Leertips

Hoi iedereen!

Ik heb bijna proefwerkweek :cold_sweat: en moet nog even wat voldoendes halen. Ik kan nooit mijn concentratie bij mijn werk houden en raak snel gestrest.

Hebben jullie concentratie- en leertips? Post ze aub!

xxx

Je samenvattingen lezen, lezen, lezen.
Oefeningen, maken en overnieuw maken.

Belangrijke teksten opschrijven?
En nergens anders concentreren, dan op je werk.
Dan komt het wel goed!
xxxx

Ik maak ook altijd goede samenvattingen… Dan leer je idd al een beetje terwijl je ze opschrijft. En als je tijdens je proefwerkweek je niet meer kan concentreren bij het leren, wat bij mij altijd helpt is gewoon even van omgeving te veranderen.
Bij sommige werkt dat juist niet maar daar moet je zelf maar achterkomen :wink:

Ik leer zelfs soms al wandelend over onze straat (het is wel érg rustig bij ons)
of terwijl ik in bad zit…
Zolang het maar gaat

Alles wat je kan afleiden uit de buurt houden. Zoals telefoon, laptop, enzovoorts.

Ik ga vaak in de keuken aan de keukentafel zitten. Daar raak ik veel minder snel afgeleid als ik daar zit dan als ik in mijn eigen kamer zit.

Leren op een plek die zo saai ( of opgeruimd ) is dat je boeken het enige interessante zijn. Daarom werkt bij ons op school de studiezaal ook zo goed. Verplicht in een stil lokaal zitten dwingt wel tot concentratie.

Voor de vakken zoals geschiedenis, biologie etc. samenvattingen maken.
Voor de talen wrts.nl
Je kunt ook alles opnemen op je telefoon/iPod, en daarmee leren.

En vooral NIET één dag van te voren beginnen.

Suc6!

Heel veel herhalen en op tijd beginnen.

Zoals anderen al zeggen: de belangrijkste dingen opschrijven!. (samenvatten!) En na een uur leren even 5 minuten pauze.

samenvattingen werken idd heel goed! terwijl je de samenvatting opschrijft, leer ik in ieder geval al het meest. en dan hoef je het daarna nog maar een paar keer over te lezen
maak een planning! mijn probleem is wel dat ik me er nooit aan kan houden, maar het wordt wel overzichtelijk wat je allemaal moet leren!

Schrijven waar je moeite mee hebt. Vooral spiekbriefjes schrijven werkt goed vanwege de concentratie die je eraan moet besteden. Niet die spiekbriefjes gebruiken tijdens je toetsen :wink: .

Werken in blokken: ik vind het ook moeilijk om me te concentreren, dus na een anderhalfuur à twee uur werken heb ik een halfuur pauze. Dan moet ik weg van de tafel en mag ik niet achter de computer moet zitten…

Verder herhaal ik altijd alles drie keer: één keer uitgebreid de stof uit het boek, één keer de samenvatting en één keer andermans samenvatting. Dan kijk ik of ik alles weet, zo niet spijker ik het nog even bij…

Dit werkt wel alleen als je op tijd begint met alles en je samenvatting dus al gemaakt heb.
Oh ja, wat ook heel goed werkt is de stof hardop voorlezen en belangrijke steekwoorden opschrijven. Dan werk je met meerdere zintuigen.
Of probeer de informatie opnieuw te verwerken in bijvoorbeeld schema’s of tabellen, want dan ben je actief met de stof bezig.

Ik maak(te) altijd samenvattingen. Eerst inventariseren wat ik precies moet weten en leren, dan daar met het boek en de presentaties een uitgebreide samenvatting van maken en daarna nog een met meer steekwoorden en minder uitgebreid. Dan heb ik het vaak al best wel goed in mn kop zitten en hoef ik alleen nog te blokken op zogenaamde ‘rijtjes’.

Ik kan goed leren door creatief te zijn, als ik bijvoorbeeld voor biologie iets moet leren, dan teken ik het. Een mindweb maken is ook heel erg fijn vind ik! (al kan dit niet bij ieder vak)

Ik heb ook moeite met mijn concentratie. Daarom probeer ik het leren leuk te maken. Ik maak vaak spelletjes, bijvoorbeeld memorie met woord en betekenis. En bij geschiedenis ofzo leg ik alles in volgorde. Ook bedenk ik vaak vragen en stuur die door naar een vriendin en dat doet ze ook bij mij. Verder leer ik ook vaak met haar samen

Laat je ook overhoren!

Ik doe altijd van alle vakken een samenvatting maken (Schrijven!) en per vak vastnieten. 2 vakken per dag ofzo. En als je alle vakken gehad hebt, alles herhalen, herhalen, herhalen en herhalen… :wink:

En juist voordat je gaat slapen alles overlopen! Dat is dat mij wel heel erg helpt. Of gewoon in je hoofd overlopen kan ook :slightly_smiling_face:

Vooral dingen opschrijven is heel nuttig denk ik!
Ik onthield dingen hier in ieder geval altijd wel beter door.
En maak een goede planning en laat aan het einde van de planning nog wat tijd/dagen/ruimte over, voor dingen die je dan nog extra zou kunnen leren, of als je je niet aan je planning hebt kunnen houden!
En probeer je ook ECHT aan je planning te houden, dit is meestal best lastig :stuck_out_tongue:
Leer ook de opdrachten die je ooit hebt gemaakt, is meestal ook erg nuttig!
Succes ermee :slightly_smiling_face: Hoop dat je voldoendes haalt!

Samenvattingen maken en lezen.
Ik las het tot in den treuren.
Hardop tegen mezelf, op bed, telefoon en media uit.