Lesideeën kleuters

Hee meiden,

Ik loop de aankomende twee weken stage in een kleuterklas (groep 1 en 2) en moet daarbij ook les gaan geven. Nou heb ik persoonlijk niet zo veel met de kleuters, dus ik vind het lastig om 20 lessen te bedenken. Het thema volgende week is ‘gezond’ en de week daarna draait om 11 november, dus de kinderen gaan al lampionnen maken. Die week zijn eigenlijk alle lessen goed, ook zonder dat ze een thema hebben. Ik heb een paar lessen bedacht, maar het moet heel gevarieerd zijn, dus ik kan wel 8 gymlessen geven, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, daarom vraag ik jullie om lesideeën. Voorlezen telt niet als les.

De lessen die ik tot nu toe heb bedacht zijn:

• liedje aanleren over gezond eten (met dansje)
  • liedje aanleren over 11 november
  • gymles 2x uit boek ‘Bewegen met kleuters’
  • fruit knutselen
  • rekenen met voorwerpen uit doos, waarbij het de bedoeling is dat kinderen leren tellen van 1 tot 10 (voor groep 1)
  • twee bakken met voedsel, kinderen moeten kiezen: moet dit in de gezonde bak of in de ongezonde bak?
  • schijf van 5 (of is dit nog te moeilijk?)
  • knutselen met kastanjes en satéprikkers

Ik heb een de kern regels vetgedrukt, omdat ik zelf al snel afhaak bij een lang verhaal op het forum en zo is in één oogopslag te zien waarom ik dit topic heb geopend.

Ik denk dat schijf van 5 nog wel net iets te moeilijk is. Fruitsla maken, heb ik vroeger ook nog gedaan. Eum kleurplaten van fruit inkleuren. Een verhaaltje maken met fruit en groente in de hoofdrol (bijvoorbeeld Meneer Broccoli enzo haha). Ik ga nog wat nadenken!

schijf van 5 moet idd niet doen. De rest is wel hartstikke leuk.
Een toneelstukje met fruit en groente erin is ook leuk!

Tijdens de pauze iedereen een appeltje geven XD
Alle kleuters een stukje fruit laten proeven en dan moeten ze zeggen welk fruit het is.
Spelletje doen, dat als je een kleuter aanwijst hij/zij een fruit/groente moet zeggen. (jij wijst kindje aan, kindje zegt appel) (<-- als het leuk is)
Ze leren appel en peer te schrijven?
De schijf van 5 in indd te moeilijk.

In groep 1 en 2 leer je toch nog niet schrijven?^

Ze kan het proberen:)

wij maakten af en toe appelmoes op de kleuterschool, dat was echt zo leuk he.
laat elk kind een appel meenemen en vraag eventueel een paar moeders om te helpen en dan gingen de mama’s appels schillen en der appelmoes van maken(weetniethoe,wantikwastoen5ofzo) en ondertussen gingen de kleuters spelletjes doen. kun je fruitmemory maken ofzo.

http://www.gavoorgezond.n…t=lessen.tonen&pagina=295

misschien staat hier wel iets tussen voor je

Dan moet je ze eerst het hele alfabet leren? Lijkt me eerder een taak voor iemand die er een hele opleiding voor heeft gevolgd:P

De rest van de ideeen zijn wel heel leuk zeg=) Lijkt me moeilijk om te bedenken! Je komt toch al gauw uit op een verhaaltje, fruit knutselen etc! Misschien kun je ze fruit laten kleien? Met van dat bruine klei dat je later kan schilderen.

je kan ze een verhaaltje voorlezen :stuck_out_tongue: over een zekere mevrouw of meneer peer xd die vanalles meemaken of kindjes die gezond moeten leren eten

Bedankt voor de tips! En verhaaltje over fruit is inderdaad een leuk idee, maar dit telt niet als les. Misschien kan ik het wel als inleiding op een les over fruit gebruiken :slightly_smiling_face:

Maak een spin met kastanjes! heel leuk…
en effe serieus… welke opleiding doe je?

Zoek eens op lesidee.nl (: daar staan een heleboel leuke lesjes op!