmee je zelf ook iets hebt, en ik heb met het liedje van marco borsato wel iets, alleen moet ik de betekenis daarachter nog zien te vinden…

Ik snap de opdracht niet echt, wat houdt levensbeschouwing in?

oke oke nevermind! Maar dit nummer gaat iig over kindsoldaten en als je dan de tekst leest lijkt elke zin me wel duidelijk… en dat is geen levensbeschouwelijke achtergrond…

misschien anders Laat het Los van Marco Borsato… Die heeft absoluut een levenbeschouwelijke achtergrond!!

Of ‘Wat zou je doen?’ van Marco Borsato ft. Ali B

Ah, thanks voor de tips!
@Yelllow, iemand anders heeft jammer genoeg dat liedje van marco borsato al gekozen :frowning_face:
Ik moet er nu alleen nog even achterkomen waarom guus meeuwen het liedje armen open schreef… die heb ik nu gekozen want daar zit opzich ook wel een betekenis achter.