leren programmeren

yes, ik wil graag leren programmeren maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen / hoe je zoiets aanpakt want programmeren is nogal een breed begrip volgens mij.

Weet iemand dit wel? (Dus waar mee te beginnen, waar te beginnen etc.)

Ik was ooit begonnen met gratis lessen op https://www.codecademy.com/
Heb er intussen geen tijd meer voor, maar misschien is het een leuke eerste stap?

^ Echt heel erg bedankt!

Ik heb voor 10 euro een cursus gekocht op Udemy voor xcode. Je moet even beginnen met kijken wat je wil programmeren. Android apps , Apple apps, Windows apps, sites ontwerpen etc. Dan kijken welke programeertaal deze software gebruikt en dan kijken waar je een cursus kan volgen. Ik vind de instructuer van mijn udemy cursus erg fijn en als je op de goede momenten komt kosten bijna alle apps maar 10 euro. Als je nog vragen hebt stuur maar even een PM.

Deze is goed voor een volledige noob! Heel erg simpel en heel erg aan je handje meegenomen en je kan er weinig mee, maar fijn voor mensen die niet weten waar ze moeten beginnen en om een eerste indruk te krijgen.

Als je daarna echt aan de slag wilt, raad ik je aan om een IDE (Integrated development environment) te downloaden, die doet onder andere auto correct/automatisch aanvullen dus is veel fijner dan gewoon in Kladblok werken. Eclipse, IntelliJ en NetBeans zijn goede en allen gratis. Ikzelf ben fan van Eclipse.

Bedenk eerst wat je wilt maken. Als je sites wilt maken, is Javascript en HTML/CSS een goede optie, beiden heel makkelijk te leren. Ik raad Brackets aan als IDE hiervoor, die laat je meteen interactief je site zien als je iets verandert in de code. Er is ook nog PhP, maar PhP is heel erg ouderwets, dus die raad ik niet aan.

Als je apps wilt maken, Java voor Android en Swift voor iOS. Let wel, Java wordt OVERAL gebruikt en is multiplatform, ook voor desktop programma’s dus en is zeer breed inzetbaar en ook nog eens erg gewild in de IT wereld terwijl je met Swift echt aan iOS apps vast zit. iOS is bovendien nogal nazi op haar apps, dus het is veel makkelijker om een Android app in de Playstore te krijgen want de screenings/eisen zijn daar minder streng. Java is ook vrij makkelijk te leren en hiermee leg je ook een goede basis voor eventuele andere talen, want je leert er met classes werken en met type safety (veelvoorkomende dingen in programmeertalen) maar je hoeft niet je hersens te breken over pointers, die je in veel oudere/meer technisch advanced talen terug vindt. Geen idee of Swift makkelijk te leren is of niet. Er is trouwens ook nog C#, een Microsoft kloon van Java. Maar die is niet gratis. C++ en C raad ik je niet aan, die zijn best wel technisch en meer geschikt echte serieuze engineering werk.

Wil je scripten of gewoon quick, dirty en simpel aan de slag, kijk dan naar Python. Python lijkt van alle talen het meeste op spreektaal en lapt veel voor mensenbreinen achterlijke regels aan haar laars (type safety is bijvoorbeeld echt irritant in het begin, als je het nog niet gewend bent!) en is wordt veel gebruikt op universiteiten/hogescholen als 1e programmeer instapje omdat het zo toegankelijk is, maar je de achterliggende basis structuur wel gewoon terug kunt vinden in modernere talen als C++, Java en dergelijke. Je kunt Python alleen voor desktop dingen gebruiken voor zover ik weet. Het is een script taal maar je kunt er alsnog serieus goeie dingen mee maken, alleen als je echt dingen wilt gaan doen die veel performance eisen gaat Python tekort schieten.

Desktop dingen kan dus met Java, Python of C#. En de rest van de zee aan talen, maar deze zijn het meest gebruikt voor de niet super technische dingen. Google werkt bijvoorbeeld op Python!

Ikzelf kan Java, Python, SQL (database taal) en R (wordt veel in de wetenschap gebruikt) en HTML/CSS. Is allemaal heel prima te leren zonder te betalen voor cursussen.

Jaaa leuk topic! Ik loop hier ook al een tijdje mee in mijn hoofd maar ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik precies wil programmeren.

Op youtube staan heel veel goede tutorials! Ook zijn er veel gratis pdf’s te vinden op internet, als je liever uit ‘boeken’ leert. Heb je al enig idee met welke taal je wilt beginnen? Zoals Idae zegt, is Python een erg goede instap taal die redelijk makkelijk aan te leren is.

Ah hartstikke bedankt allemaal! Ben nu begonnen met Python via CodeAcademy :slightly_smiling_face: