leniger worden

Hallo,
Ik wil graag wat leniger worden, dit is handig bij het dansen wat ik wil gaan doen. Hierbij bedoel ik vooral wat leniger in mn benen, split en spagaat etc, en als je je benen rechthoud dat je makkelijk met je handen je voeten kan raken.
Heeft iemand hier goede oefeningen voor je spieren voor, want oefen al even maar het wil nog niet echt opschieten…
Ook wil ik wat losser in mn heupen worden, iemand hier tips voor?
Alvast bedankt!

Zumba? Geen idee xD

Maar in ieder geval, als je gaat zitten rekken enz voor bijv split, zorg ervoor dat je spieren opgewarmd zijn (door te bewegen), anders heb je kans op scheurtjes in je spieren.

Ik zit ook op dansen, en ik probeer ook regelmatig te stretchen om leniger te worden. Dit is wat ik meestal doe:

• 5-10 minuutjes opwamen. Het beste is om te stretchen als je écht helemaal warm bent, maar dat duurt te lang voor mij haha. Bijvoorbeeld legswings, footpush en springen.
    -voorste been ingetrokken houden, en achterste been strekken. In een soort zit houdening op de grond dan. allebei de benen.
    -voorwaardse stretch, zittend op de grond met één been in. met gestrekte voet, en dan been wisselen. Dan nog eens het zelfde maar dan met geflexte voet.
    -voorwaardste stretch met beide benen gestrekt, voeten gestrekt, en daarna geflexd.
    -dan je spagaat opbouwen door eerst met 2 gestrekte benen te staan met ong. 1 meter er tussen, dan naar deeplounge, en dan in je spagaat schuiven.
    Hoe lang je het telkens vast wil houden kan je zelf beslissen. sommige mensen houden een positie maar 16 tellen vast, andere 2 minuten. Daar moet je gewoon doen wat je zelf prettig vind, maar je moet niet té snel opgeven, anders heeft het niet heel veel zin…

In ieder geval geldt voor alle stretches die je doet: je spieren beginnen na 30 seconden pas te stretchen. Stretches korter dan 30 seconden aanhouden heeft geen zin, daar word je niet leniger van. Succes!!