Leraar wil video van presentatie

Hoi! Ik zat vandaag in de klas (in de derde op de middelbare school) en hoorde dat ik volgende week een presentatie moet houden voor Engels. Nu ben ik niet zo goed in Engels, en voor de klas staan vind ik best eng, dus ik ga waarschijnlijk stotteren en misschien zelfs huilen van de stress (zoals de vorige keer). De leraar zei dat hij onze presentaties wilde filmen. Ik gaf minstens 4 keer aan dat ik dat niet wilde, ik stelde voor om alleen mijn stem op te nemen, maar hij wilde alleen video met onze hoofden erop. Toen wees ik hem er op dat ik het recht heb om nee te zeggen. Daarop antwoordde hij dat ik een 1 krijg als ik het niet doe. Ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een rare snater en vertrouw hem niet helemaal om verschillende redenen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet door hem gefilmd kan worden?
Alvast bedankt.

Weet je de reden dat je gefilmd wordt? Ik vind dit namelijk nogal raar van je docent en ik snap ook echt wel dat je dit niet leuk vind. Heb je al rustig verteld dat je presentaties echt heel eng vind en dat je het echt niet fijn vind om gefilmd te worden? Ik zou het hier wel echt over hebben met je mentor ofzo, om te kijken of die hier iets aan kan doen

Officieel gezien moet jij tekenen voor toestemming, wijs hem daar maar eens op. :wink:

En als je écht een 1 krijgt hierdoor, zou ik naar het hoofd van de school toestappen.

Dit kan hij inderdaad niet maken om bovenstaande redenen. Ik zou zeker het advies van Encore opvolgen.

Dit mag je inderdaad weigeren, ik zou naar je mentor of schoolhoofd stappen. Wat hij doet mag niet.

Officieel gezien moeten je ouders hier zelfs voor tekenen omdat je nog minderjarig bent. Ik zou echt even naar je mentor gaan want hier krijg ik zelfs een naar gevoel van. Overleg het ook met je ouders, want als jij een paniekaanval krijgt voor de klas wordt niemand daar beter van.

Ik heb het net aan mijn ouders verteld en mijn moeder heeft hem een mailtje gestuurd waarin ze vraagt of hij haar kan bellen in het weekend. Heel erg bedankt voor het advies!

Annaah hij zegt dat het is om de presentatie nog een paar keer te kunnen bekijken om het beter te beoordelen, maar ik vind dat raar, want hij kan ook gewoon goed opletten in de les of desnoods het me twee keer laten overdoen.

^
Dat kan wel zo zijn, maar hij mag dat niet verplicht stellen en er al helemaal niet een consequentie aan hangen (de 1 als je het niet doet).
Als jij dat niet wil moet hij maar beter opletten inderdaad, hij kan het niet verplichten.
Zou dat ook goed duidelijk maken aan je ouders, dat je echt niet wil. Dan kan hij je ouders niet ompraten.

Ik heb het aan mijn ouders verteld. Mijn moeder mailde hem en vroeg hem om haar te bellen op vrijdag. Dat had hij deze maandag nog steeds niet gedaan. Ik ben naar hem toegestapt, en elke keer dat ik zei dat ik het niet wilde hebben, zei hij dat ik ‘nooit over mijn angsten om gefilmd te worden heen zou groeien’. Ik heb tegen hem gezegd dat het niet gaat gebeuren en hem gevraagd of hij mijn moeder 's avonds zou willen bellen. Hij belde om half negen (!) en begon tegen mijn ouders over dat het hun schuld was dat ik zo onzeker ben (wat ik dus absoluut niet ben) en noemde mijn moeder heel minachtend een ‘jongedame’. Ze is verdorie veel ouder dan hij. Vervolgens begon hij tegen mijn moeder te schreeuwen en hebben ze ruzie staan maken. Hij loog tegen mijn moeder over dat we:

1. Nog nooit eerder een filmpje moesten insturen (Hebben we wel moeten doen, maar ik was te bang om er toen iets van te zeggen)
  2. Dat hij ons helemaal niet opgegeven had om onszelf volgende week te filmen terwijl we een presentatie houden en het op YouTube (!) te zetten. (Heeft hij dus wel gedaan. Ik heb het bericht op Magister gescreenshot voor als hij het zou verwijderen)
  3. dat hij helemaal niet gezegt had dat hij de filmpjes zou bewaren om aan de ouders te geven (Heeft hij dus wel gedaan. Heb net een vriendin gebeld en die zegt hetzelfde.)

Mijn moeder gaat morgenochtend het schoolhoofd bellen en ik ben bang dat de leraar niet toegeeft en dat hij toch gelijk krijgt. Hoe kan ik me in hemelsnaam verdedigen in zijn les om niet gefilmd te hoeven worden zonder respectloos te zijn en strafwerk te krijgen? Bedankt
-Nova

Ik denk dat het schoolhoofd juist aan jouw kant staat ^. De docent heeft dus niet aan de leerlingen verteld dat het op youtube zou komen te staan, en het doorgestuurd zou worden naar de ouders? Dat is echt niet netjes om achter te houden voor je leerlingen. Daar moet het schoolhoofd het wel mee eens zijn.

Nee, ik heb het vast niet goed uitgelegd. Hij heeft het wel aan ons verteld over youtube en dat het doorgestuurd zou worden, maar toen mijn moeder hem daarop aansprak, ontkende hij het.

owh sorry, verkeerd begrepen dan! Ik denk dat het schoolhoofd wel gaat vragen wat de reden is waarom je niet op beeld wilt komen. Mss kan je alvast voorbereiden wat je dan wil gaan zeggen, zodat je rustig en vastberaden overkomt? Ik snap dat je moeder boos was, maar je schiet weinig op met ruzie maken. Ik denk dat de leraar dan eerder gelijk gaat krijgen.

Hoii, ik ben benieuwd hoe het is gegaan bij het schoolhoofd. Je staat helemaal in je gelijk en ik snap echt dat je niet gefilmd wil worden.

Hij klinkt als een vervelende man dat hij ruzie heeft gemaakt met je moeder, maar ik vind persoonlijk dat je het ook kan accepteren en kan zien als een uitdaging.
Ja, het is eng. Ja, het is moeilijk, maar je zult nog veel vaker moeten presenteren.

Ook in het Engels. Ook met opnames zodat je het terug kan kijken en kan reflecteren. Het is niet zo raar dat hij het op wil nemen zodat hij alle presentaties terug kan zien; dan heeft hij vergelijkingsmateriaal en kan hij jullie op presentatievaardigheden beoordelen in plaats van ter plekke op inhoud. Er zijn genoeg (hbo/wo)studies waarbij je dat zal moeten doen.

Je maakt een product voor school en dat zal in de handen van school blijven; ik denk niet dat je docent andere doeleinden heeft met beelden een paar meisjes die zenuwachtig een presentatie geven.

Dit is geen kritiek, maar opbouwend bedoeld: ik zou het ook doodeng hebben gevonden, maar het kan enorm helpen door ervoor te gaan en geen ruzie te maken erover. Er komen in de toekomst soortgelijke situaties en het is beter om nu te oefenen dan dat je dan over je angsten moet komen. Probeer regelmatig te oefenen, bereid de tekst goed voor, oefen op je uitspraak en neem jezelf op zodat je je eigen verbeterpunten kan constateren.

^Eevee
Ik moet zeggen dat ik het eens ben met wat je zegt. Jezelf filmen kan echt heel nuttig zijn.

Maar in dit geval vind ik denk ik toch dat je moet doorzetten en het niet moet doen. Zoals hierboven al gezegd, ze mogen je niet filmen zonder toestemming van jou en je ouders. Als je het eng vind om te presenteren zou ik dat dan eerst eens opnemen bij een docent die je wel vertrouwd en waar je je wel prettig bij voelt.

Oh en als je wat op youtube moet zetten (wat ik voor mijn opleiding ook wel eens moet) zou ik dat doen via de optie dat je de video alleen kan zien als je de directe link gekregen hebt.

Hoi! Echt heel erg bedankt dat zo veel mensen me wilden helpen en sorry dat ik niet eerder gereageerd heb. Dit is hoe het is gegaan.
De dag van de presentatie ben ik doodzenuwachtig naar school gegaan. Mijn moeder had gezegd dat ik niet gefilmd hoefde te worden en dat als hij aandrong ik naar de onderbouwcoördinator moest gaan, want ze had haar gebeld en ze gaf me gelijk. Eenmaal in de les hebben we afgesproken dat je jezelf op moest nemen op je eigen mobiel. Ik vermoed dat hij op zijn vingers is getikt door de onderbouwcoördinator, want een dag eerder hield hij nog hard vol dat het op zijn mobiel moest. Alles is dus goed gekomen.

En nog voor de laatste reacties: ik vond het inderdaad spannend en ik vond het prima om opgenomen te worden, maar ik vertrouw die leraar voor geen meter. Ik heb meer verhalen gehoord over dat hij leerlingen chanteerde en hij heeft een vriendin van mij ook een keer gechanteerd met simsvideo’s die zij jaren geleden op youtube gezet had. Daarom vertrouw ik hem niet echt en voel ik me er niet veilig bij dat hij video’s van mij heeft. (Dat heb ik natuurlijk niet tegen de school gezegd, maar wel tegen mijn ouders.)

Ik vind echt wel dat je nog meer over die man tegen de schoolleiding mag zeggen hoor. Maar ik vind dat je het goed hebt gedaan!