Leuke Young adult boeken ? :)

Heejj, ik vind young adult boeken erg leuk:)
weet iemand nog een paar aanraders ?

Hou je van Fantasy?:slightly_smiling_face: dan kun je hier eens kijken:
http://forum.girlscene.nl/forum/media-film-muziek/het-fantasy-boeken-en-films-topic.-234033.0.html

bij bol.com kun je ook veel young adult boeken vinden!

In het fantasy topic staan een hoop distopian YA, dus als je dat leuk vindt zeker daar even kijken. Boeken van John Green, The Perks of Being A Wallflower, Matched, Divergent, City of Bones, The Hunger Games, Gone, Beautiful Creatures, Delirium, The Maze Runner en (beetje gedateerd, maar wel één van mijn favoriete boeken) Adrian Mole?

Ik weet dat er veel mensen Gone een goed boek vonden (ik persoonlijk niet).
En zoals hierboven gezegd, John Green. Ik heb ‘Paper Towns’ en ‘Een weeffout in onze sterren’ (The Fault in Our Stars) gelezen van hem en ik vond ze geweldig.

Gone is wel redelijk vind ik maar ik weet inderdaad dat er veel mensen heel erg fan van zijn. Er zijn nog wel meer boeken uit dat rijtje die ik niet zo leuk vind, maar de meeste YA-liefhebbers wel. Looking For Alaska van John Green is ook geweldig (hint hint die moet je ook lezen Hopeful)!

Idd de Gone novel
The Chemical Garden trilogy
Divergent, Insurgent
Twilight
Harry Potter

Ja die wil ik ook heel graag lezen maar hij is altijd uitgeleend in de bibliotheek. Misschien moet ik hem eens reserveren…

Ja, dit haha. Vooral John Green vind ik goed qua YA

Absolute afraders:
De Chemical Garden trilogie (gadverdamme, goedpraten van verkrachting, én een ontzettend onuitgewerkte wereld die helemaal nergens op slaat) en Matched/Crossed/Reached, die sloegen echt helemaal nergens op met een flutverhaaltje.

Daughter of Smoke and Bone door Laini Taylor is heel erg mooi (een verhaal over de oorlog tussen engelen en demonen en een meisje die daar middenin valt).
The Forest of Hands and Teeth door Carrie Ryan is ook super (post-apocalyptische zombie boeken, heel dromerig en sprookjesachtig geschreven, maar ook heel creepy en tragisch).
Ben zelf van van de Demon’s Lexicon trilogie van Sarah Rees Brennan (twee broers die op magiërs jagen). Zij heeft nu ook een nieuwe serie uit: de Lynburn Legacy trilogie, waarvan tot nu toe alleen het eerste boek, Unspoken, uit is.
Cinder door Marissa Meyer is erg leuk, een sci fi hervertelling van Assepoester die zich afspeelt in Bejing in de toekomst.
Feed door MT Anderson vond ik HEEL erg ‘thought-provoking’. Heel filosofisch en heel naar, maar zet je wel aan het denken.

Ik vind het jammer dat er tegenwoordig zoveel van die fantasy boeken zijn. Het lijkt wel of het of fantasy, of van die zwijmelachtige checklits zijn.

vrees me - Tahereh Mafi
Nachtbeeld - Michelle Jaffe
Die boeken vond ik erg leuk :slightly_smiling_face:

Op Goodreads.com staat een top honderd van Young Adult boeken geloof ik, daar kijk ik altijd!

Vond matched en crossed juist mooie boeken. Houd doorgaans niet zo van dat soort verhalen, maar wat ik me herinner waren ze fijn geschreven.

Vrees me - Tafereh mafi OMG I love that book!

Stad van beenderen - Cassandra Clare

Samenzwering - Kelly Armstrong Ik vind haar een geweldige schrijfster, want ze heeft altijd van die waanzinnige verhaallijnen

Allerzielen - Deborah Harkness

Wat te doen met 8 miljoen

Starters

Fallen

Between : Over de doden niets dan goeds, toch?

Mag het een maatje meer? Zo grappig

De plek van de verloren dingen - Cecilia Ahern

Deze blogger doet een HELE goede chapter-by-chapter review van alles wat me dwarszit aan die boeken.

"So there’s this definite pattern of stories where for some reason it’s really important to the author that the rapists somehow be good and excused, but also important that the actual components of what’s going on is rape and abuse.

And there seems to be something similar going on here, scaled down to avoid any of that terrible crassness she’s so afraid of. The author does not do anything to actually mitigate the fact he’s fucking a thirteen year old, she just says it’s okay because reasons. And of course he’s still locking them up and keeping them as prisoners and refusing to allow them any sort of autonomy, but it’s okay because at least he didn’t know they were kidnapped in the first place. If they volunteered, obviously it’d be fine to do this to them."

Linden is een verkrachter, maar tegelijkertijd moeten we het zielig voor hem vinden dat hij daar als rijke jongen alleen in een huis zit, boe hoe. En Linden wordt naar voren geschoven als een mogelijke romantische kandidaat voor Rhine (die in de boeken meerdere keren bedreigd wordt met verkrachting, maar ‘puur’ gehouden wordt omdat ze zgn zo goed van hart is, in tegenstelling tot al die andere sletten in het boek die het verdienen (<= dat is de toon van de boeken, niet mijn mening, als dat niet duidelijk was :’) ) terwijl hij een 13-jarige bezwangert.
__

Ook nog een hele leuke is de White Cat trilogie van Holly Black! (White Cat, Red Glove, Black Heart)
Een trilogie waar magie bestaat maar illegaal is, en door misdaadfamilies gebruikt wordt om macht te verkrijgen en een crimineel rijk te runnen. Erg leuk.

Oh en Artemis Fowl!

Jaaaaaa! <3

Vond wel dat de laatste paar boeken qua kwaliteit en entertainment scherp omlaag gingen, maar de eerste drie zijn echt een paar van de beste YA boeken die ik gelezen heb :slightly_smiling_face:

Ja, klopt. Die laatste drie/vier boeken zijn er een beetje achteraan geplakt, echt zonde

En hoe hij het karakter van Opal toetakelde… ze was ZO’N interessante villain in het tweede boek, en daarna was ze best wel boring en sloeg haar karakter eigenlijk nergens meer op :’)

Maar ach!

Het is maar wat je fantasy noemt. Ik zie Divergent, City of Bones, The Hunger Games, Gone etc. niet als fantasy, ik denk dan eerder aan LOTR, Eragon, Game of Thrones etc.

Maar ik ben het met je eens, ik heb onderhand wel genoeg van dat soort boeken. Het is vrijwel allemaal hetzelfde.

Zelf vind ik Matched, Fallen en Divergent niet leuk. Matched en Divengent hebben beiden een slap verhaal, het bekende concept van distopian YA, slecht uitgewerkte wereld (vooral Divergent) en ik irriteerde me nogal aan bepaalde karakters. Fallen was langzaam (en ik vond het verhaal saai, maar dat is nogal een mening). Desondanks worden deze boeken erg geliefd bij sommigen.