Les Geschiedenis voor de brugklas geven

Hallo allemaal,

Ik heb net te horen gekregen dat ik morgen een les geschiedenis aan een vwo brugklas moet geven. Hoe doe ik dat?
Het moet een leuke les zijn, dus niet alleen maar vertellen.

Het gaat over: De macht van koningen in de late middeleeuwen, staatsvorming en centralisatie.

De les duurt 5 minuten.

Liefs, Fleur

5 minuten? Huh?

in 5 min heb je net een bladzijde van een power point gedaan

toen ik in de brugklas was moest ook iemand van een hogere klas het leenstelsel uitleggen van geschiedenis toen had ze een liedje gemaakt en speelde gitaar dat was wel leuk

Ja, er zijn er meerdere die tijdens die 1 les een les moeten geven. En dan gaat de docent bepalen wie de meest boeiende/leuke/orginele/leerzaamste les heeft.

Ja dat dacht ik dus ook al, in 5 min kun je bijna niks.
Helaas ben ik niet zo muzikaal aangelegd dus gitaar spelen en zingen gaat het niet worden ;p

Wat weet je over dat onderwerp?
Je kan een ook een miniquiz doen om de voorkennis van de studenten te activeren.
Stellingen in een powerpoint zetten. Is de stelling waar, dan gaan ze staan. Is de stelling niet waar, dan gaan ze zitten.
In de stellingen gebruik je wel feiten uit het hoofdstuk.

Ik moet van dit stukje tekst een ‘les’ maken:

Staatsvorming en centralisatie:
Terwijl de Duitse keizer macht verloor, nam de macht van de koningen in Frankrijk, Engeland en Spanje toe. Ze bestuurden hun staat meer als eenheid, met minder tussenkomst van de vazallen. Deze ontwikkeling wordt staatsvorming genoemd. Door deze verandering verloor de adel veel macht. In de hoofdstad gingen vorsten zich met behulp van ambtenaren meer bemoeien met de regering van hun staat. Ze stelden wetten vast voor alle delen van het land. Er kwamen ook koninklijke rechtbanken, die de rechtspraak van edelen overnamen. De ontwikkeling waarbij een sterk bestuur alles vanuit één punt regelt noemen we centralisatie.

kan je wel tekenen?
Maak er dan een stripverhaal van, met een paar grapjes erin ofzo
en vertel zo je les aan de klas

Hmmm, tekenen. Ook niet heel erg goed. Maar als ik echt ten einde raad ben ga ik dat wel doen, Goede tip trouwens. Bedankt!

In principe hoef je niet eens heel mooi te kunnen tekenen. Als je het maar op een luchtige manier kan vertellen en kan weergeven. Ik denk dat je daar namelijk wel punten mee scoort. Iets makkelijk vertellen/overbrengen en het ook interessant maken.
Trouwens in zulke situaties kan je je ook afvragen. Als ik zou een klas was, wat zou ik leuk vinden qua lesje van een andere leerling? Meestal kom je zo ook op ideeën.

Kom je wel weer hier terug om te vertellen hoe het is gegaan en wat je hebt gekozen om te doen, ben wel benieuwd!

In ieder geval, heel veel succes!!!

Ik zit nu in de brugklas en je moet echt iets leuks bedenken om mensen van mijn leeftijd hun aandacht te trekken.

Zelf heb ik een idee wat je kan doen, een toneelstukje er van maken, maar dat gaat een beetje lastig in je eentje. Dan zou het wel het interessants zijn, dus je kan iets in je eentje proberen, maar dat moet jij ook kunnen en leuk vinden.
Ik hoop dat ik je een beetje kon helpen.

Gewoon met ‘fun facts’ tussendoor vertellen. Bijvoorbeeld dat koning Nogwattes wel héél vreemd was en bijv. iemand vermoordde op wel heel vreemde wijze *legt uit*. Dat zou in mijn klas in ieder geval wel hebben aangesproken toen ik in de 1e zat, nu nog trouwens.