Lenzen in- en uitdoen!!

Hey!

Ik heb sinds kort lenzen maar ik krijg ze écht niet in! En ik vind het zooo frustrerend grrr. Het maakt me echt boos. Ik wil gewoon geen bril meer. Ik doe op redelijk hoog niveau aan sport waarbij mijn bril gewoon niet zo handig is. En bovendien vind ik mezelf leuker zonder bril.
Het lukt om mijn oog goed open te houden totdat ik een paar millimeter van mijn oog af ben met de lens. Dan knipper ik.
Heeft er iemand dé gouden tip? Iets waarbij het bij jou wel gelukt is?
Ik waardeer jullie meedenken heel erg <3

xx

Je moet echt blijven oefenen! Ik wilde het na een week ook bijna opgeven, maar ben blij dat ik het niet gedaan heb. Ik ben ook de eerste dagen soms wel een uur bezig geweest om mijn lenzen weer uit te krijgen, maar na een tijdje krijg je echt door hoe het moet. En je kan op youtube kijken hoe andere mensen hun lenzen indoen, kan handig zijn.

Blijven oefenen inderdaad!! Het wil ook wel helpen dat je de lenzen onderin je oog indoet, terwijl je naar boven kijkt. Ik kreeg ze eerst ook niet in, maar als het je eenmaal is gelukt, is het echt heel makkelijk!

Erhm je hebt je lenzen mee gekregen van een opticien zonder het éénmaal gedaan te hebben? Dan zou ik alleen oefenen in zijn/haar openingstijden… De eerste keer kreeg ik ze zelf niet uit en had ik hem echt voor nodig. Verder oefenen inderdaad. Probeer het eerst zonder lens, bijna je oog aan te raken. Als dat lukt, probeer je het pas met lens.

^^Ik heb ze ook meegekregen naar huis. Heb wel eerst geoefend bij de opticien, maar daar lukte het niet. Thuis heb ik ze pas voor het eerst ingekregen (en weer uit)

Veel meer dan oefenen kan je niet doen. Denk er gewoon niet zoveel bij na en plaats de lens rustig op je oog. Het helpt om ze wat nat te maken met vloeistof zodat ze wat soepeler aanvoelen. Ik kan nu binnen 20 seconden mijn beide lenzen zonder moeite in doen.

Maar wat als je ze niet meer uit had gekregen? Ik kreeg ze gewoon niet mee tot ik het daar één keer voor elkaar kreeg (in en uit). Met lenzen in je oog poeren lijkt mij niet iets om zonder begeleiding te doen.

Ik heb er trouwens wel drie keer drie kwartier over gedaan om het één keer voor elkaar te krijgen.

Dit probleem had ik ook in het begin!

Een handige tip als je je lenzen niet uit krijgt; wrijf je lens naar de binnenhoek van je oog, dan krijg je 'm er wel goed uit want dan kan je de lens gewoon vast pakken.

Iedereen heeft z’n eigen manier om lenzen in en uit te krijgen. Ik heb zelf al meer dan 10 jaar lenzen en eigenlijk nooit echt problemen gehad met in en uit doen (ik heb altijd gewoon mijn oog kunnen aanraken haha).

Wat bij mij helpt om m’n oog open te houden is: met m’n ene hand druk ik met m’n wijsvinger mijn bovenlid-wimpers (dit is vast geen woord) tegen m’n gezicht aan, zodat ik m’n ooglid wel open moet houden. Ik doe mijn lens op de wijsvinger van mijn andere hand en trek (met diezelfde hand) met m’n middelvinger mijn onderste ooglid omlaag. Dan doe ik dus de lens met die wijsvinger in mijn oog, draai 'm even rond zodat ik zeker weet dat er geen lucht meer onder zit.

Om ze uit te kregen: Opnieuw druk ik de wimpers van m’n bovenste ooglid tegen mijn gezicht met m’n ene hand, trek ik met de middelvinger van m’n andere hand mijn onderste ooglid omlaag. Vervolgens pak ik de lens vast met mijn wijsvinger en duim (van laatst genoemde hand). Op dat moment kijk ik nog recht naar voren (het is handig om jezelf dan aan te kijken in een spiegel). Als ik de lens vast heb, kijk ik met mijn oog richting mijn neus zodat de lens vanzelf losraakt van m’n iris. Op die manier kan ik lens makkelijk uit m’n oog krijgen.

Deze tips gelden trouwens voor zachte lenzen :slightly_smiling_face:

Komt goed, blijf doorzetten en oefenen. In het begin duwde ik de lens vaak tegen m’n oogbol aan, maar dat hoeft helemaal niet. Als je er een beetje vloeistof op doet en hem een paar millimeter voor je oog houdt zuigt hij zich als het goed is vanzelf al vast. Voor je het weet is het de makkelijkste zaak van de wereld, ik zou nu met gemak mijn lenzen in en uit kunnen doen in een rijdende auto zonder spiegel :stuck_out_tongue:

Meiden, bedankt voor jullie reacties en hulp! Het is gelukt!! Ben echt mega blij. Vanavond ga ik ze met de training voor het eerst dragen. Alleen brand en prikt het wel een beetje. Is dat normaal omdat ik nog moet wennen ofzo?

Ik heb lenzen sinds ik 8 ben en ik moest ook wennen. Ik had toen ook wel dat ze een beetje prikten enzo, maar dat hoort volgens mij. Ik weet niet zeker of het hoort, maar bij mij ging het gwn over na een week ofzo. Je ogen moeten er natuurlijk aan wennen dat er ineens een lens op je oog zit omdat er dan minder zuurstof bij je oog kan komen (heb ik van de opticien). Na een weekje zal dat ook wel over zijn.

Dat is fijn om te horen! Ik had in het begin ook dat het brandde als ik mijn lenzen net in had. Na een tijdje teruggegaan naar de opticien (denk na een half jaartje), toen nieuwe lenzen geprobeerd en dat ging beter. Maar de kans is groot dat je er gewoon nog aan moet wennen. Kijk het dus even aan :slightly_smiling_face:

Ik denk inderdaad dat je gewoon nog even er aan moet wennen want het is niet niks, het zit zeg maar de hele dag op je oog. Ik had er ook last van en volgens mij merkte ik na 1-2 weken niet meer dat er een lens op mijn oog zat. :stuck_out_tongue: