leren / vriendinnendag

Ik heb volgende week vrijdag een vrije dag van school,
en de maandag erna begint er weer een examenweek waarin ik 4 examens heb.
Het weekend heb ik geen tijd om te leren omdat ik in duitsland op wedstrijd ben.
Dus mijn plan was dat ik die vrije dag zou gaan leren.
Nu willen mijn vriendinnen (die allemaal maar 2 examens hebben, omdat ze een ander profiel hebben) iets gaan doen. Ik wil heel graag mee maar absoluut niet mijn examens verpesten. Hun zeggen, ja dan leer je toch de dagen ervoor, en je kunt best tijd maken. Maar hun hebben makkelijk praten omdat hun hele weekend vrij is…

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen, natuurlijk wil ik mee iets leuks doen met mijn vriendinnen, maar school vind ik nu wel belangrijk…

What to do?

Gewoon gaan leren. Het is toch helemaal niet leuk als jij zakt en hun slagen en naar een andere school gaan?

School vooropstellen, je kunt op de dag zelf altijd nog met je vriendinnen meegaan als je daarvoor dus inderdaad genoeg gestudeerd hebt… Anders komen er daarna nog genoeg kansen om iets leuks te doen (:

gewoon gaan leren. Waarschijnlijk kun je toch niet genieten van de gezelligheid als het idee dat je nog moet leren de hele tijd in je hoofd spookt

Gewoon leren. Zo moeilijk is die keuze nou ook weer niet ><’

Of met die meiden afspreken dat jullie aan het eind van de middag en de avond wat gaan doen, bijvoorbeeld lekker samen koken en eten, en dat jij dan wel voor jezelf de wekker vroeg zet en ook serieus gaat leren totdat je naar je vriendinnen gaat.

Leren! Op stap met je vriendinnen kan altijd nog…
Je examens zijn nu belangrijker.

Vriendinnendag!

Leren. Je examens kun je niet 10 keer over doen, een vriendinnendag wel.
Als ze echt vriendinnen zijn, dan hebben ze daar echt wel begrip voor.

Oh jongens, trwouens ik doe niet dit jaar examen.
Dat maakt het juist moeilijk, want iedereen zegt; ja als je nu maar een 5 haalt, haal je dat de komende 2 jaar wel op. Maar ik heb liever dat ik nu een 8 haal, omdat het nu nog niet zo moeilijk is, zodat ik in de 5e en 6e een onvoldoende kan halen als het niet gaat, zonder dramatische gevolgen.

En ik wil mijn vriendinnen niet ‘‘afwijzen’’ want zo voelen hun dat. Ookal bedoel ik dat helemaal niet zo.

Ik zou het geen echte vriendinnen vinden als ze hier geen begrip voor hebben.
Kom op, je kunt toch niet van iemand verwachten dat ie z’n examens maar gaat verkloten om een vriendinnendag?

Kan je niet anders een soort compromis sluiten? Dat je bijvoorbeeld van 14:00 tot 18:00 wat leuks met hun gaat doen en de andere tijd die je over hebt gaat leren?

Leren. Je ziet je vriendinnen toch al vaak genoeg op school. Dus waarom dan ook nog die ene vrije dag die je vele beter voor dat leren kan gebruiken aan hen verspillen?