Mijn school doet veel voor goede doelen. Ze gaan al 6 jaar achter elkaar met vrijwilligers uit de 3e klassen naar Letland om daar de mensen te helpen.
Ik zou heel graag mee willen voor de ervaring en natuurlijk om de mensen te helpen. Maar er zijn ook nadelen aan, ik kan niet echt beslissen of ik echt mee wil of niet.
Ten eerste gaan we met het vliegtuig en moet de ticket ook gewoon betaald worden. De school betaald dit voor een deel maar wij moeten ook nog geld uitgeven; 350,00. Nu vind ik dat wel een redelijk bedrag, maar dat wil niet zeggen dat het niet veel geld is. Voor de ervaring vind ik het het wel waard…
Ten 2de, de voorzieningen zijn er natuurlijk niet hetzelfde als in Nederland. Er is een kans dat je op een matras op de grond moet liggen. Maar het ergste vind ik dat je niet fatsoenlijk kan douchen of naar de wc kan gaan. Eigenlijk vind ik dat ik me niet moet aanstellen, maar ik voel me daar echt heel ongemakkelijk bij.
Ten 3de, de school heeft al aangegeven dat het geestelijk heel erg zwaar is. We gaan bijvoorbeeld naar mensen met het down syndroom. Die mensen worden niet geaccepteerd in hun land. Hun mogen niet naar een pretpark of zoiets dergelijks. Dat lijkt me echt heel zwaar om te zien.
Ten 4de, de mensen in Letland zien drank als een oplossing van hun probleem. Ik verwacht dus veel dronken mensen die niet meer weten wat ze doen. Ik ben bang dat ze me iets aan gaan doen ofzo.
De school doet er natuurlijk zoveel mogelijk aan om onze veiligheid te garanderen, maar dat soort dingen kunnen natuurlijk altijd nog gebeuren.
We gaan waarschijnlijk ook met gedwongen onvolwassen prositiuees praten, dat lijkt me ook echt heftig.
Het liefste zou ik gewoon gaan, het is vanzelfsprekend dat ik iedere dag kan douchen en naar een schone wc kan, 3 maaltijden op een dag en tussendoortjes, etc. Het kan echt geen kwaad om je goed te realiseren dat ik het hier heel goed heb. En de hulp van onze school maakt een groot verschil!
Maar ik ben niet zeker of het verstandig is als ik ga…
Wat zouden jullie doen?