Leuk of verstandige studiekeuze?

Wat staat bij jullie voorop: Dat je de studie leuk vind, of wil je er zeker van zijn dat je later een goede baan krijgt? (kun je natuurlijk nooit zeker van zijn maar de kans op…)

Ik twijfel namelijk heel erg over wat ik wil. Het liefst wil ik de creatieve kant op, maar ik ben bang dat de kansen op een baan daar erg beperkt zijn. Sectoren zoals zorg/economie etc. lijkt me dat er meer werk te vinden is, maar dan zou ik een studie volgen die ik eigenlijk helemaal niet leuk vind…

Dat ik het leuk vind, maar als er echt geen baan bij is, dan doe ik het niet.

leuk is natuurlijk het belangrijkste, je moet de studie tenslotte afmaken, en je moet het beroep een groot deel van je leven doen.

Ik zou ook heel graag naar het conservatorium zijn gegaan met mijn trompet, maar ik heb toch de keuze gemaakt voor een ‘normale’ opeleiding, gewoon omdat daar ook meer mee te verdienen valt. Trompet blijft mijn passie.

Het moet me sowieso interesseren, als er geen werk is, dan denk ik er toch nog liever een paar keer overna xd

Ik heb echt preciés hetzelfde, ik zit nu op 4VWO, maar heb geen idee wat ik eigenlijk wil. Ik ben eigenlijk heel creatief en wil zelf dingen ondernemen, maar ben bang dat er geen kans voor mij is ofzo…

http://bit.ly/IgeFwj

probeer dat eens…

Ik ga voor leuk.
Met de opleiding die ik nu doe heb ik niet heel veel kans op een baan en zeker geen goedbetaalde.

Maar helaas ben ik erachter gekomen dat ik het toch niet leuk vind :’)

Middenweg.

Mijn ouders hebben zoiets van: Het is het belangrijkst dat je het leuk vindt, de rest maakt niet uit, je moet doen wat je leuk vindt!

Maar ik vind het belangrijk om een goede baan te hebben, en hoe leuk iets kunsterigs me ook lijkt, ik denk dat ik toch iets anders ga doen, wat ik óók heel leuk vind. Ik zou denk ik, als dat creatieve het ENIGE is wat me leuk lijkt alsnog dat wel doen. Maargoed, als je zeker weet dat je later geen baan vindt baal je ook wel denk ik.

Idd

Als je een opleiding/baan niet leuk vind, is het ook heel erg moeilijk om het vol te houden.

Net alsof er zoveel werk in de economische branche is :’) Je moet het wel leuk vinden, maar er moet wel werk in te vinden zijn. Bij mij in de klas wil echt iedereen in de management, volgens mij heb je daar helemaal niet zo veel mensen voor nodig haha :’)

Ja nou ja ik noemde maar even wat, ik weet ook niet al die sectoren en waar veel werk in de vinden is

Je kunt denk ik het beste een opleiding kiezen die je leuk vindt. Je moet het tenslotte wel een jaar of 40/50 gaan doen!
Natuurlijk is het handig als er werk in is, maar als je een beroep kiest waar je helemaal niets aan vindt, zal je opleiding ook niet leuk zijn en dan heb je later ook geen baan.

Bovendien; de baankans is nu heel slecht, maar misschien is het over 4/5/6 jaar wel heel anders… Bij mijn opleiding is de baankans op het moment ook heel klein, maar als ik afstudeer kan dat wel heel anders zijn. En ik doe nu iets waar mijn hart ligt, dat is toch veel belangrijker dan later een extreem goede baan hebben? :slightly_smiling_face:

Als je moet kiezen tussen leuke baan + iets minder loon en of veel loon + doodongelukkig dan wist ik het wel! :wink:

hahah hoe maak je zo’n link?

ot: Ik zou voor wat leuk vind kiezen! (tenzij het echt echt echt onmogelijk is om er een baan in te vinden)

http://lmgtfy.com/ ;]!

Je moet een studie volgen waarin je jezelf gelukkig maakt. Waarin je jezelf kan ontplooien in wie je bent. Er zijn ook mensen nodig op creatief vlak dus je kan best eens bekijken welke beroepen je daarin hebt en zeggen van kijk dat lijkt me wel leuk. Als je echt geen enkel leuk beroep op creatief vlak vindt daarna, kan je best een andere richting uitgaan. Maar onthou dat je je ook tijdens je opleiding goed moet voelen

Je moet doen waar jij je het prettigstbij voelt. Dus wat je heel je leven wilt doen

je moet het leuk vinden, dat is het belangrijkste. als je ook een baan wilt, kies dan geen studie waar 90% na zijn diploma minstens drie jaar nodig heeft om een baan te vinden.

Ik kies voor leuk! Het is voor mij belangrijk dat ik iets studeer dat ik echt graag wil leren. Ik ken zo veel mensen die iets gaan studeren waar ze eigenlijk geen bal aan vinden maar waar wel ‘veel geld mee te verdienen valt’… Dan is de kans zo groot dat je stopt!

ik heb een studie gedaan, diploma gehaald, en ik heb nu werk op invalsbasis.

daarom ga ik volgende maand terug naar school om met een opleiding in de verzorging te beginnen. puur omdat daar wel werk in is, ik woon opmezelf en zal toch echt moeten kunnen rondkomen. en ik kan niet gaan zitten wachten tot er ergens uren vrij zijn. als je voorlopig thuis woont is het natuurlijk niet zo erg…