Leren tekenen tips?

Ik wil heel graag beter leren tekenen, ik wil niet naar een cursus ofzo want het is gewoon als ‘hobby’. Heeft iemand tips waarmee ik zegmaar kan beginnen met tekenen ? Of andere tips ? x

Ik ben ook bezig het tekenen weer op te pakken! Eerste tip: heb geduld, het zal niet in een keer een kunstwerk zijn, je moet er tijd in steken. Verder om mee te beginnen vind ik het altijd fijn om dingen na te tekenen. Ik ben nu bezig een foto van mezelf na te tekenen bijvoorbeeld. Want tekenen is vaak vooral goed kijken! Succes!

http://www.dragoart.com/ staan makkelijke tot moeilijke tekeningen op die je stap voor stap na kunt tekenen.

Gewoon veel oefenen. En na tekenen leer je zelf niet echt tekenen van.

Als je iets tekenen, blijven kijken en weer tekenen. Lijnen zetten uit de losse pols.

Ik zoek altijd vormen, de ene schaduw loopt als een schuine lijn, dan probeer ik die eerst te volgen.

Tekenen heeft echt vooral te maken met kijken.

natekenen leer je in het begin juist wel veel van hoor! vooral plaatjes, niet andermans tekeningen.

vet handig! Dankjewel!

Op de kunst opleiding ben je echt zondig als je natekend =’]

Wij moesten het juist leren door na te tekenen… Hoe wil je het anders leren?
Maar ik leerde het door gewoon te kijken. Slimme technieken aan te leren en gewoon doen. Zo kregen we dan ook les… Niet teveel bij na denken :wink:

• Geduld hebben
  • VEEL natekenen (je kan beginnen met een raster over je blaadje en over het voorbeeld, naarmate dat beter gaat kan je zonder raster).
  • NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT mislukte tekeningen uitgummen/weggooien, van je fouten kan je leren
  • Gummen in een tekening waar je mee bezig bent is niet erg, gewoon doen leer je ook van.

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel oefenen. Echt.
Je leert van je eigen fouten. Kijk naar wat er lelijk of onrealistisch uitziet. Wat niet klopt… en verbeter dat. Het zal in het begin heel moeilijk gaan maar daarna zal je het echt beter kunnen!

Durf fouten te maken. Het is beter je tekening te verpesten dan het zo mooi mogelijk te maken. Daar leer je zo ontzettend veel van! Denk dus niet ‘ik houd ermee op want het is nu heel mooi’. Maak er een foto van of scan het in, en ga gewoon verder. Dan zul je zien dat het resultaat vaak toch beter is dan het moment dat je stopte.

Natekenen van andere tekeningen is niet goed nee, maar van bijv producten of je omgeving wel omdat je dan goed leert kijken. Je leert hoe lichtval werkt, hoe schaduwen eruit zien (die zijn niet grijs), en wat perspectief doet met je tekening. Natekenen is dus juist belangrijk als je realistisch wil leren tekenen. Want als je niet weet hoe de werkelijkheid eruit ziet, dan kan je het niet leren door alles uit je hoofd te doen.

Overtrekken, dat mag echt niet. Maar dan is het ook niet ‘van jou’.

Oefenen, oefenen, oefenen. (:
Natekenen vind ik alleen een goede oefening als je de anatomie of lichtinval natekent maar dat is iets persoonlijks hoor. Overtrekken vind ik geen zelf tekenen meer, daar leer je ook weinig van.

Leren kijken naar wat je tekent, veel mensen denken het te weten en tekenen dan nog iets verkeerd. Dus natekenen kan je leren ergens naar beter te kijken. Verder heb je ook wat trucjes met verhoudingen. 'n Basis zeg maar. En voor de rest, heel véééél oefenen.