Letlandreis

Mijn school doet veel voor goede doelen. Ze gaan al 6 jaar achter elkaar met vrijwilligers uit de 3e klassen naar Letland om daar de mensen te helpen.
Ik zou heel graag mee willen voor de ervaring en natuurlijk om de mensen te helpen. Maar er zijn ook nadelen aan, ik kan niet echt beslissen of ik echt mee wil of niet.

Ten eerste gaan we met het vliegtuig en moet de ticket ook gewoon betaald worden. De school betaald dit voor een deel maar wij moeten ook nog geld uitgeven; 350,00. Nu vind ik dat wel een redelijk bedrag, maar dat wil niet zeggen dat het niet veel geld is. Voor de ervaring vind ik het het wel waard…

Ten 2de, de voorzieningen zijn er natuurlijk niet hetzelfde als in Nederland. Er is een kans dat je op een matras op de grond moet liggen. Maar het ergste vind ik dat je niet fatsoenlijk kan douchen of naar de wc kan gaan. Eigenlijk vind ik dat ik me niet moet aanstellen, maar ik voel me daar echt heel ongemakkelijk bij.

Ten 3de, de school heeft al aangegeven dat het geestelijk heel erg zwaar is. We gaan bijvoorbeeld naar mensen met het down syndroom. Die mensen worden niet geaccepteerd in hun land. Hun mogen niet naar een pretpark of zoiets dergelijks. Dat lijkt me echt heel zwaar om te zien.

Ten 4de, de mensen in Letland zien drank als een oplossing van hun probleem. Ik verwacht dus veel dronken mensen die niet meer weten wat ze doen. Ik ben bang dat ze me iets aan gaan doen ofzo.
De school doet er natuurlijk zoveel mogelijk aan om onze veiligheid te garanderen, maar dat soort dingen kunnen natuurlijk altijd nog gebeuren.

We gaan waarschijnlijk ook met gedwongen onvolwassen prositiuees praten, dat lijkt me ook echt heftig.

Het liefste zou ik gewoon gaan, het is vanzelfsprekend dat ik iedere dag kan douchen en naar een schone wc kan, 3 maaltijden op een dag en tussendoortjes, etc. Het kan echt geen kwaad om je goed te realiseren dat ik het hier heel goed heb. En de hulp van onze school maakt een groot verschil!
Maar ik ben niet zeker of het verstandig is als ik ga…

Wat zouden jullie doen?

Ikzelf zou het niet doen, ik ben een luxe typetje, hou ook bijvoorbeeld helemaal niet van kamperen. Lijkt me ook zwaar om mensen in zo’n toestand te zien. Maar dat verschilt per persoon, en als jij een avontuurlijk type bent die nieuwe ervaringen wil opdoen, is het prima te doen lijkt mij.

Ik zou het wel doen. Ik hou van reizen, nieuwe dingen ontdekken en mezelf daar in uitdagen.
Ik denk dat je jezelf goed moet afvragen is het me het geld waard? Ik bedoel, je moet er rekening mee houden dat het geen chille vakantie gaat worden…

Zeker doen! Ben jaloers! :wink: Maar buiten dat om, niet alleen omdat ik het zelf zou doen, zou ik het zeker aanraden. Al is het gewoon voor je algemene ontwikkeling. Je krijgt veel te zien en ook wat dingen die je niet super lijken, maar juist dat is een mooie ervaring en zal je inzien dat wij het hier in NL goed hebben. Ook denk ik dat je sterker terug zal komen na die reis.

Later zou je het zelf hoogstwaarschijnlijk nooit meer gaan doen, het is een ervaring waar je waarschijnlijk maar 1 x de kans voor krijgt. Hoe erg is het om daar een keer minder te douchen of iets minder te eten als je later kan zeggen dat je deze fantastische reis gemaakt hebt?

Een vakantie naar Letland is ook best duur, dus 350,00 vind ik persoonlijk niet veel voor deze ervaring.

Het is niet echt de bedoeling dat het gezien word als vakantie, meer als vrijwilligers werk. :wink:
Ik denk dat ik het inderdaad gewoon moet doen… Ook nog even vragen wat mijn ouders ervan vinden, waarschijnlijk vinden hun het goed.

Ik bedoelde ook dat je er rekening mee moest houden dat je niet op vakantie ging maar komt voor iets anders. Nu ik het terug lees zie ik dat je het inderdaad ook kan lezen als een vakantie die misschien niet heel chill wordt… :cold_sweat:

Jaloers! Ikzelf zou meegaan, mij lijkt het echt een unieke ervaring. Als ik jou was zou ik nog een keer goed nadenken over of je het wel aan kunt, zoja zou ik meegaan. Deze kans krijg je waarschijnlijk niet nog een keer. Dat douchen zou je je wel overheen moeten zetten al ga je mee vrees ik.