Leren, tips?

Heej, ik zit nu in het eerste leerjaar van havo/vwo, en ik zoek nog een goede manier om te leren.
Iemand tips?

Samenvattingen maken en van daaruit leren?
Wat ik altijd deed bijvoorbeeld er stond in de tekst: De wereldoorlog is in 1945 gestopt.
Dan maakte ik een vraag daarvan: Wanneer is de wereldoorlog gestopt? Eronder schreef ik dan het antwoord 1945, en dan deed ik me hand op het antwoord. Zo leerde ik de tekst heel makkelijk, maar ik weet niet of dat voor iedereen werkt (:

Ik zal het eens proberen, dankjullie :grinning:.

Alles wat op het bord komt te staan overnemen. Ze Zetten het er niet voor niets op dus ze vinden het de moeite waard

Samenvattingen maken, nooit overnemen van anderen.
Onderstrepen/arceren werkt ook niet: wetenschappelijk bewezen!

Zorg voor een rustige leerplek.
Ik zit altijd beneden in een soort kantoortje aan een tafel waar niets meer op staat dan mijn laptop, een lampje, een pennenbakje en een stapeltje met boeken/mapjes. Zo hou ik genoeg ruimte over voor de boeken die ik op dat moment nodig heb.
Zet daarnaast geen muziek aan waar tekst in voor komt, dan raak je snel afgeleid.
Ik heb wel eens gitaarcovers aan staan (van Sungha Jung, Youtube), maar verder niets.

Gouden tip: flesje water op je bureau. Als je dan even geen zin meer hebt, drink je een paar slokken water, leun je even achterover en je bent er weer klaar voor.

Succes de komende jaren! :slightly_smiling_face:

Bedankt :grinning:
Ik zal het allemaal proberen en kijken wat bij mij het beste werkt.

niet 1 keer lezen en denken ik ken het, haha deze moest ik ff zeggen want ben hierdoor blijven zitten en niveau lager gegaan

http://www.lereniseenmakkie.nl/

Samenvattingen maken, voor woordjes wrts.nl en wiskunde is oefenen. Succes!! :slightly_smiling_face:

Vooral steeds herhalen
opgaven maken
laat je overhoren
samenvatting maken
maak vragen voor jezelf

Bedankt :slightly_smiling_face: