lenzen

Ik ben 13 jaar en mijn ogen zijn slecht en daarvoor moet ik naar de oogarts. Maar eigenlijk wil ik geen bril. Kan het ook zijn dat je lenzen mag hebben, want sommigen van mijn vriendinnen die een bril dragen zeiden dat ze geen lenzen mocht omdat dat niet goed of zo was.

Dat hoor je vanzelf morgen?
Het komt maar weinig voor dat je echt geen lenzen kan dragen, slechts uitzonderlijke gevallen. Als je altijd droge ogen hebt kan het lastig worden maar er zijn speciale lenzen en oogdruppels voor dus komt wel goed. Je moet wel oefenen, dus in het begin kan het lijken alsof het heel pijnlijk is. Maar na een week kun je ze fulltime dragen.

En met een bril is niks mis! Ik ken veel mensen die een bril dragen zonder het nodig te hebben, puur als accessoire.

Ik heb lenzen en een bril. Ik draag gewoon altijd in de middag me lenzen, en na dat ik uit school kom en niks meer hoef te doen zet ik me bril op.
Je moet als je lenzen hebt echt heel goed schoonmaken, ik heb namelijk al een paar preken gehad…

Ik heb geen brillenhoofd en draag al sinds mijn twaalfde lenzen. Geen problemen mee gehad (behalve dat ik ze eerst niet in kreeg en vooral niet makkelijk uit en soms vergeet ik ze wel is in te doen).

Jah en dan heb ik nog een vraagje. Mijn moeder heeft een afspraak gemaakt voor een oogarts, maar ik zou daar pas in maart kunnen naartoe gaan en dat vind ik toch te lang. Nu zag ik soms bij optieciens dat ze zo’n gratis oogtest of zo doen. Wat houd dat juist in en moet je dan een bril of lenzen van die winkel nemen. Anders zou ik gewoon naar een optiecien in m’n buurt gaan en mijn ogen laten opmeten. Maar neem nu dat ik dat dan vandaag nog doe, krijg ik dan nog lenzen mee, of moeten die op speciale sterkt of zo gemaakt worden als een bril?

Nee, eerst krijg je een heel gedoe over je verzekering e.d. en daarna moet je nog een tijdje wachten voordat ze geleverd zijn. Dat was bij mij althans het geval. Maar inmiddels draag ik geen lenzen meer.
En als ik jou was zou ik zeker ook een bril bestellen! Mijn ogen zijn compleet naar de knoppen gegaan doordat ik mijn lenzen te lang inhield.

Of kun je eigenlijk ook zo’n test bij zo’n opticien laten doen en daarna bijvoorbeeld gewoon daglenzen gaan kopen bij kruidvat. Of is het dan echt verplicht als je bij zo’n opticien zo’n meting laat doen dat je van hun lenzen neemt en nergens anders?

Zelf heb ik daglenzen van de kruidvat, ben ik heel tevreden over. ik had eerst dure maandlenzen van de opticien, maar die vond ik op een gegeven moment gewoon niet meer lekker zitten. ik heb gewoon een oogmeting laten doen bij de opticien, maar ik ben ook naar een oogarts geweest. (waarom weet ik eigenlijk niet meer, volgens mij om te kijken of ik lenzen kon hebben) je moet dus een test doen om te kijken welke sterkte je hebt, maar ook of je genoeg oogvocht hebt, of je oog geen rare bolling heeft etc. en je moet eens in het half jaar op controle als je lenzen hebt, om te kijken of je geen beschadigingen krijgt. dit kan gewoon bij de opticien en kost iets van 20 euro.

Lenzen zijn fijn! Ik heb wel eerst een bril gehad, maar de opticiënne zei dat je ook gewoon meteen aan de lenzen kon… :wink: En ik heb nu maandlenzen, en dat bevald me prima!

Hm, ik heb pas op m’n 15e een bril gekregen, en op m’n 17e lenzen… maar volgens mij mag het wel gewoon. Hangt waarschijnlijk van je ogen af.

Ik heb sinds mn 13e lenzen, en ik mocht ook meteen aan lenzen beginnen. Je bent niet verplicht om bij die opticien dan meteen lenzen/bril te kopen hoor! Ik zit zelf wel bij een opticien, voor mijn gevoel is dit makkelijker. En ik heb ook totaal geen problemen met lenzen, inderdaad in het begin met in en uit doen. Maar verder is het echt super!

Maandlenzen. Ging in het begin niet altijd even snel, maar nu, na zo’n 4/5 jaar iedere dag lenzen indoen, kan ik het wel in zo’n 2 minuten.

Ik ben helemaal niet naar de oogarts geweest, maar gewoon naar de opticien. Daar kon ik meteen een test doen en dat was gewoon gratis. Zo konden ze zien welke lenzen ik nodig had en werden ze meteen besteld. Ze kwamen in één maand binnen.

Ik heb nu 2 jaar een bril, vorig jaar heb ik lenzen geprobeerd maar na 3 weken heb ik ze weet weggelegt, ik kon er egt niet aan wennen… Ga hrt volgend jaar miss nog eens proberen, maar ff ontopic:

Dat jou vriendinnen geen lenzen mogen heeft misschien te maken met dat hun oognal niet de hoede vorm heeft ofzo. Daar had mijn opticien het over:p

Jah mijn vriendinnen hebben het al tijd over van dat lenzen niet goed zouden zijn als je ze al gebruikt als je 16 jaar of zo bent. Het zou je ogen verslechteren dan, maar ik weet het niet xd

Dat is onzin? Ik ken genoeg mensen van onder de 16 met lenzen (waaronder ikzelf, ik ben 15). Misschien denken hun ouders/de opticien dat je onder de 16 nog niet ‘verantwoordelijk’ genoeg bent voor lenzen, dus met goed schoonmaken enzo. Maar dat ligt helemaal aan jou zelf natuurlijk.
Persoonlijk vind ik het trouwens wel fijn dat ik lenzen én een bril heb, lenzen vind ik me mooier staan en ook handig (als het regent bijvoorbeeld haha), maar als je last van je ogen hebt door je lenzen is een bril ook fijn!

Ik ben 12 en heb al meer dan een jaar lenzen, en het gaat prima hoor, mijn ogen gaan zelfs vooruit. Niet dat dit door de lenzen komt, maar verslechteren doen ze mijn ogen niet.
Ik snap dat je liever voor lenzen gaat, het is praktischer en naar mijn gevoel ben je minder beperkt. Je kan gewoon douchen en in het zwembad springen wanneer je maar wilt zonder dat je gelijk heel slecht ziet.
Ik denk dat de oogarts je vrij laat in de keuze of je lenzen of een bril kiest. Wat je ook kan doen is even ‘oefenen’ en wennen met een bril, en daarna aan lenzen beginnen. Dit is namelijk ook weer even wennen, en het is dan fijn als je een bril achter de hand hebt.
Enneh… Succes morgen!

Ik ben 16 en heb nu denk ik 3 jaar lenzen, heb wel een bril ernaast voor thuis maar verder draag ik die niet. Hoefde verder ook nooit. Mijn ogen verslechteren wel door mijn lenzen. Maar lenzen zijn verder heel handig, ik was er zelf heel snel aan gewend en ja, het is denk ik gewoon fijn als je niet altijd gedwongen een bril op hoeft.
En de meeste mensen mogen wel gewoon lenzen hoor, dus ik denk jij ook.

Ik heb inderdaad een meisje in mijn klas die van haar opticiën eerst een half jaar een bril moest. Waarom snap ik niet precies, misschien het wennen aan het plotselinge veel zien? En een bril zet je dan makkelijk af… Misschien zoiets. Ik ben iig meteen begonnen met lenzen op mijn 14e.