Lenen voor je studie HELP!

Hallo allemaal,

Ik heb al veel gegoogeld over het sociaal leenstelsel, basisbeurzen en aanvullende beurzen en studiefinanciering . Maar ik wordt er niet veel wijzer uit. Het enige waar ik wijs uit ben geworden is dat er geen basisbeurs is en dat ik geen geld krijg van de overheid omdat mijn ouders te veel verdienen.
Maar waar ik graag nog meer duidelijkheid over zou willen is over het lenen.
Je hebt een aanvullende beurs en een studiefinanciering en gewoon lenen. Ook heb ik gelezen dat je kunt lenen voor een rente van 0,12 procent en er is ook een lening van 2,5 procent.

Mijn vragen:
Welke lening is dat van die 0,12 procent?
Hoeveel kun je maximaal lenen per maand?
Hoelang krijg je de tijd om het terug te betalen?

Dat was niet heel lastig te vinden.

Ja op die site was ik ook gaan kijken, dus ik kan 854,13 euro lenen per maand voor een rente van 0,12 procent? want dat staat er weer niet vermeld. en er zijn geen specifieke voorwaardens ofzo

https://duo.nl/particulieren/terugbetaler/overzicht-rentepercentages.asp

Ook niet moeilijk te vinden

dat snap ik ook allemaal wel, alleen wat ik zo raar vind is als ik dan op rekenhulp druk en ik klik dan alles aan staat er opeens dat ik en rente heb van 2,5 procent en dat brengt me zo in de war

Kun je het linkje even droppen waar je dat gevonden hebt? Want ik denk dat je dan wat fout doet.

er staat dan als je alles invult: studieschuld met een diploma: op basis van 2,5 procent rente
en wat ik ook raar vind is als je minder dan 35 jaar terug betaald betaal je dus de rente erbij. dus bijvoorbeeld als je 34 jaar aflost betaal je 105 per maand en als je 35 jaar aflost betaal je 63 per maand.
Daarom ben ik ook zo in de war.

Ze zeggen “op basis van 2,5 procent rente” omdat ze niet precies weten hoe de rente elk jaar gaat uitpakken, en ze nemen dus 2,5 procent als schatting. Nu is de rente nog 0,12 maar dat kan dus nog veranderen, daar moet je rekening mee houden.

Je betaalt na 35 jaar geen rente meer omdat na 35 jaar de bestaande schuld wordt kwijtgescholden. Daarbij gaan ze dan uit dat je 63 euro per maand betaalt bij dat gegeven inkomen, dus het bedrag wat je maandelijks moet betalen is afhankelijk van je inkomen (je kunt natuurlijk niet zelf bepalen wat je betaalt en dan wachten totdat de schuld wordt kwijtgescholden)

nog 1 vraagje:

ik weet dat er een minimum bedrag per maand is dat je dan moet aflossen, maar stel je hebt op de een of andere manier in 1 maand meer geld door een verjaardag ofzo als voorbeeld genomen, kun je dan die ene maand meer aflossen?

maar de rente staat dus voor elk jaar vast?
dus dit jaar is het 0,12 procent maar volgend jaar kan het bijvoorbeeld 2 procent zijn en stel dat zou zo wezen dan kan ik hem ook meteen stop zetten als ik dat zou willen

/ beetje laat maar toch

4 jaar studeren x €2000 collegegeld per jaar en dan nog je boeken erbij, laten we zeggen zo’n €10.000 aan wat rechtstreeks naar school opgaat, heb het dus niet over als je op kamers gaat of het geld voor iets anders gebruikt.

Maargoed, die €10.000 is een investering in je eigen carrière. En geloof me maar dat je met een HBO- of WO-diploma makkelijk €10.000 meer per jaar verdient dan degenen die dat niet hebben. Oke, misschien nog niet het eerste jaar of bij je allereerste baan, maar in principe zou je zodra je een baan hebt die aansluit op je diploma er minder lang over doen om die €10.000 er weer uit te halen dan dat je ervoor op school hebt gezeten.

Nee, want het collegegeldkrediet is ook een lening. Je kunt daarom maximaal 1016,71 euro per maand lenen. De bedragen zullen in 2016 wel iets omhoog worden aangepast aan de inflatie.

ik weet dat er een minimum bedrag per maand is dat je dan moet aflossen, maar stel je hebt op de een of andere manier in 1 maand meer geld door een verjaardag ofzo als voorbeeld genomen, kun je dan die ene maand meer aflossen?
Je kunt altijd op elk moment elk bedrag naar keuze extra aflossen.
maar de rente staat dus voor elk jaar vast? dus dit jaar is het 0,12 procent maar volgend jaar kan het bijvoorbeeld 2 procent zijn en stel dat zou zo wezen dan kan ik hem ook meteen stop zetten als ik dat zou willen
Tijdens je studie wijzigt het rentepercentage elk jaar. Als je in 2015 een bedrag leent, dan betaal je daar in 2015 0,12 procent aan rente over, en in 2016 betaal je over het in 2015 geleende bedrag en alle nieuw te lenen bedragen het nieuw vastgestelde percentage. Na je studie worden de rentepercentages voor een periode van vijf jaar vastgezet. Overigens wordt bij het bepalen van het rentepercentage uitgegaan van staatsleningen met een gemiddelde resterende looptijd van vijf jaar. Aangezien de Nederlandse staat nog altijd erg goedkoop leent, zal het nieuwe rentepercentage vermoedelijk niet erg veel hoger worden dan 0,12 procent.

Je kunt maandelijks de samenstelling van je studiefinanciering wijzigen, dus ook het te lenen bedrag verlagen.

Dames,

Ik heb zojuist een lening aangevraagd, nu staat er dat deze ingaat per 1 december. Weet iemand misschien of ik dit bedrag dan eind november of eind december krijg?

Eind december. Als je wil lenen voor de maand november bijvoorbeeld, moet je dat voor 1 november gedaan hebben. Nu heb je het dus voor 1 december aangevraagd, en krijg je het geld dus pas in december.