Leven na de dood.

Ik kwam net een verhaal tegen op facebook, en dit maakt je wel aan het denken vind ik.
Zelf geloof ik wel dat er meer is na de dood, want ik kan me echt niet voorstellen dat alles ineens zwart word en gewoon niks meer kan etc.
Zo heb ik al van 3 mensen gehoord dat hun ook een ‘bijna dood ervaring’ hebben meegemaakt.

Voor mensen die geintresseert zijn dit is het stukje :

Hoe denken jullie hier over?

Nee, ik geloof niet in leven na de dood, en was er hier al niet een topic over? :slightly_smiling_face:

Over de BDE heb ik trouwens een tijdje ook best veel over opgezocht, veel mensen worden na zo’n ervaring dan ook gelovig, omdat ze waarschijnlijk het licht of God zien. Maar ik vind dat niet echt bewijs (meer) en volgens mij is het een soort van reactie van/op je hersenen.

Toch raar… en ik geloof er opzich wel in, want mijn schoonzus heeft toen iets met haar hersens gehad weet niet precies wat het was… Maar die heeft toen ook een bijna dood ervaring meegemaakt, ondertussen haar hersens toen niet meer functioneerde om het zo maar te zeggen.

Ja klopt, dat had ik ook gelezen (niet over jouw zus, over de BDE)!

Al weet ik niet of je dan ook letterlijk dood bent voor een paar minuten of uren, want als je letterlijk dood bent, betekent het dat je hersens niet meer functioneren en dan kan je toch niks “dromen”, om het even zo te verwoorden? Want hoe kan je dromen, of in ieder geval, zo’n ervaring meemaken, als je hersens niet meer functioneren?

Ik vind de BDE daarom ook niet echt 100% bewijs, maar leven na de dood kan ook nooit 100% worden bewezen.

Edit: ik heb die site even bekeken, dat was één van de sites die ik toen had gevonden dus! Lijkt me wel mooi (maar ook eng) tbh, ik moet toegeven dat ik wel weer zou geloven na zo’n ervaring, denk ik. Maar het is gewoon echt een raar (ik kan het juiste woord even niet vinden) idee dat de meeste mensen het licht/God zien, en dat God tegen je praat en dat je door een tunnel gaat. En dat je mag kiezen of je terug wilt of niet…

Ik heb toen ook deze verhalen gelezen, heel mooi en interessant om te lezen!

www.bijnadoodervaring.nl/bde-verhaal-3/

Maar ik betwijfel het echt heel erg, ik denk toch dat het iets met je hersenen te maken heeft (al functioneren ze dan niet tot nauwelijks).

Dit klinkt misschien heel dom, maar als je de kop van een kip erafhakt, kan hij ook nog een paar minuten lopen, terwijl hij wel echt dood is. Dit zijn dan zenuwen die nog samentrekken.
Misschien werkt het zo ook wel bij de hersenen? Idk haha.

Ik heb geen idee wat ik van een bijna dood ervaring/leven na de dood moet vinden, dat moet je echt zelf meemaken om daar een goede mening over te hebben denk ik.
En tja de meeste mensen kunnen ons dat helaas niet vertellen, dus het blijft een mysterie.

Toch geloof ik wel in de hemel, maar ik heb er geen problemen mee als iemand daar niet in gelooft. We zien het vanzelf wel als we dood gaan.

Serieus haha?

Alleen vind ik lopen omdat je zenuwen nog samen trekken, wel heel iets anders dan over God of het licht dromen en mogen kiezen of je terug wilt of niet… Hm, ik weet nog steeds inderdaad niet wat ik van de BDE moet vinden, het is gewoon zo apart in mijn ogen, maar dat betekent natuurlijk niet dat het onmogelijk is.

De ‘hemel’ geloof ik dan weer niet zo in.
Maar het hier op aarde blijven wel.

Er zijn zoveel dingen die wel verklaren dat er meer is na de dood… Maar ik denk dat iedereen hier zo zijn eigen dingen in heeft.
Zo heb ik een jongen leren kennen op vakantie vorig jaar die was heel erg gelovig. Hij geloofde niet in geesten etc, hij zei weer dat het de duivel was die dat allemaal deed. Wat voor mij dus weer te ver ging haha.

Maar geloof je wel in God?

Ik denk dat als er een leven na de dood bestaat, er gewoon een God MOET zijn, anders kan dat natuurlijk niet (en dit zeg ik dan als een atheïst). Ik bedoel, je leeft hier door de natuur (denk aan bomen, zuurstof, etc.). Na de dood heb je die dingen niet en kan je niet zomaar leven na de dood, dan moet er wel iets zijn die daar macht voor heeft, ofzo.

Vind het wel een mooie gedachte ergens, maar ergens lijkt voor altijd leven me ook niet leuk.

ik geloof ook niet in een god nee, best apart ja haha.
Ik geloof alleen in ‘geesten’ en het verder leven op aarde als een ziel niet als een engeltje ofzo.

Gelovigen geloven (als het goed is) ook niet dat je een engel bent na de dood, maar een geest inderdaad.

Maar toch, ik vind het eerlijk gezegd raar als je kan leven na de dood zonder een God, dat kán in mijn ogen gewoon niet dan.

Waarom zou dat niet kunnen? Het is ook nooit bewezen dat er een god bestaat, en ik geloof er zelf gewoon echt niet in… Want als die bestond waren er een boel dingen wel anders denk ik.
Ik geloof ook in het wij stammen af van de aap verhaal etc, daarom geloof ik er niet in denk ik.

Je begrijpt me verkeerd, ik geloof ook niet in God, leven na de dood of whatever.

Maar ik vind het wel onmogelijk dat er een leven na de dood is zonder een God. Of God bestaat en er is een leven na de dood, of God bestaat niet en er is geen leven na de dood, twee dingen. En persoonlijk “geloof” ik in die tweede, dus ik geloof niet in een God of leven na de dood, maar ik bedoel áls er een leven na de dood was.

Maar na een BDE leef je weer, dus je bent nog niet echt dood geweest.

We zien het in ieder geval wel als we dood gaan.

Nouja je bent lichamelijk gezien dus wel een aantal minuten o.i.d. ‘‘dood’’ geweest, immers als je hart stil staat krijgt de rest van je lichaam geen zuurstof meer en ben je dus eigenlijk dood.

Maar als het echt (deels) bewezen was, zou iedereen er toch in geloven?

Nee, ik geloof nog steeds niet in leven na de dood. Letterlijk leven na de dood vind ik anders dan zo’n ervaring.

Er zijn ook nog steeds mensen die niet geloven dat de WOII is geweest, dus dat zegt eigenlijk helemaal niets.

Wie dan? Behalve baby’s, etc, zij zijn een uitzondering.

En dat is tenminste 100% bewezen, leven na de dood niet.

ik geloof in leven na de dood.
wat ik denk is dat als we dood gaan dat je hier alleen je lichaam achterlaat en je ziel ergens anders heen gaat en daar weer gaat ‘‘leven’’
maar ik geloof weer niet in god dusja

Precies dit.