Leugentje om bestwil?

Ik zit met een probleem, nja meer wil ik mijn verhaal kwijt.
Ik werk in een verzorgingstehuis voor mensen met dementie, er liggen nu 2 mensen terminaal en ze hebben me gevraagd of ik vanavond kan werken omdat het erg hectisch is.
Mijn 2 beste vriendinnen hadden een cocktail avondje gepland, ze zouden me nooit vergeven als ik mn werk boven hun zou verkiezen. Ik vind persoonlijk dat omdat ik die patiënten die in het tehuis op sterven liggen zeer goed ken dat ik heen moet gaan, en mijn gevoel zegt ook dat heen moet gaan.
Ik heb gezegd dat ik nog een dag stage moest inhalen en daardoor niet kon komen, ze begonnen vragen te stellen en nu zit ik in een web verstrikt van leugens om er maar voor te zorgen dat ze erin geloofden.

Ik voel me vreselijk schuldig en ben bang dat volgende week op school ook geen pleziertje zal zijn, ze zijn erg boos op me dat ik ze heb laten zitten.

Na m’n werk wil ik graag nog uit, om even alle stress te laten gaan. Maar dit durf ik ook niet aan ze te vertellen omdat ze zich dan helemaal zullen afvragen waarom ik daar wel tijd voor heb en niet voor hun.

Ik wil graag jullie mening horen, maakt niet uit hoe hard, ik weet zelf niet hoe ik erover moet denken… Ik lieg niet graag tegen mensen…

liefs,

Waarom vraag je niet of zij mee uit gaan dan?
Ik snap dat het lastig is voor je, maar zij vinden het ook lastig. Ik zou als ik jou was proberen uit te leggen en dan zou ik vragen of ze dan zin hebben om vanavond iets te gaan doen of alsnog die cocktailavond te doen, alleen iets later zodat je eerst kan werken.

Kan je niet als je klaar bent met werken nog naar die cocktailparty gaan?

thanks voor je advies maar ik ben pas om half 12 vrij. Ik neem aan dat ze beide te laat vinden omdat ze morgenvroeg moeten werken…
Het is al een halfjaar geleden gepland, dus ze nemen ook niet echt genoegen met een ander dagje…

mijn vader zou hierop zeggen:
je neemt aan, dus probeert het niet.
En eigenlijk vind ik dat nu ook… Je zegt wel dat je denkt dat ze dat vinden, maar wie weet vinden ze het wel leuk. En ze zullen het dan in ieder geval waarderen dat je het gevraagd hebt toch?

Ik vind jouw vriendinnen echt gek dat ze boos worden op jou, omdat jij je werk momenteel boven hen verkiest. Die mensen liggen op sterven, jouw vriendinnen kunnen (waarschijnlijk) nog wel vaker leuke avondjes houden.

Dus jouw vrienden vinden dat ze boven jouw werk staan? Bah! Wat egoistisch van ze. Het is juist toch logisch dat werk voor gaat? Dat zijn je inkomsten. Daar moet je van leven.

Niet echt handig dat je niet vanaf het begin eerlijk was geweest. Ze zullen vast snappen dat als jij echt nodig bent op je werk, je daar naar toe gaat.

Ik werk ook met mensen met dementie, en ik begrijp héél goed dat je er heen wou. Je bouwt een band met mensen op en je wil dan graag nog wat voor ze doen, bij ze zijn op hun laatste momenten.
Als jouw vriendinnen dat niet begrijpen vind ik het echt een stelletje domme koeien.

Jeetje, wat een vriendinnen zeg…
Ik snap niet dat ze vinden dat zij boven jou werk staan. En wat dan nog.
Urgh. Ik snap dat soort mensen echt niet hoor…
Sterkte met je werk. Ik hoop dat het allemaal wat meevalt voor zover dat kan :frowning_face:

Netalsof die vriendinnen geen gevoelens hebben. Die coctailparty staat al een half jaar gepland, ze hebben er naar uitgekeken en natuurlijk balen ze als je dat een dag van te voren gaat afzeggen!

Het is opzich prima dat je werk boven je vriendinnen kiest verder, persoonlijke keuze maar je had niet tegen je vriendinnen moeten liegen.

Hoewel je beter eerlijk had kunnen zijn, als het inderdaad al zolang geleden gepland was.

Ja had eigk eerlijk moeten zeggen dat er mensen op sterven liggen. Misschien is hey nog niet te laat. Zo begrijpen ze je iig

Ik merk vaker dat sommige vriendinnen denken dat zij boven werk staan. Ik weet niet, misschien zou ik nog bij een supermarkt zeggen van ‘ja je kunt toch ruilen?’ maar bij een verzorgingstehuis (waar ik zelf ook werk) en als mensen op sterven liggen, zou ik als ik die vriendinnen was gewoon begrip hebben.

Vraag of ze na het werk nog uit willen? Ook al willen ze niet, als je het stiekem doet en ze komen erachter zou dat nog vreemder zijn.

Ik vind dat je gewoon eerlijk moet zijn. Als je de situatie uitlegt zullen ze toch niet boos op je worden ofzo? Ik weet niet hoe het met stage zit, maar een stagedag inhalen zou toch op bijna elke dag kunnen? Dus als je dat hebt gezegd snap ik dat ze daar niet zo blij mee zijn nee. Ik zou als ik jou was gewoon eerlijk zeggen waarom je niet kan en dat je daarna wel graag mee uit wil.

Ik snap niet zo goed dat je de echte reden niet verteld hebt…2 stervende mensen zijn echt wel een goede reden. Bel hen en vraag of jullie nog iets kunnen plannen :slightly_smiling_face: