Lenzen

Ik heb harde lenzen, maar krijg binnenkort zachte. Het verschil is dat je met zachte sneller ooginfecties kan krijgen, maar ze zijn wel wat groter, en zitten daarom wat beter. Het is onzin dat je harde lenzen wel voelt zitten, dat is helemaal niet waar.
Make-up gaat ook prima, maar pas wel op met eye-liner, als er wat in je oog komt doet dat echt heeeeel erg pijn.
Ik krijg zachte lenzen omdat ik mijn harde lenzen altijd kwijt raak:$. Die moet je met een zuigertje uit je oog halen (niet eng), maar ik laat ze altijd per ongeluk van het zuigertje afschieten.

Ik heb zachte lenzen, en het bevalt me echt goed. In het begin is het wel even wennen om ze in en uit te doen, maar later gaat het steeds sneller en makkelijker, en het doet ook geen pijn hoor. Ik doe altijd gewoon make-up op, maar je moet wel eerst je lenzen indoen voordat je make-up opdoet anders loopt je hele make-up weer uit. Mijn oogarts zei dat harde lenzen wat moeilijker zijn in te doen, alleen daar wen je vast ook wel aan, ik denk dat je zelf maar moet kijken wat je beter bevalt!

Veel succes X–

ik heb al al bijna 5 jaar lenzen en ik vind ze geweldig, ik heb zachte lenzen omdat mijn moeder zij dat die gewoon confortabeler zaten en het geen pijn doet bij in doen. en ze vallen er niet zo snel uit dat gebeurt bij harde lenzen wel soms. en make-up kan gewoon, ik heb wel eens gehad dat ik met met me mascara uitschoot in me oog en dus óp me lens maar dan paar keer kniperen of uit doen en t is weer weg :slightly_smiling_face: oja ik zat trouwes in groep 7 toen ik lenzen kreeg. ik mocht van me moeder geen bril xD ik heb gewoon geen brillenhoofd.

Lenzen zijn geweldig <3

En laat ik dan ook maar eens met mijn lenzen-levensverhaal komen.
Ik heb sinds gr. 8 lenzen… ik zit nu in de vijfde…dus das 6 jaar.
Ik heb verschillende lenzen geprobeerd =o je hebt van die nachtlenzen, dit zijn harde lenzen, die snachts je hoornvlies corrigeren, zodat je sochtends zonder lenzen een normale sterkte hebt. Alleen konden ze bij mij geen lens maken waarvan de bolling met die van mijn oog overeen kwam ):
Ik begon met ±-1.50 en zit nu op -3.00 aan beide kanten. Dus das wel minder.

Maargoed. Dan heb je nog speciale dag en nacht lenzen… heb ik ook een tijd gehad. Geweldig <3 je kon die dingen een maand lang gewoon in je oog laten. Alleen was ik ff later toch bang dat t nietecht goed voor je oog zou zijn. Dus nu zit ik weer op normale lenzen.

Althans, normale zachte lenzen. Soms, laat ik ze nog welluns in snachts. Dat kan ook geen kwaad, schijnt. Als het een nachtje is, zo af en toe. Mr wel moet je ze echt goed schoonhouden vanwege de volgende dingen:

• Zoals LalaLizzy al zei, glittertjes, en andere semi-harde dingen kunnen je hoornvlies beschadigen
  • Hou je ze té lang in (en dat is ± 4 dagen, dag en nacht achterelkaar ofzo?) dan krijgen je ogen te weinig zuurstof, en gaan ze ook niet gemakkelijk meer tranen (= er komt niet meer genoeg vocht in/over je oog.) Soms helpen van die druppeltjes hiervoor
  • Ook,als je ze te lang inlaat, apart van kans op ooginfecties, kan je oog een allergie voor je eigen eiwitten ontwikkelen. xD Ja, echt waar.
    Wat er gebeurt:
    Je oog irriteert zich aan een…stofje, whatever. Als dit gebeurt, scheidt het eiwitten uit. Dit is normaal, maar daarom maak je o.a. savonsds je lenzen school, met je vinger echt, nietin t potje dumpen, zodat je die dingetjes echt verwijdert. Maar als je dat dus steeds niet doet, en het zit maar in de weg, en je oog gaat alleen maar nog meer proteine produceren…dan wordt t alleen maar erger. En okay, het gebeurt niet heel snel, maar het kan zo zijn dat je dan allergisch wordt voor je eigen eiwitten op je oog. xD

Okaaay, genoeg enge verhaaltjes van moi : D
Lenzen zijn heel fijn <3

Ik heb zachte lenzen. Ik sport veel (fietsen/hockeyen), waardoor harde lenzen vervelend zijn wanneer er een vliegje of bij het hockeyen een zandkorreltje of wat dna ook in komt… bij harde lenzen voel je dit namelijk direct. Op het begin is het heel vervelend om ze in te doen, maar na een tijdje raak je er aan gewend, al ben ik nu soms nog 5 minuten met 2 ogen bezig. Toen ik ze net had heb ik heel erg last gehad van irritatie door de vloeistof, maar inmiddels heb ik een andere vloeistof die veel beter bevalt. Je moet gewoon even zoeken naar de vloeistof die goed bij jou past. Al met al ben ik wel blij dat ik (nu sinds 8 maand ongeveer) van een bril naar lenzen ben overgestapt!

Ik krijg nachtlenzen. Die draag je alleen 'snachts en 's ochtends weer uit en dan kun je een weer een hele dag scherp zien. De oog wordt in feite een stukje in gedrukt waardoor je weer goed kunt zien. Die zijn wel duur trouwens

Ik heb ook lenzen. Zachte.
Wat iemand zij dat ze achter je oog kunnen komen is onzin. Je oog zit vast met hele sterke spieren. Het is geen knikker in je schedel ofzo. Dus dat is onzin.

Ik had ze ooit 1xtje vergeten uit te doen. Toen werd ik de volgende ochtend wakker, ik dacht dat ik nog droomde echtzo van: IK KAN WEER ZIEN!
maar toen wist ik weer dat ik ze was vergeten uit te doen… Mijn ogen waren toen heel droog, dus niet te vaak doen! Kun je ontstekingen van krijgen :wink:

Harde lenzen lijken mij echt heeeel irritant. Ik hou van mijn lensjes! 't Lijken net puddinkjes ofzo :stuck_out_tongue: Haha!

Succes met het indoen enzoo! Koop maarvast 3 dozen tissues. Toen ik ze de 1e keer in moest doen bij de opticien had ik een hele doos opgebruikt… ^^

Nog ff over die make-up, hier volgt mijn ‘ritueel’!
Als je opstaat eerst met een wattenschijfje met water mijn oogleden schoonmaken zeg maar. Vuiltjes uit de hoekjes enzo. Dan lenzen uit bakje pakken, schoonmaken in je hand: Maak een kuiltje in je hand, leg je lens erin (niet allebei tegelijk!) doe er wat vloeistof bij en wrijf zachtjes met je vinger rondjes ‘in’ de lens. Er zitten bij mij vaak mascara restjes enzo nog in de vloeistof waar ze de hele nacht in liggen. Dan doe je ze in [ik neem aan dat je wordt uitgelegd hoe :wink:] Dus daarmee zal ik jullie niet vervelen! Dan gewoon opmaken enzo mascara, oogpotlood etc.

Dan 's avonds voordat 'k ga slapen;
Eerst weer met een wattenschijfje en créme de make-up eraf halen. Oude vloeistof uit de lenzenbakjes gooien (in de wasbak!) schone vloeistof erin, dan mijn lenzen uit, schoonmaken in je hand (zie eerder) in de bakjes doen. Zorg wel ff dat je ze ‘onderdompelt’ anders krijg je van die luchtbellen onder je lens en dan krijgt de lens daar geen vloeistof en droogt het uit :wink:. en dan slapen!

Ook zo leuk, aan 't einde van de maand doe ik mijn lenzen uit en laat ik ze op mijn nachtkastje liggen ‘drogen’. Dan druk ik ze de volgende ochtend kapot! Zoo leuk. :stuck_out_tongue: Haha!

Nou weer een heel lulverhaal, hopelijk heb je er wat aan! Ik had lenzen op mijn 13e dus dat maakt verder niet uit. Ik leef nog steeds!

Groetjes + veel succes! :slightly_smiling_face:

xx’

Wow wat een verhaal heb ik getypt! :astonished:

hey!
ik heb ook lensen, en er is niet zoveel verschil tussen harde en zachte, alleen zachte lensen zijn veel gevoeliger.
weinig mensen kunnen tegen harde lensen, ik toevallig wel, maar die waren niet op voorraad :wink: dat fve terzijde.
er worden vooral zachte lensen verkocht.
harde lensen zijn dus minder gevoelig en kun je makkelijker uit doen, en je kunt ze droog bewaren, wat bij zachte lensen niet zo is :slightly_smiling_face: die moet je bewaren in vloeistof.

kusss

je kan j gewoon opmaken, maar voordat je je make-up er AF haalt, moet je eerst je lensen uit doen! als je dat niet doet, kan je make-up op je lensen krijgen, of als je reinigingsmiddelen gebruikt, je lensen kapot maken, zeg maar. maar je krijgt 't allemaal uitgelegd wanneer je ze krijgt :wink: en 't verschilt per persoon hoe lang 't duurt om ze de 1e x dr in te krijgen. bij mij duurde 't nogh geen 5 minuten. je moet gewoon niet bang zijn, want je oog is hele sterk :wink: gewoon ze erin ‘douwen’ en met eruit halen niet bang zijn! want dan krijg je er niet uit :wink: je moet echt flink druk op de lens ui oefenen, en je oog gaat er niet kapot van :wink: maar alles krijg je uitgelegd bij ce opticien, maar vooral niet bang zijn met indoen!

xx kim.

Leeftijd maakt niet zo veel uit! als het maar lukt om ze in te doen ik had ze zelf al toen ik 10 was. maar in het begin is het wel lastig om in te doen(vond ik) maar nu heb ik ze 1 2 3 in:) en de rest is al uitgelegt:o

weet ikveel

HoiiHoii

Ik heb harde lenzen, de verschillen heb je hierboven wel kunnen lezen. Ik zou je echt wel harde lenzen aanraden, het is goedkoper en veiliger. Oké, af en toe is het irritant, als er iets in zit, maar over het algemeen heb ik er veel plezier van.
Makeup kan ook gewoon, zolang je maar eerst je lenzen in doet. Dan voel je ook wel wanneer je niet meer make up op moet doen.
Het in en uitdoen van harde lenzen moet je gewoon aan wennen. Ik heb ze nu een jaar, en het gaat allemaal heel gemakkelijk. Ik gebruik een zuigertje om ze eruit te halen, maar dat geeft niet elke opticien mee. Ik vind dat wel handiger om ze daarmee uit te doen, want je krijgt ze altijd uit! En het is beter voor je ogen, je krijgt minder snel rimpels dan als je het met je handen doet.

khoop dat je er wat aan hebt!
xx

Ohja, je bent niet te jong, want ik was net 13 toen ik ze kreeg.:slightly_smiling_face:

ik heb zelf zachte lenzen, aangezien die duidelijk het eenvoudigste zijn om te gebruiken. Make-up is natuurlijk helemaal geen probleem. Alleen moet je niet vergeten eerst je lenzen in te doen en je dan pas op te maken want als je ogen gaan tranen door de lenzenvloeistof loopt je make-up weer uit! :wink:
Ik las hier dat meisjes 45 min. deden om ze de eerste keer in te doen … Bij mij gingen ze er in 1 keertje in en kreeg ik ze er ook in 1 beweging weer uit :slightly_smiling_face:
Als ik uit ga doe ik mn lenzen meestal alvast uit (ik heb maar -1.5) want ik krijg ze er na het uitgaan meestal niet meer uit en wakker worden met lenzen in vind ik echt rot :stuck_out_tongue:

Hej,

ik heb ook lenzen, zachte lens
je kan gewoon make-up opdoen hoor wat ik eerst altijd doe ik lenzen in doen en dan pas me make-up erop. want anders lekt het uit :stuck_out_tongue:

heeyheey =) kheb zelf zachte lenzen, ze zeggen dat het fijner is dan harde lenzen omdat je er niet zo aan hoeft te ‘wennen’ maar kheb zelf nooit harde gehad dus weet niet hoe die zyn =p & tuurlyk kan je make up opdoen, alleen het gaat wat sneller irrriteren als je het in je oog krijg. & indoen is helemaal niet eng/irritant. tis zo gebeurd =) xx

Ik heb sinds 2 jaar een bril.
Beide ogen zijn -1,25.

En sinds september vorig jaar HARDE lenzen.
Mijn opticien vond harde lenzen eter bij mij passen. het duurt wel een week voor je eraan gewend bent ongeveer. Eerste dag doe je ze een kwartier in. En steeds wat langer.

Op lange termijn zijn harde lenzen ook goedkoper. Als je ze maar niet kwijt raakt.

Enige wat vervelend is is wanneer er zand/vuil etc onder je lens komt. Zwaar irritant. Meestal laat ik me ogen dan gewoon tranen en spoelt het er zo onderuit.

Verschil is de grote, harde zyn net wat kleiner. Ook heb je eerder irritaties.
Ik vind persoonlyk zachte veel fyner.

Je kunt gewoon make-up enzoo dragen. En de 1e x lenzen in doen kan behoorlyk kut zyn maar als je het eenmaal gewent bent is het zo gedaan.

ik heb lenzen,
kei fijn. eerst wel ff wennen
met indoen. maar als je ze
in hebt kun je make-up opdoen.
harde lenzen: kleiner en hard
zachte lenzen: groter en zacht

Ik heb sinds mn 12e lenzen, en ik vind het een geweldige uitvinding :wink: Ik heb dan zachte halfjaar-lenzen, en dat is ook handig omdat je de sterkte dan kunt veranderen na een half jaar.
Ik vind het ook fijn omdat je het helemaal niet ziet, en bij een bril wel.
Je moet ook oppassen dat als je je lenzen in- of uitdoet, dat je handen schoon zijn. Anders kunnen er bijv. stofjes opkomen en dat gaat irriteren.

Veel succes! xx

Oja, ik heb voor thuis gewoon wel nog gewoon een bril, want ik heb gehoord dat het goed is als je je lenzen een uur voordat je gaat slapen uitdoet. Maar dat doe ik alleen als ik thuis ben hoor… :wink: