Lenigheid

Hallo iedereen!

Ik heb met mezelf ‘afgesproken’ dat ik zo snel mogelijk lenig ga worden.
Dat wil zeggen spagaten/split kunnen…
Ik geef zelf les aan een turngroep dus ik weet behoorlijk wat van leniger worden.

Zijn er meer mensen die dit soort streven hebben?
Als jullie willen kan ik ook wel een soort tutorial erbij maken…

Heb even met mezelf besloten om toch een tutorial te maken :stuck_out_tongue:

Tutorial Spagaat

Snap je iets niet? Vragen in reactie!

Om een spagaat te kunnen heb je wel heel wat doorzettingsvermogen nodig, dus elke dag minstens 2 keer oefenen('s ochtends en 's avonds).
Je hoeft niet meteen zover door te drukken dat je het gevoel hebt dat je jezelf helemaal uitscheurd… Nergens voor nodig!

Warming-up

Het belangrijkste gedeelte van het hele gebeuren, Warming-up.
Voor het eerste gedeelte van de warming-up is het handig dat je een muur/bureau/stoel of iets anders hebt om je aan vast te houden.
Met mijn prachtige tekentalent heb ik even in paint wat getekend wat de bedoeling is:

Spagaat - Warming-up 1

Het is de bedoeling dat je telkens met je been omhoog/omlaag gaat.
En ook hier: jezelf niet het gevoel geven dat je uitscheurd!

Doe dit ongeveer 10 keer met beide benen.
Als je klaar bent je benen even ‘uitschudden’

Volgende warming-up oefening:

Spagaat - Warming-up 3

Je moet met je hoofd naar je knie proberen te gaan, je voorste been moet gestrekt blijven!
Ongeveer 10 sec. volhouden dan

Spagaat - Warming-up 4

Ook 10 sec. volhouden.
Je moet proberen helemaal door te ‘zakken’.

Wil je spagaat met beide benen kunnen? Met de warming-up allebei de benen een keertje voordoen!

Dat is dan de warming-up.

Spagaat

Als je voor het eerst een spagaat gaat oefenen, mag het voor 1 keer op een matras of iets anders zachts zodat het iets makkelijker word.
Je gaat zitten net als Spagaat - Warming-up 3

Nu laat je voorzichtig je voorste been naar voren zakken totdat je in spagaat zit. De eerste keer proberen 10 sec. te blijven zitten!

Na 10 sec. even met je benen wiebelen, dan weer in spagaat gaan zitten. dit keer voor 30 sec.
Na die 30 sec. weer je benen even losschudden.
Dan proberen 1 min. te blijven zitten. Weer je benen losschudden.
Dan nog een keer 1 min. zitten, dit keer eerst 20 sec met je handen aan de grond, na die 20 sec proberen 20 sec met je handen los van de grond in spagaat zitten. de laatste 10 sec naar voren hangen:
Spagaat - Spagaat 10 sec.

Dan nog een keertje 10 sec. gewoon in spagaat zitten en voila!
Net zolang doorgaan met dit vaak per dag doen totdat je hem kan!

Belangrijk! Nooit gaan ‘wippen’ in een spagaat! Je krijgt er kleine scheurtjes van in je spieren en dat wil je niet!

Je kunt deze oefening ook iets inkorten. Als je het gevoel hebt dat het te gemakkelijk is op een zachte ondergrond probeer het dan op de grond!
Probeer soms ook om iets onder je voorste voet te leggen (bijv. kussen/boeken).

Tutorial Split

Net als spagaat vereist split veel doorzettingsvermogen. Zelfs meer doorzettingsvermogen dan voor een spagaat omdat veel mensen (ik herhaal: veel, dus niet iedereen…) de split veel lastiger vinden dan een spagaat.

Warming-up

De eerste oefening van deze warming-up lijkt op de eerste van de spagaat, alleen ga je nu op een andere manier aan de muur/bureau/stoel staan:

Split - Warming-up 1

Het plaatje is van de voorkant getekend. Het is hier de bedoeling dat je been op en neer gaat. Eerst de ene kant 10 keer dan omdraaien en je andere been.
Bij de volgende oefening moet je zeker niet te ver doordrukken!
Je pakt je voet vast en drukt hem tegen je kont, dan probeer je je bovenbeen naar achteren te duwen. BLIJF RECHTOPSTAAN! Als je niet rechtop blijft staan anders heeft deze oefening geen nut!

Split - Warming-up 2

Er komen nog meer warming-up oefeningen voor split maar die moet ik even gaan opzoeken

Split

De split kun je op verschillende manieren leren, ik ga er 3 proberen te omschrijven.

Kikkertje

Kikker is gewoon een split doen maar dan met kromme benen, met kikkertje ga je wel snel te ver naar voren/achteren hangen dus daar moet je goed op blijven letten. Je kunt natuurlijk ook op een lijntje gaan oefenen.

Split - Kikkertje

Niet echt een duidelijk plaatje maar het is moeilijk te tekenen.

Gewoon

Je kunt split natuurlijk ook normaal gaan oefenen, beide benen recht en gaan zitten. Je kunt steunen op je onderarmen, niet tegenhouden, maar ervoor zorgen dat je niet over je pijngrens heen gaat.

1 been krom 1 recht

Split is ook te oefenen als je 1 been recht in 1 krom doet, het is minder effectief als de andere 2 maar als je het veel oefent is het ook nuttig.

Split - 1 recht 1 krom

Allebei de benen een keertje krom en recht doen!
Je moet steunen op je onderarmen.

Je begint net als de spagaat:
10 sec
30 sec
1 min.
1 min.>20 sec gewoon 20 sec hard doorduwen 10 sec je handen gestrekt naar voren zodat je je niet meer kan tegenhouden.
30 sec
10 sec

Je kunt de oefeningen natuurlijk wel iets inkorten maar dan kan het langer duren voordat je hem kunt!

Lenigere rug

Op bijna elke (sport)site zie je het wel, allemaal vragen over hoe je een lenigere rug kan krijgen. Een lenige rug is vaak aangeboren, heb je geen lenige rug? Dan is het vaak moeilijk om het te trainen, ook omdat er maar weinig oefeningen zijn om je rug te trainen.

Warming-up

Ik ben druk bezig om warming-ups te zoeken voor je rug, maar omdat ik er nog nooit 1 ben tegengekomen neem ik aan dat er niet specifieke warming-ups zijn voor je rug.

Ruglenigheid

Waarschijnlijk kom je dit op heel veel sites tegen: boogjes/bruggetjes.
Voor de mensen die niet weten wat ik hiermee bedoel leg ik het even uit aan de hand van een plaatje:

Lenige rug - Lenige rug 1

Net als spagaten en split weer de tijden:
10 sec
bolletje maken!(helemaal opgerold over de grond rollen, je rug als het ware de andere kant op buigen)
30 sec
bolletje maken!
Zoek een kleine verhoging op(bijv. traptree) en zet daar je handen op en zet dan op, daarna omwisselen en je voeten erop 20 SEC beide, tussen de bruggetjes doorbolletje maken!
event. nog een keertje 10 sec.
bolletje maken!

Als je deze oefeningen al een paar keer hebt gedaan kun je proberen je benen helemaal recht te duwen of je handen op elkaar te zetten. Je moet tijdens de bruggetjes proberen je schouders over je handen te duwen of steeds dichterbij lopen(met je handen naar je voeten).

Er komen nog meer oefeningen!
Succes!

Ik zie net dat je niet ziet wanneer ik dit topic heb vernieuwd, als er mensen zijn die geen zin hebben om telkens te moeten kijken of het al is vernieuwd, zeg dat dan ff in reactie dan stuur ik wel ff berichtje of iets in gb!

Succes!

xxx

.

thx…
snelle reacties :stuck_out_tongue:
nog geen minuutje erop en dan meteen reactie!
xx

Ik heb zo’n 10 jaar op turnen gezeten maar ben er inmiddels álweer 5 jaar mee gestopt. Maar dat merkt je inderdaad echt gigantisch ! Vind het ook niet fijn dat ik niet meer zo lenig ben. Daarom doe ik zo nu en dan ook wat oefeningentjes om wat leniger te blijven. Maar meestal vergeet ik het weer.

en “i wish i could” ?? Iedereen kan leniger worden dan dat hij/zij is. Het is vooral ook een kwestie van vaak doen! Natuurlijk speelt aanleg ook een rol. Maar je kunt het altijd verbeteren.

dat heb ik nou ook! wil volgend jaar graag in selectie van mijn jazzgroep komen! ik probeer elke avond te rekken maar ik ben een beetje lui (A)

Ik kan mijn split en je moet wel elke dag oefenen hé (ook als je het kan)
is maar een tip Veel suc6 met oefenen =D

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

[/b]

helemaal mee eens!!

Ik ben heel lenig, eigenlijk.
Echt idioot flexibel, maar ik ben ongeveer een half jaartje niet naar turnen geweest door een blessure, dus ik moet het een beetje bijspijkeren.

ik moet ook maar weer aan oefeningen beginnen… zonde datik de hele zomer niks heb gedaan want ik kon ze allebei maarja dat is weer minder xd

ik kan niet eens de grond aanraken als ik mijn benen gestrekt heb xD haha ik moet ook maar eens wat leniger worden xp

Sinds ik gestopt ben met dansen ben ik ook helemaal vastgeroest : /

Ik ben ook echt een hark haha.

HAHA ja ik ook.

iemand nog tips?

Zo :d
tutorial voor spagaat erop :slightly_smiling_face:
Iemand nog behoefte voor tutorial Split?
maak ik met liefde x)

xx

Ik zat toevallig vanochtend net te denken dat ik leniger wil worden ;p Duss, dit komt handig uit! Ik ga er vanavond gelijk mee beginnen :’)
Dankje dus!

Al mijn vriendinnen zitten aan dansgroep en die zijn zo lenig als wat. Als je ze ziet hoe die hun split en al die dinges doen, denk ik waarom moet ik nou percé zo lui zijn x’)

Ik heb hypermobiele vingers, maar dat heeft niet echt met lenigheid te maken…

Goed dat je zet dat je niet mag wippen!! Mijn vriendin had dat gedaan toen ze een kwartier niet meer had geoefend (ze was niet meer opgewarmd) ging ze meteen in haar split. Ze had 3 spierscheuren en kon een maand niet stappen! Echt erg, precies het geluid van een broek dat scheurde!

Waauww super dankjewel! dit ga ik echt proberen te doen 2 keer per dag!
heb je misschien ook een tutorial voor het leniger worden van je rug?