Leren leren

He meiden,

Afgelopen september ben ik begonnen aan het HBO. Ik kom van MBO af en het verschil is best wel te merken. Eigenlijk niet zo zeer qua moeilijkheid maar meer qua tempo en hoeveelheid stof die in zo’n korte periode gedaan wordt.
Nou leerde ik op MBO altijd 1 á 2 avonden van te voren als ik een tentamen had en haalde ik die makkelijk. Nu ben ik al weken aan het leren en het wil gewoon nog steeds niet.

Daarom vroeg ik mij af: Hoe kan ik goed leren? Wat zijn goede manieren om te leren?
Maar ook, hoe leren jullie?

Ik denk namelijk nog wel eens dat ik niet goed leer ofzo…

Ik denk niet dat er een goede manier is om te leren. Het verschilt per persoon. Ik leer door actief met de tekst bezig te zijn, door middel van markeren en samenvatten. Een paar anderen leren juist goed door verbanden te leggen. Het is denk ik gewoon een kwestie van uitproberen en kijken welke methode het beste bij je past.

Je moet denk ik zelf een beetje aanvoelen wat jij een fijne manier vind om te leren. Maak een goede inschatting van wanneer je ongeveer moet beginnen, verdeel het ook over een aantal dagen, niet dat je in twee dagen kei veel moet leren en dus zit te stressen. Ook vind ik hardop lezen fijner dan teksten in mijn hoofd op lezen want dan vergeet ik het sneller. Je kan ook een samenvatting maken als je dat fijn vind. Er zijn zat manieren.

Je moet sowieso niet te lang achter elkaar leren, regelmatig een pauze nemen is nodig. Ook is het belangrijk om voldoende te eten, drinken, slapen en bewegen (en daarbij ook naar buiten te gaan). Dit zijn de dingen die voor iedereen gelden. Hoe lang je achter elkaar kunt leren en hoelang je daarna pauze moet hebben verschilt per persoon, maar in het algemeen kun je stellen 3 kwartier leren, 1 kwartier pauze en na 3 of 4 blokken leren een pauze van 3 kwartier.

Thanks! Ga maar eens kijken of het werkt met een wekker ofzo.
Ik kon namelijk altijd gewoon doorlezen en dan wist ik het wel, maar dat lukt me helaas niet meer.

Anderen nog tips/vertellen over hun manier van leren?

Lees je tekst door voor de les. Tijdens de uitleg herken je dingen en dan snap je het naar mijn idee beter. Je hebt minder vaak tijdens de uitleg van “huh wat?” En als je het herkent sla je de uitleg beter op.

Ik heb laatst de gummibeertjes methode uitgeprobeerd. Dan leg je op iedere alinea (of als je kleine alinea’s hebt iets minder vaak) een gummi beertje en dan beloon en motiveer je jezelf door te lezen.

Verder zijn er pagina’s vol met studietips te vinden op het internet, google gerust eens als je tijd hebt :slightly_smiling_face: .

Edit: ik ben zelf al voor je op pad gegaan om 1 zo’n pagina voor je te vinden http://www.studiekring.nl/studietips/de-25-beste-studietips

Dankjulliewel! Hier heb ik wel wat aan.

Nog een vraagje; leren jullie door het steeds overnieuw te lezen of ga je echt regel voor regel stampen?

Ik lees het steeds opnieuw, meestal onderstreep ik belangrijkere stukjes met potlood en dan lees ik die extra

Ik kan me niet lang concentreren dus ik doe het zo:
20 min. leren
5 min. pauze
20 min. leren
5 min. pauze
20 min. leren
20 min. pauze

Dit werkt heel goed als je je niet lang kan concentreren. Die van Vitani is ook handig als je een normale concentratie hebt. Als je een lange pauze neemt kan je het beste totaal iets anders gaan doen, dus niet lekker gaan internetten achter je computer, maar even een wandeling maken of iets dergelijks.

Voor het leren zelf: als ik teksten moet leren lees ik het eerst een keer door, daarna lees ik het nog een keer maar nu goed en maak ik een schema van alles wat belangrijk is en schrijf ik steekwoorden op. Dat leer ik vervolgens, daarna neem ik de tekst nog een keer door. Dan weet ik het meestal wel.

Meestal heb ik op voorhand (Dus voor een examen.) de leerstof al eens geleerd, ookal heb ik geen test. Tijdens de blok probeer ik dan alles te herhalen en de stukken die ik niet meer weet, leer ik opnieuw.

Ik weet ook niet hoe het komt, maar ik moét hardop leren, anders lukt het niet. Dan leg ik het uit aan mezelf. (Of aan mijn moeder, die vindt mijn leerstof super interessant. :’))

Ik heb geleerd om snel te lezen, dat werkt voor mij het beste. Dan onthoudt je de belangrijkste dingen uit het boek. Daarbij is herhaling ook belangrijk.

Je moet het inderdaad aanpassen aan je eigen concentratieboog. Als jij je maar 20 of 30 minuten kunt concentreren heeft het geen nut om blokken van 3 kwartier of nog langer te doen, je neemt dan toch niks meer op als je over de helft van zo’n blok bent en dan is het zonde van je tijd om verder te leren. Maar als je wel een gemiddelde concentratie hebt is het prima te doen zoals ik voorstelde.

Super! Dankjewel! Zo lang kan ik mij ook niet concentreren namelijk :slightly_smiling_face:

schrijf dingen op, herhaal dingen vaak, stamp het in je hoofd, desnoods maak je een samenvatting…