Iedereen heeft z’n eigen manier om lenzen in en uit te krijgen. Ik heb zelf al meer dan 10 jaar lenzen en eigenlijk nooit echt problemen gehad met in en uit doen (ik heb altijd gewoon mijn oog kunnen aanraken haha).
Wat bij mij helpt om m’n oog open te houden is: met m’n ene hand druk ik met m’n wijsvinger mijn bovenlid-wimpers (dit is vast geen woord) tegen m’n gezicht aan, zodat ik m’n ooglid wel open moet houden. Ik doe mijn lens op de wijsvinger van mijn andere hand en trek (met diezelfde hand) met m’n middelvinger mijn onderste ooglid omlaag. Dan doe ik dus de lens met die wijsvinger in mijn oog, draai 'm even rond zodat ik zeker weet dat er geen lucht meer onder zit.
Om ze uit te kregen: Opnieuw druk ik de wimpers van m’n bovenste ooglid tegen mijn gezicht met m’n ene hand, trek ik met de middelvinger van m’n andere hand mijn onderste ooglid omlaag. Vervolgens pak ik de lens vast met mijn wijsvinger en duim (van laatst genoemde hand). Op dat moment kijk ik nog recht naar voren (het is handig om jezelf dan aan te kijken in een spiegel). Als ik de lens vast heb, kijk ik met mijn oog richting mijn neus zodat de lens vanzelf losraakt van m’n iris. Op die manier kan ik lens makkelijk uit m’n oog krijgen.
Deze tips gelden trouwens voor zachte lenzen