Lekkere recepten

heei allemaal,
ik kom de laatste tijd heel veel lekkere recepten tegen, en wil ze ook graag maken. Ik plaats hier wel een paar recepten die ik ga maken/gemaakt heb, en mijn beoordeling erbij. (zodat, als het prut is, je gewaarschuwd bent haha)
heb jij een lekker recept die je wil delen, plaats hem dan, met jou reactie erbij!
xx

kei leuk!
ik at net iets lekkers, wel heel simpel.
broodje met kip, groente, champions en knoflooksaus.
haha <3

Cupcakejes

[i]- 150 gram zelfrijzend bakmeel

• 150 gram boter
  • 150 gram suiker
  • 3 eieren
  • 3 eetlepels melk[/i]

Voeg alle ingredienten bij elkaar behalve de melk. Dit moet je even mixen met de mixer tot een glad beslagje. Daarna kun je de melk toevoegen en nog even doorroeren totdat het goed gemengt is. De oven op 170 C zetten. (En even voorverwarmen.) Daarna ongeveer 20-25 min erin. Prik in de cupcakes met een sateprikker. Als er geen beslag aan blijft kleven zijn ze goed.

Mijn oordeel: voor de meeste cupcakes heb je dingen nodig die ik niet in huis heb, dus ik vind het fijne ingredienten. De cakejes zijn super lekker en iedereen wilde er 1. Er ontstond wel in het midden van de cakejes een soort vulkaanuitbarsting, waar dan weer beslag uit liep. Dat werd later wel hard, en het smaakte gewoon hetzelfde. Ik geef het een 9.5

misschien kan je het recept vertellen? of in ieder geval hoe je het moet maken?

Botercreme (Voor op cupcakes)

[i]- 200 gram boter

• 200 gram poedersuiker
  • 1 eetlepel melk[/i]

Laat de boter op kamertemperatuur komen. (dit duurt een uurtje ongeveer) En mix het dan op een gemiddelde stand 3-4 minuten lang. Voeg dan de helft van de poedersuiker toe en roer dit voorzichtig door. Dit voorkomt dat de poedersuiker door de keuken stuift. Voeg de melk toe. Roer de rest van de suiker erdoor en mix het nog even. Eventueel kan je kleurstof, cocao, of koffiepoeder toevoegen.

Mijn oordeel: Ik heb er roze kleurstof door gedaan, zo werden mijn cakejes heel girlie. Ik had echt een heel schaaltje vol, terwijl ik maar 6 cakejes had. Je hebt zeker genoeg voor 25 cakejes ofzo! Dat was voor mij het nadeel. Het was wel lekker, maar als het niet op mijn cakejes zat, zou ik het niet erg missen. Het smaakt erg naar boter, maar is wel leuk als versiering. Ik wil het nog wel een x met cacao of koffie maken. Mijn cijfer is een 6.5

leuk topic

ik maak altijd cupcakes met die mix van dr.oetker…
die zijn echt lekker en dan zo een glaszuur laagje erover heen
heerlijk ze zijn altijd heel snel op hier hahaa…

heb zelf eigenlijk niet echt een recept ik doe het altijd met dat soort
pakketjes had net een heerlijke ovenschotel gemaakt maar ook met een pakje:P
hahaha dus dat is niet zo moeilijk

Drie in de pan (beetje ouderwets eten)

[i]- 200 gram zelfrijzend bakmeel

• snufje zout
  • 1 ei
  • 2 deciliter melk[/i]

Zeef het bakmeel met een snufje zout in een kom. Voeg het ei en de helft van de melk toe en meng het tot een glad beslag. Voeg daarna al roerend de rest van de melk toe. Verhit boter in de koekenpan en schep 3 bergjes beslag erin. Bak ze lichtbruin en keer ze zodat de andere kant ook mooi bruin word.

Mijn oordeel: Weer eens wat anders dan patat of pizza. Ik vind het erg lekker. Het is wel moeilijk om 3 mooie hoopjes te krijgen, maar het blijft lekker ookal zitten ze aan elkaar geplakt ofzo. Ik zou het iedereen aan raden om het een keer te maken, maar om het nou elke week te eten… ik geef het een 7.5

Koude couscous salade

[i]- een pak couscous (Mijn tip: Lassie Gekruid en wel.)

• manderijntjes uit blik
  • een blikje tonijn (eventueel in tomatensaus)[/i]

Bereid de couscous zoals er op het pak staat. Meestal houd dit in dat je de korrels moet wellen in heet water. Als ze klaar zijn roer je het door met een vork en laat het afkoelen. (Dit betekent dus dat je een tijdje van tevoren moet beginnen) Als je het wil gaan eten, en de couscous is afgekoelt, doe je de partjes manderijn erdoor. Daarna doe je de stukjes tonijn erdoor. Als je gewone tonijn heb gekocht, kun je er tomatensaus bij doen. Dit kun je ook kant en klaar kopen. Als je het niet lekker vind kan je het natuurlijk ook weglaten. Nu is je koude couscous salade klaar!

Mijn oordeel:
Bij het plaatsen van dit recept loopt het water me al in de mond. Het is echt superlekker! In de zomer heb ik dit met bakje meegenomen naar het strand en het was een succes. Ik maak het niet vaak, omdat het niet echt een maaltijd is, maar voor een dagje uit zou ik het zo weer maken. mijn oordeel: 9.8

Pizza met gehakt (Licht recept!)

[i]- 1 pak pizza deeg van dannarols

• 6 tomaten
  • 250 gram gehakt
  • 1 ui
  • Italiaanse kruiden
  • strooi kaas[/i]

Bereid het deeg zoals het op de verpakking staat. Ontvel de tomaten. (let op: hier zal ik later nog uitleg van posten!) en snijd ze in stukjes. Bak de ui, gehakt en de kruiden in een wok gaar. Verdeel het gehakt en de tomaat over de pizza en strooi de kaas erover. Bak de pizza in ongeveer 10 min klaar. (Kijk hiervoor weer op de verpakking.)

Mijn oordeel:
Ik vind het leuk om zelf pizza te maken. In dit recept kan je ook je creativiteit en smaak kwijt. Bijvoorbeeld door tonijn, of ananas toe te voegen. Het is gezonder dan een normale pizza, maar het smaakt toch lekker. Het eet alleen wel lastig want alles valt er af. Een normale pizza vind ik toch handiger, en lekkerder, maar voor een gezond dagje is het een goed idee. Ook de italiaanse kruiden kun je nog in verschillende gerechten gebruiken, dus maak je geen zorgen dat je een heel pakje voor niets koopt. Mijn cijfer is een 7

ek topic :d

Broccoli schotel

[i]- 450 gram broccoli

• 1 blikje kipragout
  • 400 gram kipfilet in blokjes
  • kerriepoeder
  • geraspte kaas[/i]

Snij de broccoli in kleine roosjes, en kook het 5 min. Bak de kipfilet totdat het gaar en bruin is, en laat het even afkoelen. Je kunt dan met twee vorken de kip uit elkaar trekken, zodat je kleine snippers krijgt. Leg deze in een ingevette ovenschaal, en dan de broccoli roosjes erover. Meng de kipragout met een eetlepel kerrie en doe het er dan overheen. Strooi er een laagje kaas over en het kan de oven in. Op ongeveer 225 C is het in 25 minuten klaar. Je kan het serveren met rijst, en met aardappels.

Mijn oordeel: Ik moet jullie eventjes bekennen dat we de dag voordat ik dit ging maken net broccoli aten. Mijn zus heeft er een hekel aan, dus 2x achter elkaar zou een ramp worden. Ik heb het toen met boontjes gemaakt. Ik heb er aardappels bij geserveerd, en het was heerlijk ! Net als met alle ovenschotels moet je even goed blazen, want ik hem voor de duizendste x mijn tong verbrand, maar het zag er dan ook heerlijk uit! Ik geef de ovenschotel een 8

Even een paar tips:

• Als er een vlam in de pan komt, ga dan niet als een gek lopen gillen, maar wees voorbereid. Doe de deksel op de pan, zodat er geen lucht meer bij komt, en draai dan het gas uit. Daarna kan je rustig kijken wat er aan de hand is, en het desnoods voorzichtig weer opzetten.

• Zitten er klontjes in je saus? Zeef het dan voorzichtig en ga dan weer verder. Eventueel kan een vork of lepel helpen om het makkelijker door de zeef te laten gaan.

• Als je saus of soep te dun is kan je bindmiddel toevoegen. Allesbinder, zetmeel en maizena zijn goede voorbeelden.

• Is je soep of saus te zout? Schep er dan wat uit, en voeg wat water toe. Dit verdunt het wel, maar het helpt goed om de zoute smaak weg te krijgen.

• Als je ei breekt, terwijl je het aan het koken bent, schep het er dan uit. Wikkel het in aluminium folie, en gooi het weer terug. Zo loopt het eigeel en eiwit niet eruit.

• Was altijd je handen voor je gaat koken, en spoel messen en plankjes die in aanraking zijn gekomen met rauw vlees zo snel mogelijk af met heet water en afwasmiddel. Zo voorkomt je (onbewuste) besmettingen. Ook als je gewoon werkt met groenten of deeg, is handen wassen belangrijk, omdat er ook in die dingen bacterien kunnen komen.

• Speciale tip: tomaten ontvellen.
    Ik zal jullie uitleggen hoe ik heb geleerd tomaten te ontvellen. Als je tomaten met vel bakt, raakt het meestal los en dan zit je met zo’n los velletje in je mond. Ook kun je op deze manier een smeuige tomatendrap maken. (klinkt vies, is lekker)
    Vul een pan met water en breng het aan de kook. Snijd met een mes een kruis in de tomaten, aan precies de andere kant van het kroontje. het kruis is ongeveer 7 cm. Prik met een vork in de plek waar het kroontje zat, en houd het in het kokende water. Draai het een beetje rond, totdat het vel bij het kruis om gaat krullen. Haal het eruit en houd de tomaat dan een tijdje onder water in een andere pan met heel koud water. Nu kun je vanaf het kruisje makkelijk de velletjes eraf halen.
    Voor diegene die het zo niet snappen, ik zal er een plaatje van maken!

http://img361.imageshack.us/img361/8388/tomatenwf3.jpg

Uitleg:

1. Je snijdt een kruis aan de onderkant van de tomaat. (het kroontje zit boven)
  2. kook een pan met water.
  3. Als het kookt, prik je een vork in de tomaat en draait de tomaat rond in het water.
  4. Op een gegeven moment krult het vel om bij het kruisje, of het barst. Dan dompel je het onder in heel koud water en je begint met de volgende tomaat.
  5. Nu kun je heel gemakkelijk het velletje eraf trekken. Het is wel een vies werkje. Gaat het nog steeds wat moeilijk? Dompel hem dan weer in het hete water.
  6. Als je het nu in blokjes snijdt en in een pan doet met ui, kruiden, en kaas, dan word het een heerlijk papje! (Mijn oma’s recept) Dit is ook lekker met turks brood erbij.

Ik maak altijd taarten & andere zoete dingen:
Limoen kwarktaart
Truffels
Chocoladeglazuur
En in het verjaardagsnummer van de CosmoGIRL stond zon hele lekkere chocoladecake (L)

Supertopic! :slightly_smiling_face:

Omelet met tomaat

[i]- 2 eieren

• scheutje melk
  • geraspte kaas
  • 1 halve tomaat
  • 1 plakje vlees (denk: plakje kipfilet, ham, salami etc)[/i]

Breek de 2 eieren in een schaaltje en doe er een scheutje melk bij. Mix dit met een vork goed door totdat het een geheel word. Snijd de halve tomaat in blokjes en voeg het bij het mengsel. Ook de kaas kan er nu bij.
Mix het nog even goed door. Snijd het plakje vlees in reepjes, en daarna weer door, zodat je kleine vierkantjes krijgt, maar voeg het nog niet bij het mengsel. Gooi het eiermengsel in de pan en roer het met een spatel door, totdat het stolt. Dan kan het vlees erop. Als het goed gebakken in kun je het omdraaien. Als ook dat weer goed gebakken is, kun je het eruit halen en opeten! Strooi er eventueel wat zout op.

Mijn oordeel: Ik ben het nu aan het eten, en het is best lekker. Je proeft de kaas alleen niet zo goed. Verder smaakt het gewoon naar omelet en voegt het dus weinig toe aan het normale recept. Voor een keer is het wel lekker, maar ik zal het niet elke week maken. Het word een 6.5 omdat het niet iets bijzonders is.

superhandig topic! :wink:

Leuke recepten :3

Hmm, ik krijg honger. :3