Leren naaien met naaimachine

Hoii,

ik wil graag leren naaien, maar mijn moeder kan het niet :cold_sweat:
Ik ben van plan een afspraak met mijn oma te maken.
Iemand nog tips?

OEEEH ik volg :ā€™)
met kerst een naaimachine gehad en het lukt voor geen flikker hahaha

haha, mijn moeder heeft er 1 :flushed:

Dit klinkt misschien heel idioot om te zeggen, maar dit hielp mij heel erg. Lees de gebruiksaanwijzing. Hier in wordt uitgelegd hoe boven en onderdraad ingeregen wordt. Ook staat erin uitgelegd wat al die knopjes betekenen (wij hebben best wel een ingewikkeld naaimachine, omdat mijn mam professioneel wilt naaien :stuck_out_tongue: Ze verkoopt verkleedkleding aan peuterspeelzalen). Heel handig :stuck_out_tongue: Er wordt ook uitgelegd hoe je van een gewone spoel een onderdraad spoeltje kan spoelen. Deze heb je nodig :stuck_out_tongue: Als je alles goed doorneemt moet je daarna gewoon proberen en weetje of je het hebt gesnapt.

Nu je de naaimachine snapt wil je natuurlijk iets gaan maken. Ik en mijn vriendin waarmee ik zo nu en dan wat naait waren begonnen met bow ties te maken.
Hier een DIY voor bow ties :stuck_out_tongue:
Toen had ze in de vakantie een boek voor me gekocht in Engeland.

Te koop op amazone als je wil :stuck_out_tongue:
Hierin staan sjaals en die hebben we nu 4x gemaakt (voor ons zelf en kerstcadeauā€™tjes :stuck_out_tongue:). Nu zijn we uit hetzelfde boek bezig met een ponchoo. Heel leuk en makkelijk. Echt aanrader voor beginners :stuck_out_tongue:

Zo heb ik leren omgaan met een naaimachine. Hoop dat jullie hier iets aan hebben.

idd dat boekje heeft mij ook heel erg geholpen, en om eerlijk te zijn ben ik daarna gewoon begonnen met prutsen van hoe het moest en hoe je dingen kon maken. gewoon een beetje zelf uitproberen is mijn tip, met oude lapjes of misschien heb je nog wel kleren die je niet meer gebruikt waar je de stof van kan gebruiken.

Van mijn mams moet ik beginnen met de hand
Ik heb nu al een geurzakje gemaakt, en ben bezig met zoā€™n hartje!
Superleuk, maar ik wil doorlerennn dus tips nog altijd welkom!

PS: als je ook een hartje of geurzakje wil maken moet je het maar zeggen! :grinning:

Dat wil ik ook nog eens gaan doen!

*zet het op bucketlist*

maar ik heb altijd kutsmoesjes dat ik geen tijd heb enzow whehe :frowning_face:

Ze is bang dat mn vingers eronder komen :cold_sweat:
Als ik met de hand goed kan, mag ik met de naaimachine :grinning:

Als het goed is als het voetje omlaag staat kunnen je vingers er niet onderkomenā€¦

Dank, Tips zijn nog altijd welkomm

Het is mij nog nooit gelukt hoor. En ik had 0,0 ervaring. Haha!

Anyway, op school begonnen wij met symbolen te volgen. Dus je hebt een lijn die je telkens volgt. Ik zou gewoon aan wat kleine stukjes stof proberen te komen, zo verschillend mogelijk en daarop een beetje stikken. Zo ontdek je wat een rekbare stof doet, een glibberige stof op wat dan ook.

Het eerste wat ik gemaakt heb was een rok zonder rek. Rekbare stoffen zijn lastig om mee te beginnen. :wink:

als je met de naaimachine begint;
leg gewoon een nutteloos lapje eronder wat je NIET nodig hebt, en begin gewoon. Probeer de hoek om te gaan enzo. Zo kan je het proberen voordat je een werkje verprutst :slightly_smiling_face:

Ik doe zelf de mode opleiding, je moet goed rekening houden met de soort stof die je gebruiktā€¦ En daarbij is iedere machine anders dus de handleiding is je beste vriend!! Daar staat o.a. in welke draadspanning je moet hebben etc.

Succes!

Exactly. En anders Google even raadplegen, helpt vaak ook. :slightly_smiling_face:

Misschien moet je op internet kijken??
En anders in de handleiding van de naaimachine.

Misschien geeft er iemand in de buurt naailes ofzo?:face_with_raised_eyebrow:

Ik zal vooral met katoen beginnen, werkt makkelijk. En zoals ergens al gezegd: begin met een lapje dat je niet meer nodig hebt, vouw dat dubbel en ga een beetje klooien. En veel filmpjes op youtube kijken! Een kussen bijvoorbeeld is niet zo moeilijk.